Mercedes zet sinds enkele jaren met een nieuwe designtaal en aangepaste marketing in op een sportief en jonger imago. In het sterk uitgebreide modellenaanbod zijn de coupé-versies van de GLC en GLE het voorbeeld bij uitstek van hoe ook de klassieke SUV, in een modern jasje, een nieuw publiek kan aanspreken. We stuurden Dave Denis van L&A Projects (Schoten) op pad met de GLC 220d Coupé.
Mercedes-Benz is sinds vorig jaar voor het eerst in 11 jaar opnieuw het meest verkochte premiummerk. De Duitse autoconstructeur realiseerde in 2016 een groei van 11,3% en verkocht wereldwijd voor het eerst meer dan 2 miljoen auto’s in één jaar. De Belgische markt mocht zelfs een stijging van 17,5% opmeten. In dat succes spelen de SUV’s een rol van betekenis. En dus ook de GLC Coupé.
Naar analogie met een aantal andere merken, is de GLC Coupé een sportieve afgeleide van de gewone GLC. De daklijn loopt meer naar achter af, de wagen beschikt standaard over een sportiever onderstel en is 8 centimeter langer. Terwijl de gewone GLC in vier uitvoeringen te krijgen is, kan je voor de coupé-versie uitsluitend de meer luxueuze Exclusive of AMG-uitvoering bestellen. De befaamde 9-trapsautomaat van Mercedes is standaard voorzien. Het offroadpakket is daarentegen niet te krijgen. En dat maakt meteen de ambitie van deze vierwielaangedreven GLC Coupé duidelijk: de SUV-rijder verleiden met een sportieve en dynamische wagen.
De GLC Coupé is een dynamische auto die heel comfortabel rijdt.
“De moderne SUV’s zijn niet noodzakelijk meer de hoge patserige bakken waarmee ze vroeger geassocieerd werden”, legt Frank Thijs, handelsafgevaardigde bij Mercedes-Benz Antwerpen uit. “Veel SUV’s zijn tegenwoordig meer een hogere break waarbij de instap gemakkelijk is en waar je ook zakelijke klanten in kan meenemen. Meer en meer bedrijven maken dan ook de oefening om dit soort wagens in hun fleet-aanbod op te nemen.”
Veilig gevoel
De geteste GLC 220d is de instapversie in AMG-look met 163pk en die weet onze testrijder alvast te overtuigen. Dave Denis: “Het is in elk geval een heel aangename wagen om mee te rijden. Ik heb in het verleden ook verschillende SUV’s gehad omdat ik last had van mijn rug. Ik rij 65 à 70.000 kilometer per jaar en dan heb je comfort nodig. Ik merkte in deze wagen meteen dat ik geen last heb. De hogere zithouding is fijn. En op die manier heb je ook altijd een beter zicht op de baan. Het geeft je een veiliger gevoel.”
Frank Thijs: “We zien vaak klanten die eens dat ze een wagen met hogere zithouding gehad hebben, niet meer terug willen. De wagen geeft een beetje het gevoel en de passie van een coupé, terwijl je wel een flink stuk hoger zit. En daar is duidelijk vraag naar.”
Mooie afwerking
David Denis: “De GLC Coupé is een dynamische auto die heel comfortabel rijdt. Het vermogen is ruim voldoende en het onderstel is sportiever afgesteld. Ik rij momenteel met een berline van de concurrentie en die veert toch een flink stuk harder. Het geheel is heel mooi afgewerkt met de AMG-kit, een goed soundsysteem, … Ook de zetels geven echt een heel goede ondersteuning, beter dan bij veel andere wagens. Als je veel rijdt is dat een meerwaarde. Met dit soort wagen kan je gerust een heleboel kilometers maken.”
Frank Thijs: “Deze testwagen is uitgerust met 20-inch velgen. Dat is voor de GLC de grootst mogelijke velg. Hij kan ook nog opgewaardeerd worden met een optionele Airmatic luchtvering. Er is dus marge om voor nog meer comfort te kiezen.”
Dave Denis: “Nu ik een dag met deze wagen op pad geweest ben, heb ik toch een beetje spijt dat ik 2 jaar geleden terug op een berline ben overgeschakeld. Dat SUV-gevoel mis je wel. Ik heb dat toen om fiscale redenen gedaan, maar de nieuwste generatie van SUV’s doet het op dat vlak intussen ook goed. Je ziet ze nu ook veel meer rijden.”
