Er lijkt geen einde te komen aan de expansie van Multi Masters Group uit Merksem. Schoonmaak, ongediertebeheersing, uitzendkantoor, bedrijfscatering, laswerken, groenonderhoud: het is slechts een beperkte greep uit de talrijke diensten die het bedrijf onder leiding van Nicolas de Schutter aanbiedt. In 1988 startte vader Paul de Schutter een schoonmaakbedrijf op, vandaag maakt Multi Masters Group deel uit van de Franse groep Samsic. Het realiseert een omzet van 120 miljoen euro en stelt meer dan 3.000 mensen tewerk. Nieuwe opportuniteiten zijn een permanente target maar Multi Masters Group prefereert vooral een organische groei.
Bij een organische groei is een inpassing in de structuur van het moederbedrijf gemakkelijker.
Multi Masters Group is de jongste jaren fors gegroeid. Is dit een ’never ending story’?
Nicolas De Schutter: “We kijken zeker nog uit naar nieuwe opportuniteiten. Soms bieden ze zich aan terwijl we er niet naar op zoek zijn. Daarnaast zijn er diensten die we eventueel willen uitbreiden en soms zijn bestaande klanten ook vragende partij. De bedoeling is dat we zeker in België blijven groeien. De vraag is uiteraard: wat is de meerwaarde voor ons? Bovendien moet een nieuwe activiteit passen in de context van een internationale groep. Binnen de Franse Samsic Groep is Multi Masters Group sowieso al haantje-de-voorste van de buitenlandse leerlingen. Momenteel zoeken we naar schoonmaak- en facilitaire bedrijven in Nederland, maar ze moeten wel in onze familiale cultuur passen.”
Groeipijnen
Levert een nieuwe afdeling soms ook zorgen op?
De Schutter: “Ja, toch wel. Bij iedere nieuwe afdeling hebben wij te maken met groeipijnen. De laatste zes maanden kenden wij serieuze groeipijnen omdat we met verschillende projecten een enorme vooruitgang boekten, maar tegelijkertijd af te rekenen hadden met ziektes of afwezigheden van een aantal belangrijke medewerkers. Op zulke momenten beseffen we dat onze vlakke structuur toch wel kwetsbaar is. We willen ons op dat vlak versterken. Op elke sleutelfunctie zullen we met een back-up werken. Door tandems te vormen kunnen we als organisatie sneller groeien en creëren we opportuniteiten voor de toekomst.”
Multi Masters Group maakt deel van de Franse groep Samsic. Wat zijn daar de belangrijkste voordelen van?
De Schutter: “Het is comfortabel om deel uit te maken van een sterke groep. Familiebedrijf Samsic is heel gezond en bijna schuldenvrij, bedrijfsovernames financieren ze quasi volledig zelf. Voor nationale en internationale tenders is het cruciaal om te kunnen laten zien dat zowel wij als ons moederbedrijf Samsic opereren in een gezonde financiële structuur. Momenteel zijn we bezig met een project rond de hoofdzetel in Merksem: ofwel gaan we verhuizen ofwel uitbreiden. Er zijn al budgetten vertrokken naar Frankrijk en vanuit de groep wordt daar open en volwassen over gecommuniceerd. Ook bij overnames en het aanboren van nieuwe markten hebben wij de volle steun van het moederbedrijf. Het vertrouwen is wederzijds en dat is essentieel bij een samenwerking in een internationale groep.”
Wat is jullie groeistrategie? Doen jullie uitgebreide marktonderzoeken?
De Schutter: “Wij trachten vooral organisch te groeien. Bij een overname vindt er nog wel eens een clash van culturen plaats, bij een organische groei is een inpassing in de structuur van het moederbedrijf makkelijker. Tijdens de bijna afgelopen 29 jaar zijn we voor zowat 95% organisch gegroeid, de rest betreft slechts kleinere overnames.”
Uitzendkantoor van en voor artiesten
Recrewtment is een nieuw en opvallend domein binnen de structuur van Multi Masters Group. Wat zijn jullie ambities met Recrewtment?
De Schutter: “Voor ons was een uitzendkantoor een nieuwe branche, maar dat was niet zo voor Samsic. Zij draaien al meer dan 400 miljoen euro in de hr-sector. Wij kunnen ook beroep doen op hun knowhow. De Crew, een afdeling van Recrewtment, is een sociaal bureau van en voor artiesten, het is eigenlijk een soort van loonadministratie voor zangers, acteurs, geluidsmensen, enz. Recent heeft Recrewtment met de opening van een kantoor toegespitst op haven- en logistieke profielen een nieuw segment aangeboord. Ook callcenters behoren tot onze doelgroep. Voorts opereert Recrewtment als een inhouse uitzendkantoor bij de Multi Masters Group. Al onze diensten kunnen bij hen, net als bij onze externe partners, vacatures opgeven. Na anderhalf jaar genereren we met Recrewtment een omzet van 12,5 miljoen euro. We moeten er wel over waken om ons niet te vergalopperen in de groei, de ambitie is 2 à 3 kantoren per jaar te openen.”
