De financiële wereld wijzigt fors. Enerzijds is er de wetgever die meer regels oplegt ter bescherming van beleggers en spaarders, anderzijds de technologische vooruitgang waar ook de financiële wereld niet aan ontsnapt. Volgens de pers worden beleggingsadviseurs in de toekomst vervangen door robots. Hoe zit dat in werkelijkheid? Wij spraken met Patrick Cranshoff, regiodirecteur Antwerpen-Kempen bij de private bank Van Lanschot.
Van oudsher is Van Lanschot een adviesbank. Beleggingsadvies is even sterk uitgebouwd als discretionair vermogensbeheer. Cliënten kiezen zelf wat het best bij hen past. Een portefeuille in advies komt tot stand door intensief overleg tussen de cliënt en zijn/haar adviseur. Die denkt mee met de cliënt, ziet toe op de risico-rendementsverhouding en zorgt ervoor dat cliënten hun voeten op de grond houden.
Wat bedoelt u met voeten op de grond houden?
Advies is niet ‘de beleggingstip van de maand’. Neem de lage renteomgeving: veel beleggers zoeken naar rendement en verhogen hun beleggingsrisico’s. Een ervaren adviseur laat cliënten de lage renteomgeving aanvaarden en zoekt alternatieven zonder de risico’s te laten oplopen. Het resultaat is een goed gespreide portefeuille voor de lange termijn.
Wat zijn grote uitdagingen?
Door Europese regelgeving moeten financiële instellingen hun adviezen steeds beter onderbouwen en documenteren. Dat is positief, maar brengt meer IT-investeringen, administratie en dus extra kosten met zich mee. Uit rendabiliteitsoverwegingen stoppen veel (private) banken met advies of bieden ze dit enkel nog aan via beleggingsfondsen en trackers. Een opportuniteit voor banken, zoals Van Lanschot, die efficiënt gestructureerd zijn om het wél te blijven aanbieden, zowel via individuele aandelen en obligaties, als fondsen.
Ook de registratiewetgeving voor beleggingen werd dusdanig complex dat veel emittenten van obligaties, beleggingsfondsen en trackers het niet meer zien zitten deze uit te geven of te registreren in België. Dit vermindert het aantal interessante beleggingen dat toegankelijk is voor particuliere beleggers. Dat is spijtig. De uitdaging ligt in het vinden van geschikte alternatieven op maat van de portefeuilles van onze cliënten.
Worden beleggingsadviseurs vervangen door robots?
(lacht) Daarin geloof ik niet binnen private banking: beleggingsadvies is persoonlijk en niet in een algoritme te gieten. Onze begeleiding op maat is bij elke cliënt anders. De ervaring leert ook dat kleine details het verschil maken voor onze cliënten. Robots hebben daar geen oog voor. Als de financiële crisis ons bovendien één ding geleerd heeft, is het wel dat financiële markten niet te vatten zijn in wiskundige modellen … denk maar aan Lehman Brothers.
De vraag naar gepersonaliseerd advies waarbij de belegger zelf de touwtjes in handen houdt, blijft zeer groot. Met onze kennis en ervaring op dit vlak zijn wij uitstekend geplaatst om aan die vraag te blijven voldoen.