E-commerce in België zit in een groeiversnelling, dagelijks worden nieuwe initiatieven gelanceerd. Het zijn al lang niet meer alleen grote bedrijven die opportuniteiten zien in e-commerce, ook steeds meer kmo’s en start-ups tasten de markt af. Met de juiste ondersteuning en begeleiding kunnen prille initiatieven uitgroeien tot succesverhalen.
Stefan Stroobants is medezaakvoerder van logistiek dienstverlener Actius uit Bornem. De kmo – vijf jaar geleden gestart en momenteel met een 20-tal medewerkers – biedt onder meer volledige logistieke ondersteuning aan klanten die met e-commerce bezig zijn. Dat gaat van opslag, klaarmaken van de bestellingen tot en met de levering bij de eindklant thuis. Stefan zet een aantal trends op een rij.
Start-ups vragen een aparte benadering
“Binnen de e-commerce sector is er zowel plaats voor grote logistieke spelers als voor kmo’s die voor een andere aanpak staan. De focus van Actius ligt op kmo’s en start-ups. Door onze specifieke benadering zijn we als dusdanig bekend in de sector en het zorgt ervoor dat steeds nieuwe start-ups bij ons aankloppen. Grotere logistieke spelers engageren zich liever niet met starters. Wij denken echter graag mee, zelfs zonder een concreet dossier zijn we één en al oor. Hierdoor voelen ze zich welkom en gesteund. Onze klanten, met een actieradius over heel Europa, richten zich zowel op B2B als B2C, van dieetproducten tot cosmetica, haarverzorging en bouwmaterialen.”
Start-ups worden blijvers
“Mits een goede ondersteuning groeien start-ups uit tot blijvers, iedere starter heeft iemand nodig die in hem gelooft. Zo hebben wij een klant die vorig jaar startte met een fairtrade project waarbij de consument beslist aan wie hij zijn aangekocht product zal doneren. Deze klant begon echt van nul. Maar omdat wij in het project geloofden, hebben wij hem uitgebreid gefaciliteerd. Het begon met sojamelk maar nu verdeelt hij ook koffie en heeft hij een contract getekend met Carrefour voor het leveren van zijn producten. Wij stapten ook op financieel vlak mee in het verhaal van deze start-up door in de beginfase niet het onderste uit de kan te halen. Vanzelfsprekend blijven we een bedrijf dat op het einde van de rit winst wil maken, maar door een aanpak gericht op ondersteuning, kan je het verschil maken.”
Vermijd zware procedures en een strakke structuur
“Grote klanten verwachten van de logistieke leverancier een stevige structuur, dat is logisch. Bij veel startups zien we toch wel een nieuwe tendens naar een bijna volledige outsourcing. Zij wensen enkel bezig te zijn met hun website, alle andere activiteiten willen ze outsourcen. Ze streven naar een minimum aan investeringen en vaste kosten. Starters die hun eerste stappen zetten naar webverkoop zijn gebaat bij een flexibele aanpak door hun logistieke dienstverlener. Wij zijn daarom ook heel laagdrempelig en leggen onze klanten geen zware procedures op. Er moeten uiteraard goede afspraken gemaakt worden, maar wij geloven niet in een zwaar keurslijf, er moet ruimte zijn voor alle partijen.”
Gekliefd en gedroogd brandhout via e-commerce
“Denkt u bij een ‘banaal’ product als brandhout aan e-commerce? Wellicht niet, maar het gegeven dat een droog en gekliefd pallet met brandhout bij u thuis wordt afgezet, biedt oneindig veel voordelen. Gedaan met in het weekend hout te kappen en te vervoeren met een aanhangwagen. Wij hebben een klant die brandhout importeert uit Oost-Europa, wij nemen alle douaneformaliteiten voor onze rekening en wij leveren aan de consument. Dit project is een enorm succes.”
Leveroverdracht is geen probleem meer
“Wij zien dat de leveroverdracht – het moment waarop een koerier aan huis levert – geen problemen veroorzaakt. Er werd lang gedacht dat dit element uit het logistieke proces voor problemen zou zorgen, bijvoorbeeld wanneer een ontvanger van een pakket niet aanwezig is op het moment van levering. Maar uiteindelijk zien we dat de consument gewend raakt aan nieuwe manieren van goederenontvangst.”
Alles draait om gemak
“Het aanbod van e-commerce heeft zijn eindpunt nog lang niet bereikt. In de nabije toekomst zullen nog heel veel ‘onverwachte’ producten aan huis geleverd worden. Bij e-commerce denken we nog vaak aan een pakje met cosmetica, schoenen, smartphone of kledij, maar het aanbod is oneindig veel ruimer. Alles draait om ‘convenience’, het gemak voor de klant. Zo zit er momenteel een project in de pijplijn voor het leveren van dierenvoeding. In plaats van met hondenblikken en dergelijke te sleuren wordt het mooi aan huis geleverd. Een ander nieuw e-commerce product zijn gyprocplaten. Doe-het-zelvers halen nu nog gyprocplaten en andere bouwmaterialen met hun aanhangwagen op, maar daarin komt ook verandering. Tien doe-het-zelf zaken hebben zich gegroepeerd in een centrale en willen hun klanten zelf beleveren vanuit een webshop, wat opnieuw bijdraagt aan het gemak voor de klant. Eén ding is zeker: de weg voor e-commerce ligt open, voor ondernemers zijn er volop kansen.”
Iedere starter heeft iemand nodig die in hem gelooft.
Prijs is niet allesbepalend
“Vanzelfsprekend is er een grote concurrentie tussen de logistieke dienstverleners actief in e-commerce. De prijszetting is nog steeds een belangrijk criterium om nieuwe opdrachten binnen te halen. Maar anderzijds merken we toch steeds vaker dat kmo’s behoefte hebben aan een partner die ze vertrouwen. Voor kmo’s en starters zijn wederzijds respect en een persoonlijke aanpak belangrijke waarden.”
Aandacht voor opleidingen
“Logistieke dienstverleners besteden steeds meer aandacht aan opleidingen. E-commerce is een vak. Er bestaan wel geen specifieke opleidingen voor, maar door interne en externe trainingen kan je de competenties en talenten van medewerkers wel verhogen. In die aanpak geloven wij heel sterk,” besluit Stefan Stroobants.