Informatica als bedrijfsvoordeel
Multi Masters Group zet fors in op informatica. Welke bedrijfsvoordelen levert dat jullie op?
De Schutter: “Wij trachten steeds te investeren met het oog op de toekomst. Daardoor staan we op het vlak van IT al heel ver, wij behoren zeker tot de beste leerlingen van de klas bij onze moedermaatschappij Samsic. We krijgen dan ook regelmatig bedrijven uit de groep over de vloer om te leren van onze IT-systemen. Wij ontwikkelden twee gratis informaticatools voor onze klanten: Multi Desk, een webplatform voor elektronische rapportering en opvolging en QMS, een objectief kwaliteitssysteem. Daardoor heeft een klant steeds een transparant overzicht van de geleverde diensten en houdt hij meer tijd over om aan zijn core business te besteden.”
Met ons uitzendkantoor realiseren we na anderhalf jaar een omzet van 12,5 miljoen euro.
Doorgroeimogelijkheden
Bedrijven kampen steeds meer met vacatures die niet ingevuld raken. Is de situatie bij jullie ook zo urgent?
De Schutter: “We maken dezelfde evolutie door op vrijwel alle niveaus. Het is niet eenvoudig om administratieve krachten, technische profielen of schoonmakers aan te trekken. Er is een periode geweest dat potentiële medewerkers zich spontaan aanboden, maar dat behoort definitief tot het verleden. We hebben wel het voordeel dat we over een eigen uitzendbureau beschikken.
Door een persoonlijke aanpak slagen we er nog in om talenten te overtuigen, de doorgroeimogelijkheden binnen de organisatie zijn daarbij vanzelfsprekend een meerwaarde. Wij bieden kansen aan gemotiveerde mensen. Twee jaar geleden zochten we iemand voor de receptie van de hoofdzetel, ondertussen maakt deze medewerker deel uit van het commerciële team.
In het verleden zijn medewerkers als schoonmakers begonnen, ze groeiden door tot werfleiders, inspecteurs en regionale verantwoordelijken. Daarnaast kunnen medewerkers gebruik maken van de interne mobiliteit om een job te vinden die nog meer aansluit bij hun competenties en ambities. Voorts hechten wij veel belang aan opleidingen. We verzorgen ze zelf, maar werken daarvoor ook samen met vaste partners en leveranciers.”
De Multi Masters Group is vandaag opgebouwd uit vier takken die elk gespecialiseerd zijn in een aantal diensten:
CLEANING
- Klassieke schoonmaak
- Industriële schoonmaak
- Ruitenwasserij
- Schoonmaak in ziekenhuizen en zorginstellingen
- Gespecialiseerde reinigingen (ventilatiekanalen, machinale vloerreiniging, gevelreiniging, …)
- Schoonmaak van alle soorten voertuigen: vliegtuigen, treinen, trams, bussen, …
HR
- Uitzendkantoor (arbeiders en bedienden)
- HR-oplossingen voor bedrijven
- Sociaal bureau voor artiesten (De Crew)
FACILITY
- Groenonderhoud
- Parkingonderhoud
- Duurzaam terreinbeheer (biodiversiteit)
- Winterdiensten
- Gebouwenzorg
- Ongediertebestrijding
- Ophalen overleden huisdieren
- Sanitaire toestellen en producten
- Catering
- Organisatie van events
TECHNICS
- Outsourcing van technische profielen
- Technisch onderhoud van gebouwen/klusjesdienst
- Las- en constructiewerken
Duurzaam ondernemen
Hoe profileert Multi Masters Group zich naar nieuwe medewerkers?
De Schutter: “Multi Masters Group heeft een uitstekende naam in de schoonmaakwereld. Medewerkers worden op tijd betaald, we werken met kwaliteitsproducten en duurzaam en milieuvriendelijk ondernemen dragen wij hoog in het vaandel. Het beleid van de Multi Masters Group steunt op 4 pijlers: innovatieve en transparante dienstverlening, personeel, milieu en tot slot sociale en culturele ontwikkeling. Binnen die pijlers hebben we tegenover alle betrokkenen een aantal engagementen afgelijnd, die we elke dag opnieuw proberen waar te maken. We zijn dan wel een onderneming met meer dan 3.000 medewerkers, we nodigen hen op geregelde tijdstippen allemaal uit, zoals bijvoorbeeld bij ons 25-jarig bestaan. Voeg daar nog een goede teamspirit, een familiale sfeer en een gezonde, financiële omgeving aan toe, en je hebt sterke troeven om zowel potentiële klanten als potentiële medewerkers over de streep te trekken.”