U houdt van krachtige, performante wagens? En u geniet graag van het sportieve coupé-gevoel? Maar u wil uw kinderen ook comfortabel aan school kunnen afzetten en een beetje discreet voor de dag komen bij uw klanten? Dan is de nieuwste generatie van de Audi S5 Sportback 3.0 TFSI Quattro absoluut het overwegen waard. Een krachtige sportieveling vermomd als luxueuze sportback. Het perfecte compromis.
De tweede generatie van de voor Audi heel succesvolle A5 is sinds een jaar op de markt. Binnen het aanbod van de constructeur uit Ingolstadt neemt de sportieve S-lijn een plaats in tussen de ‘gewone’ A-modellen en de hypersportieve RS. “Een A5 wordt voornamelijk gekocht door een zakelijk cliënteel waarbij klanten comfort en sportiviteit in 1 concept willen terugvinden,” zegt Wes Prinsen, sales advisor bij Garage Thuy. “Waar de RS stukken agressiever en met veel testosteron uit de hoek komt, verscherpt de S5 wel de sportieve eigenschappen van de wagen, maar op een heel bescheiden, discrete manier. Je zou het beschaafde sportiviteit kunnen noemen.”
Wat is er veranderd aan de tweede generatie van de S5? Wes Prinsen: “De wijzigingen zijn evolutief, zoals we dat van Audi gewend zijn. Daardoor is het geen nadeel om nog met het oude model te rijden. Maar er zijn duidelijke verbeteringen doorgevoerd, bijvoorbeeld op vlak van gewichtsbesparing en -verdeling. De motorisering zorgt voor een sterk verbeterde fiscaliteit. En de gebruikte materialen zijn weer net iets verfijnder en nog beter afgewerkt. Het verschil zit vaak in details, maar een kenner gaat het onmiddellijk zien: hertekende bumpers, typische lijnen op de motorkap, vernieuwde spiegels, … De wagen is iets verder uitgepuurd.”
Je zou het beschaafde sportiviteit kunnen noemen.
Klankkleur
Niet toevallig mag Timmy Van Havenbergh de honneurs waarnemen als testpiloot. De CFO van FLYINGGROUP is een echte auto- en motorliefhebber met een hart voor het meer sportieve werk. “Ik vond de wagen zeer aangenaam om mee te rijden. Het is inderdaad de ideale auto om bij je klanten mee aan te komen. Mensen die geen liefhebber of kenner zijn gaan het verschil tussen een A5 en S5 nauwelijks zien. Terwijl je wel met een echte sportwagen van 354 pk op de weg bent.
Qua prestaties was ik echt in de wolken. Het is een heel aangename wagen met een mooie klankkleur die ik zeker kan appreciëren. De wagen heeft een hoog koppel van 500 Nm. Ook het Quattro-systeem, de vierwielaandrijving van Audi, komt volledig tot zijn recht in deze wagen. Dat voel je niet alleen in slechte weersomstandigheden maar ook op een normaal droog wegdek zoals vandaag bij de test. Je bent in de eerste meters sneller weg dan met een tweewielaangedreven wagen. Die trekkracht op alle wielen laat zich meteen voelen.”
Garage Thuy
Wes Prinsen is Sales Advisor van Garage Thuy in Deurne. Op zoek naar een nieuwe wagen? Dan leidt hij je naar je droombolide. Garage Thuy heeft er een voor ieders budget en smaak. Je kiest er uit Audi, Volkswagen en Skoda – van kleine stadswagen over bestelwagen tot luxeauto. Zowel nieuw als tweedehands. Wes Prinsen: “Je rekent op ons voor een nieuwe wagen, onderhoud, reparaties en pechverhelping.” Garage Thuy, met Veerle Thuy aan het hoofd, is een familiebedrijf met 35 jaar op de teller. Naast de garage in Deurne hebben ze nog vestigingen in Kontich en Wommelgem, goed voor 75 medewerkers in totaal.
Ergonomisch perfect
De testwagen is nog niet uitgerust met de nieuwe virtual cockpit van Audi maar beschikt wel over Google Earth. “Het is ons meest uitgebreide navigatiesysteem waarbij je met de MMI-bedieningsknop werkt en met je vinger de route kan schrijven,” legt Wes Prinsen uit. “Dan mag je nog een doktersgeschrift hebben, de wagen leest dat perfect uit. Je kan volledig in real live zien waar je bent en inzoomen op de omgeving om te zien waar je moet zijn. Een andere opvallende optie is de schitterende geluidsinstallatie van Bang & Olufsen. Die slaagt erin om eender welke muziek perfect weer te geven op hoog volume.”
Timmy Van Havenbergh: “De S5 Sportback is heel comfortabel en ergonomisch perfect in orde. Als je je ellenboog op de steun in het midden legt, komen je vingers intuïtief aan de bedieningsknop. Het klopt allemaal precies.”
