Bijna elke sector is dynamisch, ingewikkeld en onvoorspelbaar. Je omarmt of ontwijkt die complexiteit, maar de invloed op de productiviteit van je organisatie staat vast. Het beïnvloedt de kwaliteit van je product of dienst, het welzijn van de medewerkers en een constructieve samenwerking.
Waarom is alles zo complex?
Globalisering stelde meer en meer markten open. Veranderingen komen snel en de dynamiek rondom ons is alsmaar groter. Als organisatie groei je mee. Noodgedwongen grijp je in, je bouwt afdelingen en diensten op. Maar prestatie-indicatoren en resultaten zijn daardoor alsmaar meer eisend en vaak tegenstellend. Het organisatorische labyrint zorgt voor een overdaad aan informatie en een versnippering van onze aandacht. Kwalitatieve tijd voor strategie, structuur en medewerkers ontbreekt. Kerntaken verlies je uit het oog.
Is omgaan met complexiteit belangrijk voor mijn organisatie?
De complexiteit vandaag de dag hoort bij onze postindustriële maatschappij. Een maatschappij met de nieuwe verwachtingen - het moet én goed, én snel, én goedkoop zijn - vraagt andere manieren van organiseren en van samenwerken. De complexiteit tegenwerken, kost je energie en levert je niks op. Dat creëert stress, een goede vriend van angst, resulterend in verlamming van je bedrijf. Omarm ze en je neemt betere beslissingen terwijl je kort op de bal speelt.
Hoe omarm ik complexiteit in mijn bedrijf?
Nu je weet dat een gezonde omgang met complexiteit je concurrentiekracht verhoogt, rijst er natuurlijk de vraag hoe je een omgeving kan creëren zodat medewerkers kunnen gedijen in een volatiele, onzekere, complexe en ambigue omgeving. Eén ding is zeker: samenwerken is nodig, maar niet altijd vanzelfsprekend. Dus naast een behendige structuur heb je een open organisatiecultuur nodig. De sleutel tot succes is gebruik maken van de intelligentie en creativiteit van je medewerkers.
Waar kan ik beginnen?
Met een eenvoudige regel, iets wat je reeds weet maar misschien niet altijd consequent toepast. Om intelligent te kunnen reageren op de complexiteit begrijpen mensen best elkaars werk: andermans doelen en uitdagingen, de middelen waarover ze beschikken, de beperkingen waaronder zij werken. Dat soort informatie is niet in formele functiebeschrijvingen te vinden. Men kan het alleen leren door interactie en observatie van het echte werk.
Je kan als leidinggevende jouw teams ondersteunen om dergelijke informatie-uitwisselingen regelmatig in te lassen over de grenzen van afdelingen heen. Met een gedeeld begrip zullen mensen elkaar meer appreciëren, en zich bewuster worden van de impact van hun eigen daden op het grotere geheel. Zo komen ze tot gemeenschappelijke inzichten en gezamenlijke oplossingen.