Salon op wielen

Salon op wielen

De Test

De nieuwe BMW 7-reeks

Toen de nieuwe BMW 7-serie eind vorig jaar gelanceerd werd, was de ambitie overduidelijk. Het vlaggenschip van ‘die Bayerische’ moest onder andere de Mercedes S-klasse naar de kroon steken. De ontwerpers namen voor het koetswerk nochtans geen grote risico’s, maar de schoonheid en de kracht van het topmodel van BMW zit hem duidelijk vanbinnen.

De 7-reeks zag midden jaren tachtig het daglicht en is inmiddels aan de zesde generatie toe: de luxeberline heeft dus al een schitterende pedigree om op terug te vallen. Qua design koos BMW ditmaal voor slechts kleine aanpassingen aan hun topmodel, iets wat de concullega’s van de Mercedes S-klasse en de Audi A8 ook al voorzichtigheidshalve hadden gedaan. Insiders herinneren de ontwerpers immers nu nog altijd aan de grondige hertekening van de 7-reeks in 2001 die een te grote schok was voor de trouwste fans van deze Duitse berline. Wel nieuw is het materiaal dat gebruikt werd voor het koetswerk. Dat zogeheten CFRP is een met koolstofvezel versterkt kunststof dat gecombineerd wordt met staal en aluminium en er voor zorgt dat de wagen een stuk lichter is, tot 130 kg in vergelijking met zijn voorganger.

Voor de STERCK-test koos concessiehouder JUMA voor de 730d, een vierwiel aangedreven zescylinder die 265 paarden onder de motorkap heeft. En dat laat zich duidelijk gevoelen bij dit pittige salon op wielen.

Revolutionaire ophanging

“Deze wagen scoort echt boven alle verwachtingen. En ik die dacht dat de BMW 7-reeks na zijn vorig model niet beter meer kon worden”, vat onze testpiloot Luc Leemans meteen kort en krachtig samen wanneer hij na een dag testrijden binnenrijdt. “Het merk is me zeer goed bekend. Mijn vrouw rijdt met een BMW X5, ikzelf was vooral een coupé-rijder, oa. met de 6-reeks, maar rij nu al vier jaar met het vorige model van de 730d. Ik heb eerst allerhande merken in die klasse geprobeerd, maar ben nu toch al een tijdje trouw aan BMW. Zowel mijn vrouw als ikzelf doen zo’n 22.000 à 25.000 km per jaar en dan stel je comfort dus zeer op prijs. Meer dan het pure sportieve karakter van een auto. Die tijd is voorbij (lacht). Welnu, ik sta er werkelijk versteld van welke evolutie deze wagen op die paar jaar tijd heeft gemaakt. Vooral de ophanging is revolutionair. De nieuwe luchtvering geeft een ongelooflijk soepel rijcomfort en een nooit geziene wegligging.”

Deze nieuwe 7 heeft inderdaad zowel voor- als achteraan een pneumatische ophanging met een variabele schokdemping en een automatische hoogteregeling. Naast verschillende comfort- of sportstanden is er ook een (standaard) adaptive-modus die de dempers continu aanpast aan de snelheid, de rijstijl en de weg op basis van de bevelen die je aan het gaspedaal geeft, de stuurbewegingen en de transmissie. Met het professional-navigatiesysteem anticipeert de wagen zelfs op bochten die nog moeten genomen worden.

Bewegingssensor

“Ook het afwerkingsniveau ligt weer een stuk hoger. De nieuwste massage­zetels zijn super (BMW lanceert de executive lounge-zetels ook achteraan, nvdr) en zorgen voor ontspannen rij­plezier van een zeer hoog niveau. En het multimediasysteem mét touchscreen interpreteert dankzij een 3D-sensor je gebaren; de zogeheten Gesture Control. De sensor zet daarbij handgebaren om in commando’s voor het infotainmentsysteem en mobiele telefonie. Wat ook opvalt is het automatische parkeersysteem zonder dat de bestuurder in de wagen hoeft te zitten. Dat kun je gadgets noemen, maar het maakt het rijden toch weer een stuk aangenamer.”

Luc Leemans is ook onder de indruk van de ingebouwde veiligheidssystemen. Die zijn niet helemaal nieuw, maar werden wel nog verfijnd. “De rijstrookassistentie of ‘lane departure warning’ en ‘lane change warning’ (dode hoekswaarschuwing) kenden we al langer, maar het is knap hoe hij zo accuraat vanaf 70 km/u automatisch kleine stuurcorrecties uitvoert. Er is ‘BMW night vision’ met voetgangersdetectie die in het donker waarschuwt voor mensen of grote dieren en een systeem dat waarschuwt voor vermoeidheid. En de actieve cruise control past zich aan aan de door de verkeersborden aangegeven snelheidslimieten of de voorliggers. In files kan (of mag) de auto zelfs al voor een stukje ‘autonoom’ rijden met een soort automatische piloot.”