FLYINGGROUP
Timmy Van Havenbergh is de CFO van FLYINGGROUP, een Antwerps bedrijf dat in Europa zakenjets beheert en onderhoudt. FLYINGGROUP geeft onafhankelijk advies bij de aankoop van een vliegtuig, en brengt je van A naar B met een toestel uit eigen vloot. Timmy Van Havenbergh: “Het leukste aan privévliegen is dat je je vertrekuur zelf kiest en maar een kwartier op voorhand ter plaatse hoeft te zijn. Je profiteert bij ons van een dienstverlening à la carte. We trainen en leveren personeel, plannen je vluchten, verzorgen exquise catering, ... Onze klanten verwachten topservice en luxe, en dat is exact wat we bieden.” FLYINGGROUP beheert nu 42 jets, en heeft vestigingen in Luxemburg, Nederland, Frankrijk, Malta, Brussel en de UAE. Het hoofdkwartier bevindt zich in Antwerpen.
Instelbare rijmodus
De S5 Sportback is enkel beschikbaar in benzine-uitvoering en met de gekende achttrapsautomaat. Zoals bij andere merken heeft de chauffeur via een draaiknop de keuze tussen verschillende rijmodi van Efficency tot Dynamic. Het verschil tussen de beschikbare rijmodi is echter meer dan louter een gimmick.
Timmy Van Havenbergh: “In de stand Dynamic voel je meteen een verschil in de handeling van het stuur, de respons van gaspedaal en de remmen, de versnellingsbak die hoger in de toeren gaat. En je merkt het ook aan het mooie geluid van de krachtige V6-motor, al helpt de B&O-installatie daar misschien wel een handje (lacht). Een verschil met andere merken waar ik al mee gereden hebt, is dat je de rijmodus echt volledig kan personaliseren. Als je bijvoorbeeld een flexibel stuur wil, maar tegelijk toch een dynamische wegophanging en motorbesturing, dan kan je dat zo instellen. Audi is daar zeer goed in. Ook de automaat schakelt werkelijk zonder enige hapering. En als je het wil kan je via het pookje of de peddels aan het stuur altijd nog manueel schakelen. Het terugschakelen gaat intuïtief, je hoeft niet na te denken, het gaat allemaal heel soepel.”
Je kan de rijmodus echt volledig personaliseren.
Comfort
“Als je het moet samenvatten is de S5 Sportback een heel sportieve wagen met veel vermogen waar je toch met het hele gezin in kan”, zegt Wes Prinsen. “Volwassen hebben meer dan voldoende ruimte op de achterbank. De wagen heeft een ruime koffer van 480 liter maar biedt toch dat coupé-gevoel.”
Moedigt de 354 pk-krachtige S5 aan om hard rijden? “We hebben er vanmorgen een heel stuk mee gereden in druk stadsverkeer maar ondanks het grote vermogen gaat dat heel comfortabel en totaal niet schokkering, Ook in dynamische stand. Op dat vlak krijg je dus alles wat je kan wensen.”
Op vlak van fiscaliteit heeft Audi zijn huiswerk gemaakt. Een CO2-uitstoot van166 gram en fiscale aftrekbaarheid van 70 procent betekent natuurlijk nog altijd een flinke jaarlijkse bijdrage aan vadertje staat. Maar het is al een heel stuk gunstiger dan bij de vorige S5.
Wes Prinsen: “De auto is echt iets voor een hardwerkende zakenmens die ’s ochtends zijn garage binnenwandelt met de emotie dat die mooie wagen één van de redenen is waarom hij dagelijks werkt. Als je eenmaal met een S5 gereden hebt, is dat een microbe die in je lijf blijft zitten. Het rijplezier is echt overweldigend. Het is het perfect compromis tussen discretie en sportief rijplezier.”
Bevindingen
De Audi S5 Sportback is de ideale bedrijfsauto voor wie van snelle wagens houdt. Voldoende discreet, ruim en met 354 pk onder de motorkap.
Comfort en ergonomie zijn op topniveau. Denk aan een duidelijk navigatiescherm, knoppen en functies die zich blindelings laten bedienen.
De S5 laat zich stevig betalen als je er wat opties bij wilt, zoals het panoramische dak, het 3D-geluidssysteem van Bang & Olufson en de 19 inch velgen.
Technische Specificaties
- Verbruik gemengd: 7,3/100 km
- CO2-uitstoot: 166 g/km
- 0 tot 100 km/u: 4,7 sec
- Vermogen Kw/pk: 260/354
- Emissienorm: EU6
- Afmetingen(mm): 4752 (l) op 1843 (b) en 1384 (h)
- Gewicht(kg): 1660
- Inhoud kofferruimte (liter): 480
- Basisprijs: vanaf 63.500 euro incl. btw
- Prijs testmodel: 78.000 euro incl. btw