Wolters Kluwer Belgium behoort tot de grootste bedrijven in de Mechelse regio. Naast informatie en software zijn opleidingen een belangrijk onderdeel van de business. Director Conny Hooghe legt uit hoe Wolters Kluwer erin slaagt ‘moeilijke’ profielen aan te trekken en de betrokkenheid van medewerkers te verhogen. De cultuur in een bedrijf speelt daarbij een cruciale rol.
Hoe positioneert Wolters Kluwer Belgium zich in de ‘war for talent’?
“Net als veel bedrijven merken wij dat het niet altijd evident is om bijvoorbeeld IT-profielen of digitale marketeers te vinden. Als deel van een wereldwijd kennisbedrijf hebben wij een aantal belangrijke troeven in handen: internationaal samenwerken aan projecten betekent voor veel kandidaten een meerwaarde, net als onze flexibele werkomgeving. We hanteren verschillende tactieken om ‘moeilijke’ profielen aan te trekken, gebaseerd op de inzichten van collega’s met een gelijkaardig profiel. Rekruteren via social media is er een van. Daarnaast nemen we deel aan events voor specifieke groepen en experimenteren we geregeld met nieuwe rekruteringsmanieren. Een klassieker die goed blijft werken is het referral programma: collega’s die een kandidaat uit hun netwerk aanbrengen, worden daarvoor beloond.”
TIP
Leef je in de leefwereld in van de profielen die je zoekt.
Welke opleidingskansen biedt de onderneming?
“We investeren sterk in de ontwikkeling van medewerkers. Vorig jaar organiseerden we ruim 30 groepsopleidingen met heel diverse thema’s: van Excel tot netwerken. Maar we bieden ook individuele vorming aan, van specifieke trainingen per profiel tot coaching. Binnen Wolters Kluwer beschikken we over een wereldwijd Learning Management Systeem, waarin ruim 2.600 online trainingen beschikbaar zijn. En dan is er nog het informeel leren, een krachtige manier van kennisuitwisseling die vaak door bedrijven over het hoofd wordt gezien: collega’s die van elkaar leren, via social media leren, etc. Zo zetten collega’s bij ons geregeld ‘Boke & Babbels’ op, lunch & learn sessies om kennis te delen. Ook ons interne sociale netwerk Yammer helpt bij het delen van kennis en het vinden van inspiratie.”
TIP
Vergeet niet: ook je medewerkers zijn trainers.
Hoe blijven werknemers gemotiveerd en betrokken?
“De cultuur in een bedrijf speelt een cruciale rol in de betrokkenheid van medewerkers. Wolters Kluwer Belgium introduceerde de voorbije jaren ‘Future Proof Working’, onze versie van het nieuwe werken. Het startpunt is vertrouwen in onze medewerkers: we geven hen verantwoordelijkheid over hun job en hun carrière. We sturen dus niet meer aan via controle maar baseren ons op resultaat. Hoe je dat resultaat bereikt, bepaal je zelf. Future Proof Working gaat gepaard met een informele cultuur: onze CEO is voor iedereen Hans, directeuren zitten samen met hun teams in een landschapskantoor, communicatie is tweerichtingsverkeer en iedereen kan en mag initiatief nemen. We merken dat die informele cultuur een belangrijke factor is voor collega’s - en zeker voor millennials - om bij Wolters Kluwer te blijven.”
TIP
De simpelste manier om betrokkenheid te verhogen? Door als bedrijfsleider of manager oprecht interesse te hebben voor je medewerkers en te luisteren.
Hoe vertaalt ‘het nieuwe werken’ zich bij Wolters Kluwer Belgium?
“Niemand bij ons heeft een eigen kantoor of een eigen werkplek: we hebben een landschapskantoor met flexplekken. We werken ‘activity based’: de activiteit die je uitvoert, bepaalt waar je dat doet. Dat kan dus ook thuis zijn, in een kleine (vergader)zaal of, als je volledige concentratie wenst, in onze ‘bibliotheek’. Om die flexibiliteit mogelijk te maken, heb je goede IT-ondersteuning nodig. Al onze medewerkers beschikken over een laptop, een vpn-verbinding, een headset en skype for business. Dat laat bijvoorbeeld ook collega’s van onze klantendienst toe om thuis werken. Je hoort af en toe kritiek op open kantoren en zelfs thuiswerk, maar ik ben ervan overtuigd dat het werkt. Op voorwaarde dat je een duidelijk kader schept voor thuiswerk en een slimme invulling geeft aan het landschapskantoor met activity based werken.”
TIP
Het nieuwe werken gaat over een attitude, over de manier waarop je werkt. Niet over tools of een verstelbaar bureau.