STERCK Magazine sprak met Sven Stuyven, managing director van DiBO - een Belgische fabrikant en leverancier van professionele reinigingsmachines en -systemen. Is er een toekomst voor productiebedrijven in ons land? En hoe maakt DiBO het verschil op de markt?
Onderweg naar DiBO rijden we door kmo-zone Kapelleveld in Wommelgem. De kleurrijke richtingaanwijzers springen er in het oog en leiden ons feilloos naar het moderne en imposante Belgische hoofdkwartier van DiBO. Als we eenmaal ter plaatse zijn, ontvangt Sven Stuyven ons enthousiast. “Onze ligging in Wommelgem is niet toevallig”, vertelt Sven. “Hier zitten we met het verkoop- en serviceteam voor de Belgische markt. Ongeveer 50 kilometer naar het noordoosten vindt u onze fabriek in Arendonk. En 80 kilometer over de grens in Waardenburg ligt ons hoofdkwartier voor de Nederlandse markt. Langs die as Wommelgem - Arendonk - Waardenburg bedient DiBO de volledige markt in de Benelux.”
STERCK. Wat zijn de activiteiten van DiBO precies?
Sven Stuyven: “We ontwikkelen en produceren nu al bijna 40 jaar hogedrukreinigers voor de professionele en industriële markt. Onze doelgroep daarbij is heel divers: denk aan schoonmaakbedrijven, de automotive, de land- en tuinbouwsector, de bouwnijverheid, havenbedrijven, … en evengoed grote spelers in de petrochemie. Die professionelen vinden bij DiBO meer dan een standaardaanbod. Als u dat wenst, zitten onze ingenieurs met u aan tafel. Dan doet u uw projectidee uit de doeken en gaan we voor u aan de slag, van tekentafel tot productie. Klanten stellen dat maatwerk enorm op prijs en voor grote industriële bedrijven is die service zelfs onmisbaar.”
Technisch geschoolde medewerkers vinden wordt alsmaar moeilijker.
“Wie actief is in de industriële reiniging krijgt van klanten vaak de vraag om ook de kantoren te poetsen. Of om de magazijnen stofvrij te maken. Daarom trokken die reinigingsbedrijven aan onze mouw, met de vraag om vloerreinigingsmachines in ons aanbod op te nemen. U vraagt, wij draaien. Dus vindt u sinds jaar en dag het volledige gamma reinigingsmachines terug bij DiBO. Veegmachines, schrob-zuigmachines, stof- en waterzuigers, en ja… zelfs onkruidbestrijders. Noem het maar op, DiBO is uw totaalleverancier.
Goed om te weten is dat de productie van de industriële hogedrukreinigers plaatsvindt in onze fabriek in Arendonk. Op Belgische bodem dus. De overige toestellen halen we in het buitenland, waar de IPC-groep die onder private label voor ons produceert. Diezelfde IPC-groep produceert naast vloerreinigingsmachines ook (semi)professionele hogedrukreinigers voor DiBO, want steeds meer particulieren vinden de weg naar ons merk.”
“Voor de verkoop rekent DiBO op een uitgebreid dealernetwerk dat bestaat uit vakhandels, zoals schoonmaakgroothandels, landbouwmechanisatiebedrijven, ijzerwarenwinkels, en handelaars in bouwmaterialen en automotivebenodigdheden. U vindt ons overal waar de professional zijn tools haalt. Vaak kunt u in die verkooppunten ook terecht voor onderhoud en herstellingen. Het grote voordeel van het DiBO-netwerk is de bereikbaarheid ervan. In elke provincie vindt u verschillende verkoop- en servicepunten terug, dus wint u veel tijd wanneer u ons nodig hebt. Het DiBO-netwerk krijgt ondersteuning van ons verkoop- en serviceteam dat hier in Wommelgem zijn uitvalsbasis heeft. En dat team bedient ook de grote klanten. Want die rijden niet tot bij de kleinhandel wanneer ze een toestel nodig hebben, zeker niet wanneer er maatwerk bij komt kijken.”
STERCK. Is er een toekomst voor productiebedrijven in België?
Stuyven: “Volgens mij heeft België zeker toekomst als productieland. Want de Belgische werknemer is goed geschoold en levert kwaliteitswerk af. Er is wel een ontzettend belangrijk aandachtspunt voor wie hier produceert: ga niet mee in de prijzenslag, maar trek de innovatiekaart en ga voor kwaliteit. Net zoals DiBO dat doet. Prijsconcurrentie met de massaproductie in de lageloonlanden is onmogelijk om te winnen. Daarom investeren we veel in onderzoek en ontwikkeling. Zo behouden we de voorsprong op de concurrentie en blijven de klanten blindelings vertrouwen op de kwaliteit van DiBO.
Ga niet mee in de prijzenslag, maar trek de innovatiekaart en ga voor kwaliteit.
