U wilt uw wagenpark uitbreiden of vernieuwen? Sam Neyrinck van G&A Motors Turnhout geeft u vijf interessante tips om rekening mee te houden in uw fleet.
1. Zoek de balans tussen keuzevrijheid en kostenbeheersing
Een aantrekkelijke bedrijfswagen is een interessante vorm van verloning en een prima middel om werknemers aan te trekken en ze te engageren voor uw bedrijf. Met een aantrekkelijke wagen bedoelen we zowel merk als uitrustingsniveau. Een absolute keuzevrijheid is echter niet interessant voor uw kosten. Want als u de werknemers laat kiezen uit veel merken, zal u als ondernemer minder interessante condities krijgen bij uw concessiehouder dan wanneer u een grotere volumeafname heeft.
2. Vergroen uw wagenpark
Voor wie geen 30.000 kilometer per jaar rijdt, is het moeilijk om nog voordeel te halen uit een dieselwagen. Een goede car policy zal diversifiëren in de keuze van aandrijving in functie van het profiel van de bestuurder en op basis van de jaarlijks afgelegde kilometers. Doet de werknemer vooral korte afstanden? Dan is een benzine-, hybride of elektrische auto een voordeligere keuze dan een diesel. Hoe milieuvriendelijker de wagen, hoe lager ook de taksen.
U kunt werknemers motiveren om voor een groenere optie te gaan door hiervoor een hoger budget te voorzien dan bij de keuze van een minder ecologische optie. Ook voor de werknemer zelf is een groene wagen voordeliger omdat de persoonlijke bijdrage sterk naar beneden gaat (tot wel 100 euro per maand). Als ondernemer is het belangrijk om na te denken over en te anticiperen op hoe u het wagenpark op een intelligente manier kan vergroenen.
3. Kies opties die de mobiliteit verhogen
Sommige opties zijn misschien niet meteen nodig, maar kunnen wel heel functioneel zijn, zoals het RTTI op BMW-wagens. Dat systeem geeft in real time updates van verkeerssituaties. Op basis van gsm-signalen gaat het systeem aangeven waar er files zijn, zowel op autosnelwegen als in stadskernen. Zit het verkeer strop, dan geeft RTTI meteen een alternatieve weg. Voor werknemers die veel op de baan zijn, is dit een echte meerwaarde en zorgt het voor een betere doorstroming, en bijgevolg minder ergernissen in het verkeer.
4. Ga in zee met een partner die uw noden kent en meedenkt
Kies een concessiehouder die de tijd neemt om uw wensen en noden inzake mobiliteit in kaart te brengen, uw wagenpark te analyseren en zo voor u een optimale prijs-kwaliteitsverhouding kan berekenen. Welke samenwerking willen we aangaan? Wat zijn de specifieke afspraken? Wat is het interne goedkeuringsproces? Al die zaken kunnen besproken worden in een goed partnership. Kies daarom voor een partner die vertrouwen schept en waarop u kan rekenen dat alles vlot verloopt. Iemand die u volledig kan ontzorgen.
5. Kijk ook naar de levensduurkost
Er zijn nog veel kmo’s die enkel kijken naar het aankoopbudget van een auto en te weinig naar de levensduurkost. Zo kan een auto die 10.000 euro goedkoper is in aankoop, op vijf jaar tijd meer kosten aan onderhoud en taksen dan de prijs die u bespaart op de initiële aankoop. Laat dus vooraf een grondige analyse doen van uw wagenpark om zo het complete kostenplaatje te kennen. Sluit ook onderhoudscontracten af. Zo komt u nooit voor onaangename verrassingen of bijkomende kosten te staan.