“We staan inderdaad zeer dichtbij het autonoom rijden”, zegt Gunter Van Lent, gedelegeerd bestuurder bij JUMA. “De technologie laat het al toe, de discussie zal nu vooral op verzekeringstechnisch niveau moeten worden gevoerd.” 

JUMA Mechelen

Stefan Kuyks

JUMA Mechelen werd in 1980 opgericht door Julien Mampaey en Chris Van der Auwera, die het - pour la petite histoire - in de jaren zeventig met hun eigen raceteam opnamen tegen de grote merken en teams. De passie voor het autorijden zat er dus vanaf dag één in. JUMA is op 35 jaar tijd een begrip geworden en legt daarbij de lat bijzonder hoog. In 2010 werd de leiding van de concessie doorgegeven aan schoonzoon Gunter Van Lent en dochter Pascale Mampaey. De nieuwe JUMA-showroom en atelier opende in 2014. “BMW lanceerde in 2013 nieuwe architectuur- en interieurvoorschriften voor al haar concessies ter wereld. JUMA is de eerste in Vlaanderen die hieraan voldeed”, zegt Gunter Van Lent, concessiehouder BMW Juma in Mechelen. “We zijn er ook trots op dat we vanaf 2016 officieel BMW i-dealer zijn. Om onze klanten optimaal van dienst te zijn, hebben we twee collega’s laten opleiden tot echte BMW i-genius. Een aparte fleet manager zoekt tevens naar de beste bedrijfsoplossingen.” Naast een ruim aanbod tweedehandswagens onder de noemer ‘BMW Premium Selection’ vormt JUMA eveneens een erkend servicepunt voor MINI en een officieel ­carrosserieherstelbedrijf voor alle automerken.

Vleeswaren Luka

Stefan Kuyks

Luc Leemans is zaakvoerder van Vleeswaren Luka in Vilvoorde. Oorspronkelijk was Luka een éénmanszaak die werd opgericht in 1961. De activiteiten van het bedrijf bleven toen nog beperkt tot de productie van gekookte ham. Begin 1991, toen Luka al een NV was geworden, werd het nieuwe gebouw in de KMO-zone Vilvoorde-Noord in gebruik genomen en werd het gamma uitgebreid.  Luc Leemans vertegenwoordigt de derde generatie, maar ook zijn kinderen zijn intussen ingestapt. “We zijn voornamelijk gespecialiseerd in gekookte hammen, maar ook emulsieproducten (o.a kookworsten, vleesbroden, ...) en rijpingsproducten (o.a. spek, bacon, filet d’Anvers) behoren tot ons assortiment”, zegt de zaakvoerder van het bloeiende bedrijf dat intussen al meerdere jaren de hoogste mogelijke certificaten behaald.

Fiscaal interessant

Nog interessant voor wie dit luxueuze vlaggenschip wil aanschaffen is het feit dat de BMW 7 ook zuiniger en efficiënter is geworden. Daar komt nog bij dat dit najaar een hybride variant uitkomt met een 2.0 viercilinder benzinemotor en een elektromotor. Het verbruik en de uitstoot beloven dan ronduit spectaculair te worden met 2,1 l/100 km en een uitstoot van 49 g/km. 

“Bij de geteste uitvoering ligt die op 119 g/km, wat de wagen sowieso fiscaal interessant maakt, maar straks zal die dus compleet aftrekbaar zijn”, zegt Van Lent nog. Die stelt vast dat de nieuwste BMW 7 het uitstekend doet in de verkoop en moeiteloos weer op één staat in dit segment van topklasseberlines en dus haasje-over springt met de Mercedes S of Audi A8. Opdracht volbracht dus. “Een nieuw model kondigt bijna altijd toekomstige trends aan. Deze auto’s vormen een soort van technologisch uitstalraam waarmee een constructeur al zijn knowhow laat zien en vaak de stijl of de technologie aankondigt voor andere nakende modellen binnen zijn gamma. Dat is met dit 7-model niet anders.”.

Jaguar XE 2.0D Aut. R-Sport

Jaguar XE 2.0D Aut. R-Sport
  • Verbruik gemengd: 4.2 l/100 km
  • CO2-uitstoot: 111 g/km 0 tot 100 km/u:7,8 sec.
  • Vermogen Kw/pk: 132/180
  • Emissienorm: EU6
  • Afmetingen (mm): 4672 (l) op 1850 (b) en 1416 (h)
  • Gewicht (kg): 1490
  • Inhoud kofferruimte: 455
  • Basisprijs: vanaf 37.490 euro incl. BTW
  • Prijs testmodel: 52.650 euro incl. BTW
Top5 meest gelezen
    Top5 gedeelde artikels