“Wat gebeurt er met onze data in het geval van een calamiteit?” Dat was het dilemma waar Sven Augusteyns, zaakvoerder van Bondec uit Wommelgem mee worstelde. 3-it uit Westerlo bracht de oplossing met het DRaaS-systeem, een garantie op de continuïteit van bedrijfsprocessen.
“3-it uit Westerlo is een ICT-bedrijf gespecialiseerd in infrastructuur. Wij hebben een ruim pakket aan diensten van advies, managementservices tot detachering, ... Maar in deze testimonial willen we vooral de nadruk leggen op de ondersteuning van kmo’s, meer bepaald op ons DRaaS-systeem. Disaster Recovery-as-a-Service is een herstelservice bij calamiteiten en onderdeel van een complete beschikbaarheidsstrategie,” opent Dominik Verrydt, zaakvoerder van 3-it.
Bondec is sinds enkele jaren klant bij 3-it. “Bondec startte zijn activiteiten in 1969 als een service- en onderhoudsbedrijf voor andere installatiebedrijven,” vertelt Sven Augusteyns. “Er kwam al snel de vraag om cv-ketels te plaatsen en zo zijn we uitgegroeid tot een volwaardig HVAC-bedrijf. Zowel grote industriële bedrijven als kmo’s, syndici en particulieren behoren tot onze klanten. Omdat we focussen op een doorgedreven 24/7 service, is continuïteit van de bedrijfsprocessen voor ons een must. Een inbraak in de buurt waarbij diverse computers en servers gestolen werden, stemde ons tot nadenken. Stel dat een dergelijke calamiteit bij ons zou plaatsvinden: hoe kunnen wij dan operationeel blijven met onder meer 30 bestelwagens die ’s morgens vertrekken zonder werkbonnen? Wat als onze ICT-infrastructuur er niet meer is? We namen dan wel back-ups maar de vraag bleef: hoe snel zouden we terug operationeel zijn bij een calamiteit? 3-it begreep onze bekommernis en samen gingen we op zoek naar een oplossing.”
Transparant huurmodel
“De zekerheid die wij onze klanten kunnen geven is een zeer belangrijk gegeven in het DRaaS-verhaal,” gaat Dominik Verrydt verder. “DRaaS is een eenvoudig en transparant huurmodel met een aantal componenten. Centraal staat de back-up en daarvoor gebruiken we de VEEAM-software. Een tweede component is de opslagcapaciteit en een derde component is het beschikbaar houden van de hardware. Ten slotte maakt ook consultancy deel uit van het DRaaS-systeem. Dankzij DRaaS garanderen wij onze klanten dat ze binnen de kortst mogelijke termijn terug operationeel zijn. De omgeving doet er niet toe, op elk hardware platform kan een doorstart gemaakt worden omdat we in een virtuele omgeving opereren.”
Draaiboek
Vooraleer van start te gaan met een DRaaS-systeem, vindt er een simulatie plaats. “Die simulatie doen we elk jaar. Het heeft immers geen zin om met een systeem te starten wanneer je niet weet of het wel effectief werkt. Voor elke klant die met DRaaS werkt maken we wij een draaiboek, elk bedrijf heeft immers een andere ICT-omgeving. Wanneer de ICT-omgeving verandert, passen wij het draaiboek vanzelfsprekend aan.”
Partnership
“Je moet verder denken dan een back-up. Sommige bedrijfsleiders gaan ervan uit dat het maken van back-ups voldoende is om de bedrijfsprocessen te garanderen, maar dat is niet het geval. Vaak worden de back-up systemen niet eens getest. Heel veel van onze klanten hebben ondertussen een DRaaS-systeem. Samen schrijven we een verhaal, we zoeken altijd naar een partnership. Wij wensen ook geen eenheidsworst te leveren, het draait telkens weer om een project op maat,” besluit Dominik Verrydt.