Familiale multinational
Marc Geerts Soprema

Familiale multinational

Regio - Soprema

De Soprema-groep werd opgericht in 1908 in Straatsburg (Frankrijk) en is tot op heden nog steeds een onafhankelijke en familiale groep, maar intussen wel een heuse multinational. Het bedrijf geldt als een van de wereldleiders op het vlak van waterdichtingssystemen voor gebouwen, burgerlijke bouwkunde, grote bouwwerken, ... De vestiging in Grobbendonk neemt in Europa een belangrijke plaats in.

Met een omzet van 2,32 miljard euro is Soprema vandaag de onbetwiste marktleider in de productie en de verkoop van bitumineuze waterdichtings­systemen. De Belgische dochter­onderneming Soprema nv tekent voor 70 miljoen euro. 65% daarvan bestaat uit innovatieve bitumineuze SBS- en APP-membranen onder de merknaam Soprema. In de volksmond: roofing. De merkenportefeuille omvat evenwel ook Alsan (vloeibare waterdichting) en Flag (synthetische waterdichting). Een doelgerichte diversificatiestrategie in de richting van isolatiesystemen zette Efyos in de markt voor thermische isolatie en Pavatex als natuurlijk isolatiesysteem. In Grobbendonk zijn vandaag zo’n 110 mensen aan de slag, 25 daarvan in de productie. 

Regio_Soprema_Marc_Geerts

België als bakermat

"Ook al groeide Soprema erg sterk de afgelopen jaren, de lokale focus op de Belgische en Luxemburgse markt blijft als een paal boven water", zegt Marc Geerts, directeur Soprema Belux. "De verankering in zowel Vlaanderen als Wallonië hebben wij te danken aan ons trouw cliënteel: van voorschrijver, handelaar, algemeen aannemer tot de kleine en de grote dakdekker. Ons salesteam gaat elke dag op pad om onze klanten van goede producten én technische bijstand te voorzien: een goed persoonlijk contact en partnerschap blijven hierin centraal. Onze salesploeg telt inmiddels 35 personen en daar zijn we trots op."

De actieve inbreng van de Belgische dochteronderneming binnen de groep werd op de hoofdzetel in Straatsburg in die mate gewaardeerd, dat ook de markt van Noordwest-Europa sinds enige tijd aangestuurd wordt vanuit Grobbendonk. CEO Soprema North-West Europe Leo Hoekstra leidt mee de expansie van de groep in landen als Denemarken, Ierland en Engeland. Met een omzet van 170 miljoen euro bouwt de Kempen op die manier mee aan de volgehouden groei van de groep. 

“Onze taak bestaat erin synergiën te zoeken tussen onze verschillende landen, samen opportuniteiten te ontdekken en die proactief in de markt te zetten”, zegt Marc Geerts. “We mogen ons niet beperken tot onze huidige activiteiten. We moeten op termijn uitgroeien tot een aanbieder van diverse bouwoplossingen. Zo onderzoeken we de mogelijkheden op het vlak van ecologische isolatie recht uit de natuur: koel­daken, zonnepanelen, zwembaden, wegenbouw, ..."

Wij zijn heuse pioniers voor onze groep. Wij zijn hier in 2001 begonnen met een omzet van 8 miljoen euro. We realiseerden bijna elk jaar een groei van 15%. Vooropgezette budgetten bleken telkens hopeloos achterhaald. Crisis? Neen. Dat hebben we hier nooit meegemaakt. Ook vandaag draaien we voluit. In vier ploegen.”

 

Klanten-ondersteuning

De concurrentie heeft ondertussen ook niet stil gezeten?

Marc Geerts: “Ik ben zelfs blij dat er concurrentie is. Die houdt je scherp. En dat is nu net waar het volgens mij allemaal om te doen is. Onze mensen hebben in die geweldige jaren het vertrouwen gewonnen van de klanten. Door hen een optimale service te garanderen en hen te ondersteunen bij de uitvoering van hun plannen hebben we hen overtuigd van onze ­vakkennis. In ons onlangs geopend ­state-of-the-art opleidings- en kenniscentrum ontvangen we vandaag architecten, sectororganisaties en alle mogelijke bouwprofessionals die hier inspiratie kunnen opdoen over de nieuwste ontwikkelingen op het vlak van isolatietechnieken en waterdichting. We geven hen opleidingen, presentaties en lezingen. Dat versterkt het wederzijds vertrouwen. We opereren overigens vanuit vier distributiecentra: Wommelgem, Gent, Herk-de-Stad en Andenne.”

Het plaatsen van dichtingssystemen en isolatiemateriaal vergt flink wat vakkennis. Het beroep is sterk veranderd?