Vandaag gaat die kwaliteit trouwens verder dan de betrouwbaarheid of de levensduur van machines. Energiezuinig werken staat bovenaan de agenda bij veel klanten. Want dat is goed voor het milieu én de portemonnee. Dus willen ze ook energiezuinige reinigingstoestellen en dat vraagt heel wat innovatie van de producent. Daarom is ons motto ook '#CleanGREEN! … for a cleaner and greener world'. Ik illustreer die innovatiereflex met een voorbeeld: de overheid bant pesticiden omdat ze schadelijk zijn voor mens en milieu. Dan maar onkruid wegbranden, denkt u? Dat brengt brandgevaar met zich mee, zeker in de droge zomermaanden. U hebt ook machines die onkruid machinaal wegborstelen - jammer genoeg niet overal even toegankelijk. Daarom ontwikkelen we machines zoals de WeedKiLLER en de GreenKiLLER, die met een combinatie van heet water en stoom het onkruid doen verdwijnen. Daar komt bij dat het toestel multi-inzetbaar is. U gebruikt de stoom ook om graffiti te verwijderen of om houten zitbanken en speeltoestellen weer netjes te maken - zonder beschadiging van het oppervlak. Door altijd nieuwigheden te introduceren en nieuwe invalshoeken te vinden, behouden we een voorsprong. En zo’n voorsprong is nodig voor élk bedrijf dat in België produceert.”
STERCK. Voor welke uitdagingen staat DiBO de komende jaren?
Stuyven: “Het innovatieverhaal stopt nooit: onze R&D-afdeling in Arendonk werkt vandaag hard aan de nieuwe producten die u morgen op de markt ziet verschijnen. En om die vernieuwingen mogelijk te maken, zijn technici broodnodig. Of het nu gaat om ingenieurs, onderhoudstechnici of monteurs in de fabriek. Technisch geschoolde medewerkers vinden wordt alsmaar moeilijker. Dus check zeker de jobpagina’s op onze website, zou ik zeggen, want DiBO is altijd op zoek naar talent in België en Nederland.
Ook het verkoopteam bij DiBO heeft een technische opleiding achter de rug. Als accountmanager moet u kunnen meepraten met de vertegenwoordiger van de klant - meestal is dat een technicus of ingenieur die stevig in zijn schoenen staat. Spijtig genoeg halen veel technici hun neus op voor een job als verkoper en mikken ze meer op ontwikkeling of projectmanagement. Toch is de werkdag van een accountmanager bij DiBO heel gevarieerd. Die begint ’s morgens misschien in een varkensbedrijf om uitleg te geven over een hogedrukreiniger. Daarna gaat het dan naar een scholengroep die interesse heeft in vloerreinigers. Om ten slotte de dag te beëindigen met een demonstratie met een 600 bar warmwaterhogedruktrailer voor havenarbeiders. Die voorbeelden illustreren nog eens het belang van de technische bagage die onze verkopers meedragen.”
STERCK. Waarom kiest DiBO voor Wommelgem als uitvalsbasis?
Stuyven: “Wommelgem is een toplocatie met uitvalswegen naar Limburg, Oost- en West-Vlaanderen, Vlaams-Brabant en Wallonië. Bovendien liggen we hier in het economische hart van ons land, op een steenworp van de haven en de grootste petrochemische cluster van Europa. Daarbij komt nog eens de ligging nabij onze fabriek in Arendonk en onze Nederlandse vestiging. Als managing director voor België en Nederland verdeel ik mijn tijd tussen de twee landen. Hier in Wommelgem hebben we gebouwd in 2009 – in volle crisisperiode. Toch hebben we toen door de zure appel gebeten en dat loont vandaag. Want zodra de crisis achter ons lag, waren we klaar om de groei in de markt op te vangen. Ook de samenwerking tussen de kmo-zone Kapelleveld en het gemeentebestuur verloopt hier prima. De gemeente levert veel inspanningen om vleugels te geven aan de ondernemers in Wommelgem. Zo’n duwtje in de rug doet altijd deugd.”
“Mijn cv is ultrakort”, grijnst Sven Stuyven wanneer we polsen naar zijn carrièrepad. “DiBO is mijn eerste en enige werkgever tot nu. In 1993 rolde ik als ingenieur van de schoolbanken; de jobmarkt voor technische beroepen kende toen een dipje. Gelukkig kreeg ik bij DiBO de kans om aan de slag te gaan als sales engineer - een commerciële functie dus. Die kans greep ik met beide handen en sindsdien draaide ik mee in verschillende afdelingen binnen de groep, van projectmanagement over marketing tot directie. In 2001 kwam ik dan aan het roer van DiBO België te staan als managing director. Na een nieuw strategisch plan in 2014 kwam daar de dagelijkse leiding over de Nederlandse vestiging bij. De leiding van onze fabriek in Arendonk is in handen van Arno van den Borne - samen met zijn broer Pierre de eigenaar van DiBO. Pierre coördineert de verkoopactiviteiten in Duitsland en is ook de president van de groep.”