Sportiefste SUV
Jaguar F-Pace

Sportiefste SUV

De test: Jaguar F-Pace 3.0D

Het kon niet uitblijven. Na de succesvolle introductie van de volledig nieuwe Jaguar XE en XF, heeft het prestigieuze Britse merk in het voorjaar haar allereerste SUV gelanceerd, de Jaguar F-Pace. De grote ‘Jag’ schiet meteen met zoveel flair en overtuiging uit de startblokken, dat menig concurrent met klamme handjes toekijkt hoe de nieuwkomer stormenderhand marktaandeel verovert. 

De cijfers spreken boekdelen. Nog voor de eerste F-Pace in de toonzalen stond, hadden de drie Jaguar-concessies van AMB Holding (Metropool Noord, Metropool Zuid en Metropool Hasselt) elk al een vijftigtal wagens verkocht. In België verkocht Jaguar in de eerste helft van het jaar evenveel wagens als in het hele jaar 2015 samen. En 2015 was dan al een jaar waarin de verkoop spectaculair gestegen was. Negentig procent van de F-Pace kopers blijken nieuwe klanten te zijn. Met een instapprijs van 44.180 euro incl. BTW is de nieuwe Jaguar 2.0D bovendien nog haalbaar voor de fleetmarkt.

Maar hoe rijdt die nieuwe Britse SUV? We vroegen Daniel Buschman, zaakvoerder van Group B en voorzitter van CIB Antwerpen, om de proef op de som te nemen. De vastgoedmakelaar en projectontwikkelaar rijdt zelf met een BMW 3-reeks maar heeft ook een Range Rover Sport in de garage staan. De nieuwe F-Pace belooft de sportiviteit en het gebruiksgemak van die eerste wagen te combineren met de klasse van de Range Rover. Slaagt hij daar in de praktijk ook in?

Sterck TEST Jaguar

Sportief en wendbaar

“Wat onmiddellijk opvalt is de wendbaarheid en het sportieve rijgedrag van de F-Pace”, concludeert Daniel Buschman na een dagje testrijden. “De testwagen was uitgerust met een krachtige 3.0d motor die 300pk levert en dankzij het lichte gewicht van de wagen zeer vlot rijdt. Daarmee leent de wagen zich uitstekend tot een sportieve rijstijl. In vergelijking met de wendbare F-Pace is de Range Rover Sport zwaarder, rustiger en dus iets minder vlot. Op de F-Pace waarmee ik gereden heb stonden wel enorme 22-duims velgen. Die zien er zeer mooi uit, maar geven op verkeersdrempels en putten in de weg wel een minder comfortabel gevoel. Op de snelweg kleeft de wagen dan weer bijna letterlijk aan de weg. Het is een keuze die je als koper moet maken tussen comfort en een zeer sportieve look.” 

“De wagen wordt standaard geleverd met 18 of 19-duims velgen”, legt Jeroen Vergeylen, marketingmanager van Metropool Noord en Zuid, uit. “Dat is een ideaal compromis. In combinatie met 2.0D-motor zit je dan aan een CO2-uitstoot van 127 gram, wat perfect haalbaar is binnen een leasebudget. De 180-pk dieselversie maakt dan ook het overgrote deel uit van de wagens die we verkopen. De allerleukste motorversie is ongetwijfeld de 3-liter benzinemotor die van de F-type afkomstig is en 340 pk produceert. Het geluid en de prestaties daarvan zijn fenomenaal. De ontwerpers hebben er alles aan gedaan om van de F-Pace een echte Jaguar te maken. De auto is gebouwd zoals een berline. Als je de zetel op de laagste stand zet, heb je ook het gevoel dat je met een berline onderweg bent.” 


Geert Janssen

Daniel Buschman

Daniel Buschman staat als tweede generatie aan het roer van vastgoedkantoor Group B uit Brasschaat, dat al bestaat sinds 1975. Het kantoor werkt tegenwoordig ook veel als project­ontwikkelaar van kleine en middel­grote kwalitatieve, residentiële ­projec­ten in het noorden van Antwerpen. Hun slogan is dan ook niet voor niets: 'Kwaliteit in Vastgoed!'. Daarnaast is Daniel Buschman voorzitter van CIB Antwerpen, de grootste beroepsvereniging van syndici en makelaars. “CIB telt zes kamers in Vlaanderen waarvan Antwerpen de grootste is. De job vraagt veel tijd, maar is tegelijk ook heel boeiend. Je ontwikkelt een helikopterview over wat er op de markt gebeurt. Daardoor leer je niet alleen in, maar ook áán je bedrijf te werken en bouw je een groot netwerk uit.”  