Geerts: “Alles staat en valt met een goede plaatsing van onze producten. Daarbij is effectief heel wat vakkennis ­vereist. Techniek, innovatie en ervaring zijn essentieel. Wij helpen onze klanten daarom met gespecialiseerde praktijkopleidingen. Ons opleidingscentrum is gebouwd rond de idee dat elke expert ooit een beginner was. We tekenden in dat opzicht het concept van de ‘club-expert’ uit. De club staat voor het familiale karakter van onze onderneming, het tweede luik staat symbool voor onze kennis en kunde. Ons nieuwe gebouw is dan ook de ideale ontmoetingsplaats voor professionals."


NEEN, HET IS GEEN OLIFANT MAAR EEN MAMMOET
  • Soprema werd opgestart in 1908, in het Franse Straatsburg. In dat jaar werd in Rusland een mammoet opgegraven waarvan het vel de textuur leek te hebben van het eerste product dat oprichter Charles Geisen maakte. Vandaar dat hij het “le mammouth” doopte. In het logo van Soprema staat dan ook een mammoet afgebeeldallateursvriend.

  • Het bedrijf stelt 7.000 mensen tewerk en tekende in 2016 voor een omzet van 2,3 miljard euro.
  • Soprema wordt in België en Luxemburg aangestuurd vanuit Grobbendonk en heeft hier 110 mensen op de payroll.
  • De Belgische dochteronderneming Soprema nv tekent voor een omzet van 70 miljoen euro: 62,5 miljoen bij Soprema nv, 4,8 miljoen bij Ibic (geleid door Nancy Adriaenssens) en 3,3 miljoen bij Sibli.

Ecologie

De trend naar groen en ­duurzaamheid lijkt interessant voor Soprema. Het gaat almaar sneller in die richting?

Geerts: “Die stroomversnelling is onmiskenbaar. Het is al veel meer dan een hype. De volumes die op onze ­markten omgezet worden, stijgen onafgebroken. We investeren daarom doelgericht in nieuwe activiteiten die mee in die trend zitten. De overname van groendakpionier Ibic uit Aartselaar past in dit kader. Ibic is toonaangevend op het vlak van groendaken. Het bedrijf breidde daarbij zijn activiteiten uit naar een creatief totaalconcept waarbij naast de plaatsing en het onderhoud van groendaken ook het ontwerp een steeds belangrijkere rol gaat spelen, in samenwerking met architecten en bouwheren. Ibic wil zo meewerken vanaf de start van de bouwcyclus. Uiteraard is het gebogen verticaal groendak op ons nieuw opleidingscenter in dat opzicht een heuse eyecatcher. Wij zijn er bijzonder trots op. 

Diezelfde groene filosofie lag mee aan de basis van de overname van Sibli, een producent van minerale isolatiesystemen uit Andenne. Sibli produceert en verdeelt isolerende producten op basis van perliet en vermiculietmineralen.”

De groep neemt bijna elke maand ergens ter wereld een onderneming over.

De dynamiek van de groep wordt ook gestimuleerd door een opmerkelijke acquisitiestrategie?

Geerts: “Onze groeispurt is niet te stopppen. Dat is ­onmiskenbaar. De groep neemt bijna elke maand ergens ter wereld een onderneming over. Met Pavatex uit Golbey dichtbij Nancy hebben we een nieuwe parel binnengehaald. Pavatex produceert isolatiemateriaal uit houtvezel. Daarmee kunnen we opnieuw een duurzaam product op de markt zetten. Soprema groeit op die manier onafgebroken in de breedte.”

Werven jullie ondertussen bijkomend personeel aan?

Geerts: “We zoeken vooral mensen voor onze logistiek: heftruckchauffeurs, order­pickers, ... Goede mensen vinden hier altijd werk. Onze medewerkers vormen onze belangrijkste activa. Het zijn onze mensen die het bedrijf groot maken. Wij gaan in dat opzicht uit van een warm personeelsbeleid, in een sfeertje van ons kent ons. Zo drinken we na onze uren al eens een glaasje met elkaar. Wij zijn dan wel een multinational, maar we zijn in alle opzichten ook nog altijd een familiebedrijf.”

IMPOSANTE KLANTENLIJST

De specialisten van Soprema zijn er de laatste jaren in geslaagd om verschillende grote klanten te overtuigen van de kwaliteit van hun ­producten. Zo werkte Soprema mee aan de bouw van het nieuwe havenhuis in Antwerpen. Voor het zwembad Wezenberg opteerden de bouwheren voor de duurzame dakopbouw met Sopralene Optima Garden. Op dezelfde klantenlijst staan ook de bedrijfsgebouwen van Brouwerij Moortgat, het stadsvernieuwings­project van de Vrijdagmarkt in Gent, de Artesis Plantijn Hogeschool, het station van Oostende, het nieuwe zwembad van Poperinge, de nieuwbouw Bethaniënhuis in Zoersel en het politiekantoor van Charleroi.

 

Top5 meest gelezen
    Top5 gedeelde artikels