De impact van <br> digitalisering
Sofie Van Looveren Praktijck - Callista

De impact van
digitalisering

Praktijck - Callista

De laatste vijf jaar is er veel veranderd op het vlak van digitalisering en e-commerce. Boekhouders worden geacht een gedigitaliseerde boekhouding te hanteren waar facturen door middel van een scan en herken­methode direct geboekt worden. Dorpswinkeltjes draaien minder omzet door het toenemende ­succes aan online verkopen en directe prijsvergelijkingen.

Willen we e­volueren naar een gedigitaliseerde economie?

De voordelen van digitalisatie zijn enorm. Door online sterk aanwezig te zijn, kan je met een minimum aan kosten, een grote waaier aan nieuwe klanten bereiken. Online is de prijs erg belangrijk, klanten kunnen nu eenmaal beter vergelijken. Het verschil zit hem in de efficiënte verwerking waarbij de processen van aankoop en uitlevering perfect op elkaar worden afgestemd. De lean-­methode, waarbij overbodige tijd en kosten worden aangepakt, is belangrijker dan ooit tevoren.

Wanneer we steeds meer gericht zijn op digitalisering en efficiënter werken, is er dan nog ruimte voor laaggeschoolden op de arbeidsmarkt? Als straks ook de transport­wagentjes vervangen worden door zelfrijdende wagens en de sorteercentra ­automatisch gaan werken, blijft er nog weinig ruimte over. De concurrentiestrijd wordt ook steeds moeilijker. Je kan proberen zo concurrentieel mogelijk te zijn door je kosten­structuur te optimaliseren, maar blijven ­zakken in prijs heeft een grens. Hetzelfde verhaal gebeurde bij de kleine ­kruidenierswinkels die na een paar jaar niets meer verkocht kregen doordat de grote supermarkt­giganten lagere prijzen ­aanboden voor hetzelfde product.

Van digitalisering naar
artificiële intelligentie (AI)

De evolutie staat niet stil, achterblijven is geen optie. ­Poetin vertelde onlangs dat “Wie de leider wordt in artificiële intelligentie over de wereld zal heersen” en hij heeft gelijk. Vandaag praten we al online met een (ro)bot die ons het nodige verkoopadvies geeft. Je kan een zelfrijdende auto kopen die je naar de juiste bestemming brengt. We spreken hier over artificiële intelligentie of systemen die zo dicht aanleunen bij menselijke intelligentie dat we de handelingen niet zelf meer hoeven uit te voeren. De kostenbesparing, luxe en voordelen zijn zo groot dat we niet meer hoeven stil te staan hoe nuttig deze evolutie voor ons is.

Niets is echter minder waar. De invloed van artificiële intelligentie op onze privacy is onvoorstelbaar. Wie zal er op termijn beslissen wanneer de koffie gezet wordt of wanneer de gordijnen ’s morgens openrollen? Wanneer systemen steeds meer met elkaar integreren, wordt er kennis uitgewisseld. Die kennis wordt opgeslagen in big datasystemen die inzicht geven in gedrag, gewoontes en interesses van mensen. Wanneer straks artificiële intelligentie en big data samenkomen, zal het systeem voor ons beslissen wanneer wij opstaan of beschikbaar zijn voor een gesprek. Onze keuze zal evolueren naar de keuzes die het systeem voor ons zal maken.

Conclusie

Digitalisering inspireert en brengt ons vooruit naar het optimaliseren van onze kosten en concurrentieel zijn op de markt. Desondanks mogen we niet blind zijn voor de veranderingen die het met zich meebrengt. Door artificiële intelligentie kunnen systemen onze selectieve keuze overnemen en gaan we onze eigen vrijheid steeds meer beperken.

Top5 meest gelezen
    Top5 gedeelde artikels