Frank Thijs
Mercedes-Benz Antwerpen
“Mercedes-Benz Antwerpen maakt deel uit van de invoerder Mercedes-Benz Belux. Het filiaal beschikt over een Truckcenter op Linkeroever en een concessie in Schilde, waar het gebouw recent vernieuwd is. De verkoop van Mercedes groeit met dubbele cijfers. We hebben altijd al goede wagens gemaakt en zijn pionier in technologie en veiligheidssystemen. Het vernieuwde en uitgebreide modellenaanbod spreekt duidelijk ook aan bij een nieuw en jonger publiek. Mercedes is een cool merk geworden.”
Dave Denis
L&A Projects
"Onze corebusiness is schrijnwerkerij, zowel binnen- als buitenschrijnwerk. We doen projecten van interieur- tot houtskeletbouw en werken zowel voor particulieren als bedrijven. Ons team van acht mensen is actief over heel België, Luxemburg en een deel van Frankrijk, al werken we tegenwoordig ook opnieuw steeds meer in de eigen regio Antwerpen.”
Uitstekende automaat
“Er is voor de GLC ook een plug-inhybride beschikbaar met een CO2-uitstoot van 59 gram en een vermogen van meer dan 300 pk”, zegt Frank Thijs. “Die versie is 100 procent fiscaal aftrekbaar. De wagen die we vandaag testen is qua vermogen de instapversie en leverbaar met 163 of 170pk. Daarnaast is er nog een 250d met 204 pk en 350d die goed is voor 258 pk. Vooral de standaard 9-trapsautomaat is een groot plezier om mee te rijden. Zeker als je de verschillende rijmodi gebruikt. Als je van de comfortmodus naar de SPORT+ switcht, dan is het precies alsof je 40 pk extra bijkrijgt.”
Dat beaamt ook David Denis. “Ik rij nogal graag pittig en je voelt inderdaad dat de versnellingsbak in sportstand veel toffer schakelt. Het is geen nuanceverschil maar echt wel een andere rijstijl. Je hebt niet het gevoel dat er vermogen ontbreekt. Je moet een beetje met die verschillende standen leren omgaan. Ik rij al 16-17 jaar met een automatische versnellingsbak en ik zou niets anders meer willen. Zeker met de huidige 8- en 9-trapsautomaten. Dat gaat zo enorm soepel. Het wordt gewoon de standaard voor alle wagens als je het mij vraagt.”
Frank Thijs: “Een manuele versnellingsbak is op een heel aantal van onze wagens al niet meer te krijgen. Zelfs de supersportieve AMG GT is enkel nog verkrijgbaar met automaat. Dan kan je je puur op je rijlijnen concentreren.”
Is de keuze tussen de gewone GLC of de coupé-versie puur een kwestie van smaak? “De gewone GLC zal altijd iets praktischer zijn en heeft meer laadruimte. Dat kan je niet onder stoelen of banken steken. Je kan er trouwens even sportief mee rijden. De kofferrand van de Coupé staat meer rechtop en de daklijn daalt sneller. Toch is er nog voldoende ruimte op de achterbank, zelfs voor grotere mensen. Op dat vlak scoort Mercedes beter dan de concurrentie. Je koopt deze wagen meer voor de look en de passie. Het is een kwestie van wat je graag ziet.”
Je koopt deze wagen voor de look en de passie.
Zuivere camera
Frank Thijs: “Ook op het vlak van connectiviteit zit het goed met de laatste versie van het infotainmentsysteem van Mercedes. Je kan 3 uur uitleg geven over het systeem met de draaiknop, maar eigenlijk volstaan dertig seconden, zo intuïtief en eenvoudig werkt het in de praktijk. En dat moet ook zo.”
David Denis: “Dat is gewoon Duitse Gründlichkeit. Wat mij opviel was de enorme zuiverheid van de camera’s op deze wagen. Die is echt ongelofelijk. De camera is ook weggewerkt in de Mercedes-ster die even open en dicht gaat. Daardoor blijft de lens helder denk ik. Er is standaard een achteruitrijcamera die je nog kan upgraden naar een 360 graden camera. Je kan verschillende keuzes van beeld maken en dat heb je ook wel nodig bij dit soort wagen waar het achteruitrijzicht iets meer beperkt is.”