Jeroen Vergeylen

Jeroen Vergeylen

Jeroen Vergeylen is marketingmanager van de concessies van Land Rover Jaguar Metropool Noord en Metropool Zuid. “In 2001 heeft Jan Adriaenssens met AMB Holding de concessie van Land Rover hier in Merksem overgenomen en is het verhaal van Metropool gestart. Later volgde ook Metropool Zuid langs de A12 in Wilrijk en Metropool Hasselt. Stelselmatig is overal Jaguar in het aanbod bijgekomen. De uitbreiding en vernieuwing van het aanbod heeft de twee merken echt een enorme boost gegeven. In 2009 verkochten we met de 3 concessies 500 wagens. Vorig jaar was dat aantal al verdrievoudigd tot 1.500 en we verwachten dat het nog eens gaat verdubbelen tegen 2020. Dat maakt dat onze organisatie op alle vlakken moet meegroeien en daar investeren we dan ook fors in.”

Comfort

Buschman: “Je zit inderdaad niet op maar wel in de wagen. Het kleine sportstuur en de sportzetels versterken dat gevoel nog. De wielen staan echt op de vier hoeken met weinig overhang waardoor de wagen veel meer ‘kart’ dan eender welke andere SUV. Hij is sportief, leuk en toch nog behoorlijk ruim. Dat valt bijzonder goed mee. Bovendien is de motor stil, iets wat ik zelf erg belangrijk vindt. Voor mij mag je een wagen enkel horen als je hem op zijn staart trapt." 

“De kleur van de testwagen is natuurlijk opvallend, maar ik denk dat iedereen overtuigd is van de mooie look. Toen ik de kinderen van school ging halen, kwamen heel wat om­staanders nieuwsgierig kijken. Jaguar trekt hoe langer hoe meer de sportieve kaart voor haar luxeberlines, maar blijft tegelijk ook trouw aan haar oorspronkelijke lijn. Ik rij al jarenlang BMW, maar al van toen ik een kleine jongen was, heb ik het merk Jaguar steeds fantastisch gevonden. Sinds kort heb ik een oldtimer Jaguar XJS cabrio gekocht, net omdat deze zo’n fantastisch mooie lijn heeft.”

Technologie troef

Op technologisch vlak is de nieuwe F-Pace uitgerust met alle mogelijke snufjes. De testwagen behoort tot de exclusieve First Edition-reeks. “Uiteraard is er het nieuwe infotainment-systeem van Land Rover Jaguar waarmee je met het grootste gemak kan swipen tussen de verschillende schermen”, legt Jeroen Vergeylen uit. “De wagen is uitgerust met een SIM-kaart die je toelaat om een Wifi-hotspot te maken, het nieuws te lezen, te kijken waar er nog een parkeerplaats beschikbaar is en om de apps van je smartphone af te lezen. Ook op vlak van rijhulpsystemen zijn de belangrijkste toepassingen voorzien. Zo is er de adaptieve cruise control waarmee je echt ontspannen kan rijden. De wagen houdt mooi afstand en stopt zelf. Eén klein tikje tegen het gaspedaal volstaat om terug op snelheid te komen. In combinatie met het Collision Alert System kan je bij wijze van spreken blindelings over de snelweg rijden. Je moet enkel nog sturen. Zelfs parkeren kan automatisch, al is het dankzij een groot aantal camera’s ook gemakkelijk zelf te doen.” 

Om de betrouwbaarheid en de technologische vooruitgang van de nieuwste generatie in de kijker te zetten geeft Jaguar tegenwoordig standaard 3 jaar garantie mét gratis onderhoud. 

Voorlopig is er nog geen hybride-­versie van de F-Pace aangekondigd. In de loop van volgend jaar volgt wel de E-Pace, een kleinere SUV van Jaguar. Eind 2017 wordt de eerste volledig elektrische Jaguar verwacht. Het zou gaan om een volledig nieuw model, geen SUV dus, maar met toch evenveel ruimte als de Range Rover Sport. Dit model moet het begin inluiden van de elektrificatie van Land Rover en Jaguar.


Jaguar F-Pace 3.0d

Jaguar F-Pace 3.0d

  • Cilinder inhoud - 2987 cc
  • Lengte × hoogte × breedte - 4731 × 1936 × 1652 mm
  • Gewicht - 1809 kg
  • Slepend vermogen - 2400 kg
  • Tankinhoud - 6 l
  • Bagageruimte - 650 l
  • Cilinders - 6
  • Cilinderinhoud - 2993 cc
  • Acceleratie 0-100km/u - 6,2 sec.
  • Verbruik - 6,0l/100 km
  • CO2-emissie - 159 g/km
  • Catalogusprijs incl. BTW - 82.480 euro
  • Prijs Instapversie 2.0D incl. BTW - 44.180 euro
Top5 meest gelezen
    Top5 gedeelde artikels