Met de nu reeds uiterst succesvolle SUV XC90 heeft Volvo begin dit jaar de totale vernieuwing van haar aanbod ingezet. De gloednieuwe S90 deelt hetzelfde SPA-platform (Scalable Product Architecture) en trekt de lijn van zijn voorganger verder. Het Zweedse merk wil met een verleidelijk Scandinavisch design en de nieuwste technologie in combinatie met vernieuwde merkwaarden definitief aansluiting vinden bij de premiummerken.
Voor een test van de nieuwste telg van de Volvo-familie konden we niet beter terechtkomen dan bij Axel Colonna-Cesari, de sterrenchef van restaurant Centpourcent in Sint-Katelijne-Waver: van nature een Volvo-liefhebber met een passie voor autorijden. “Ik rij momenteel zelf met een XC60”, zegt Axel Colonna-Cesari. “Als je in de S90 stapt merk je meteen dat je met een heel andere generatie te doen hebt. Ik was verrast van de mogelijkheden van de wagen. Hij is heel sober, maar tegelijk is echt alles aanwezig wat je moet hebben. En het is een geweldig plezierige wagen om mee te rijden.”
De vierwielaandrijving weet het vermogen van 235 pk prima op de weg over te brengen.
“We hebben te maken met een positieve generatiekloof”, legt Johan Sterckx, operationeel manager bij Garage Vermant uit. “Volvo heeft altijd zeer goede wagens gemaakt, maar vanaf de nieuwe XC90 is Volvo gestart met een nieuwe designtaal en maakt het een sterke inhaalbeweging op technologisch gebied met tal van gadgets zoals head-up display, park assist, lane assistant, … De nieuwste Volvo’s hebben een armada aan technologische snufjes.”
STERCK. De nieuwe S90 biedt een zeer goed evenwicht tussen comfort, dynamiek, vermogen en prestaties?
Colonna-Cesari: “De D5 heeft met 235 pk een enorm vermogen. Ik heb me niet ingehouden tijdens het rijden. Je merkt de kracht van de wagen en drukt met plezier het gaspedaal in. Het voelt goed en veilig. Wanneer je vlot met een wagen rijdt, moet je het gevoel hebben dat je op elk moment nog voldoende vermogen op overschot hebt en dat is bij deze wagen echt het geval.”
Eigenzinnig
STERCK. De S90 is flink groter dan zijn voorganger, de S80?
Colonna-Cesari: “Je hebt een heel comfortabel gevoel binnenin en ik had op geen enkel moment het gevoel dat ik met een te grote wagen aan het rijden was. Hij rijdt gewoon goed.”
Sterckx: “De wagen is effectief niet klein, maar hij zit onder die psychologische grens van 5 meter. Alles klopt eraan. Dankzij de vierwielaandrijving weet de S90 zijn vermogen prima op de weg over te brengen en krijg je een dynamische rijstijl. Scandinavisch design gaat bij Volvo in de toekomst steeds belangrijker worden. Het merk wil zich bewust profileren als een echt scandinavisch product. Het is een andere manier om naar dingen te kijken met eigenwijze oplossingen volgens hun eigen manier van kijken. Het dashboard is daar een goed voorbeeld van. Heel zakelijk koel in zijn meest pure vorm maar zonder koud te zijn. De houtinleg is echt hout. De afwerking top. Dat moet je ervaren.”
Colonna-Cesari: “De testversie hadden een dashboard volledig in leer. Dat is ook prachtig. En het design spreekt het publiek duidelijk aan. Tijdens de fotoshoot stopten fietsers spontaan om foto’s te trekken, en ook tijdens mijn stop in Dendermonde kwamen er direct nieuwsgierigen naar de wagen toe.”
Standaard pilot assist
STERCK. Had je de kans om alle tecnologische snufjes te testen?
Colonna-Cesari: “De dodehoekwaarschuwing kende ik bijvoorbeeld niet, maar is echt een meerwaarde. De GPS via head-up display was comfortabel en de muziek een plezier om te beleven. Het infotainmentsysteem werkt met een touchscreen, net zoals een tablet. Het werkt heel snel en gebruiksvriendelijk.”
Sterckx: De Pilot Assist is vanaf de basisversie van de S90 standaard voorzien. Hij maakt autonoom rijden tot en met 120 km per uur mogelijk. Al moet je de wagen iets langer hebben om dat goed te kunnen testen. Je moet je dan echt overleveren aan de technologie en het verandert het rijgedrag dat je altijd al gekend hebt: je laat het accelereren, remmen én sturen over aan de wagen en dat tegen 120 per uur. Dat werkt formidabel goed. De enige voorwaarde is dat er wegmarkering voorzien is.”
STERCK. De huidige XC60 is de best verkopende SUV in België. Ook de grotere XC90 is meteen een verkoopssucces. Kan de berline het even goed doen?
Colonna-Cesari: “De XC90 is zo’n succes omdat er heel wat mensen zijn die het budget kunnen besteden aan een dergelijke wagen. Als je er eenmaal mee gereden hebt en je hebt het budget dan twijfel je niet. Het is geen goedkope wagen, maar hij wordt toch enorm veel verkocht. Dat zie ik ook bij de klanten van ons restaurant.”
Sterckx: “De XC90 had het voordeel dat hij de eerste hybride SUV op de markt was. De Volvo-waarden van bescheiden en discrete luxe slaan aan bij een brede groep van mensen. Met een instapprijs vanaf 38.800 euro bevindt de S90 zich echter in een heel ander segment. De BMW 5, Audi A6, Mercedes E-klasse en de Jaguar XF zijn de rechtstreekse concurrenten. We kunnen daar een heel gunstige prijs/kwaliteit-verhouding tegenover zetten. En ook de gunstige fiscaliteit speelt een rol. De D3 zit met een uitstoot van 104 gram CO2 zeer gunstig voor de zakelijke rijder. Toch moet je het in de eerste plaats een mooie wagen vinden. De hybride S90 en V90 zijn voor productie voorzien in mei 2017. Ze zullen over dezelfde aandrijflijn beschikken als de XC90 met 87pk elektromotor gecombineerd met de T6 benzine van 320 pk.”
Colonna-Cesari:“Veel ondernemers en zelfstandigen willen een mooie wagen maar willen er niet mee opvallen en dat is net heel typisch voor een Volvo. Het is een comfortabele luxewagen die toch nog discreet blijft.”
- Lengte - hoogte - breedte: 4963 - 1443 - 1879 mm
- Gewicht: 1817 kg
- Tankinhoud: 60 l
- Bagageruimte: 500 m3
- Cilinderinhoud: 1969 cc
- Versnellingsbak: Automatische 8-bak
- Acceleratie 0-100km/u: 7 sec.
- Verbruik: 4,8 l/100 km
- CO2-emissie: 127 g/km
- Catalogusprijs: 59.100 euro
- Prijs testwagen: 67.950 euro
- Prijs basisversie S90: beschikbaar vanaf 38.800 euro