Het merk MAN heeft meer dan 100 jaar ervaring op de markt van bedrijfswagens en is uiteraard vooral bekend van haar trucks en zware bedrijfsvoertuigen. Daar wordt met de MAN TGE nu ook een uitgebreid gamma van bestelwagens aan toegevoegd. MAN profileert zich in dit voor hen nieuwe segment als een premiumspeler. De MAN TGE lijkt die belofte volledig in te lossen.
MAN maakt deel uit van de grote Volkswagen Group waar ook echte topmerken toe behoren, zoals Bentley, Bugatti, Lamborghini en Porsche”, legt Raf Claes van Noord Trucks uit. “Bestelwagens vragen echter een andere service dan personenwagens. Als officieel servicepunt voor MAN zijn we bijvoorbeeld van 7u30 tot 18u30 open, en ook op zaterdagvoormiddag van 8 tot 12u. Een bestelwagen of truck die bij ons binnenkomt met panne of problemen kost elke minuut geld aan het bedrijf. Zeker volledig ingerichte bestelwagens, daar kan men echt niet zonder. Een voertuig mag bij ons dus geen seconde langer stilstaan dan nodig. Bovendien zijn bestelwagens in vergelijking met personenwagens meestal groot, zwaar en vuil, want er wordt mee gewerkt. Dat past allemaal veel minder in het plaatje van een klassieke garage. Wij zijn het gewoon om aan bedrijfsvoertuigen van alle kalibers te werken. En onze hele werking is afgestemd op snelle service. Vanuit die optiek is het dan ook heel voor de hand liggend dat MAN nu gestart is met een eigen gamma van bestelwagens.”
De fabrikant heeft er meteen grondig werk van gemaakt. De MAN TGE komt in alle mogelijke varianten op de markt: van gesloten bestelwagens tot chassis cabines waarop alle soorten opbouw mogelijk is. De voorwielaangedreven en de vierwielaangedreven versies zijn nu reeds beschikbaar, de achterwielaangedreven versies komen begin 2018 op de markt.
Die vering, de demping, het rijcomfort, … het is bijna onbeschrijfelijk hoe alles op twaalf jaar tijd veranderd is.
“Er zijn drie dakhoogtes en drie lengtes beschikbaar: een standaard wielbasis, een verlengde wielbasis en een verlengde wielbasis met langere overbouw”, aldus Raf Claes. “De ingenieurs besteedden er bijzondere aandacht aan om de verschillende versies in exact de juiste afmetingen te bouwen, waardoor er in veel gevallen een extra pallet of rolcontainer in past in vergelijking met de concurrentie. Dat is een heel belangrijk voordeel.”
Luxevoertuig
STERCK Magazine vroeg Hans Gommers van Gommers Interieur en Jago Construct Aluminium om de MAN een dag aan de tand te voelen. Onze testrijder bracht de bestelwagen met een brede glimlach terug.
“We hebben in ons bedrijf een MAN-vrachtwagen van 35 ton en twee exemplaren van 8 ton”, zegt Hans Gommers. “Daarnaast hebben we ook een bestelwagen van twaalf jaar oud die echt aan vervanging toe is. De testrit vandaag was echt een openbaring. Deze nieuwe bestelwagen is gewoon een luxevoertuig voor het personeel, met alles erop en eraan. En hij rijdt eigenlijk net zoals een privéwagen. Die vering, de demping, het rijcomfort, … het is bijna onbeschrijfelijk hoe alles op twaalf jaar tijd veranderd is. Bovendien is het een vinnige bestelwagen die comfortabel rijdt.”
Raf Claes: “De TGE is beschikbaar in 4 motorisatieversies van 100, 120, 140 en 180 pk. De versie van 140 pk rijdt fantastisch. Je zou denken dat je het verschil met 180 pk niet zou voelen, maar toch is dat verschil nog immens.”
Hans Gommers: “Een beetje vermogen en kracht zijn toch altijd wel noodzakelijk. Wij hebben steeds vast gereedschap dat in de bestelwagen blijft liggen en voor het nodige gewicht zorgt. Dan heb je wel wat power nodig om er deftig mee te kunnen rijden.”
Waarop let een bedrijfsleider bij de aanschaf van een bestelwagen? Hans Gommers: “Het volume binnenin is absoluut belangrijk. We hebben veel vaste en grote materialen, dozen met schroeven, machines op batterijen, … Die moet je vlot kunnen meenemen. Ook de hoogte binnenin vind ik niet onbelangrijk: je moet er op je gemak vrij in kunnen staan. De bestelwagen moet vooraan ook degelijk en kwalitatief afgewerkt zijn, proper, bedrijfszeker, ….”
Noord Trucks is een officieel servicepunt voor MAN. “Wij leveren vrachtwagens en bestelwagens, doen verkoop en onderhoud en leveren alle originele MAN-onderdelen. We staan volledig ten dienste van de klanten die voor MAN kiezen voor de hele regio Noorderkempen tot aan Turnhout. Noord Trucks staat garant voor een onberispelijke kwaliteit en service.”
Zijwindassistentie
“Op het vlak van technologie beschikt de nieuwe TGE over alles wat noodzakelijk is om de komende tien jaar verder te kunnen”, zegt Raf Claes. “De zijwindassistentie vind ik bijvoorbeeld heel handig als je op open wegen rijdt, tussen velden, op een brug of op de autosnelweg. Zelfs bij een beetje zijwind moet je met een bestelwagen toch altijd een beetje tegensturen om de wind op te vangen. De MAN TGE filtert die zijwind zelf weg. Hij gaat bijvoorbeeld ook ingrijpen in noodsituaties, … De TGE hoort op technologievlak echt bij de besten van de klas.”
Hans Gommers: “Het grote scherm van het infotainmentsysteem met gps, de connectiviteit met gsm via bluetooth, het multifunctionele stuur, … dat had je vroeger allemaal niet in bestelwagens. De optie van achteruitrijcamera is trouwens ook heel handig met een gesloten bak achter je. Het zicht vanuit de cabine is echt optimaal met de grote panoramische voorruit en de grote spiegels. Ook de elektrisch-hydraulische stuurbekrachtiging is opvallend. Als je stilstaat, kan je letterlijk met één vinger sturen. Dat gaat heel licht. De bestelwagen heeft ook een heel korte draaicirkel, zelfs korter dan bij mijn personenwagen denk ik. Je hebt in elk geval helemaal niet het gevoel dat je met een bestelwagen onderweg bent.”
Hans Gommers is zaakvoerder van Gommers Interieur en van Jago Construct Aluminium. “We staan in voor fijn binnenschrijnwerk en bouwen volledige interieurs van A tot Z, ingerichte kasten, keukens, kantoren, … op maat. Met Jago doen we productie en plaatsing van eigen aluminium ramen en deuren. Intussen werken ook mijn zoon en dochter in de zaak. We zijn in totaal met acht medewerkers.”
Automatische versnellingsbak
Ook de automatische versnellingsbak is helemaal doorgebroken in het segment van de bestelwagens. Zijn ondernemers bereid om daar meer voor te betalen? “Dat is een beetje een afweging”, aldus Raf Claes. “Sommigen willen die meerprijs niet betalen. Maar ik denk dat we met het huidige verkeer, met nog meer files en nog meer afleiding, met z’n allen naar de automaat gaan evolueren. Met een automatische versnellingsbak kan je je aandacht op de weg houden en je handen op het stuur. Die evolutie zie je trouwens ook bij de trucks.
Een bestelwagen met automaat die overdag veel stilstaat, lijkt misschien een overbodige luxe, maar je moet de meerprijs van een automaat bekijken over een periode van 5 jaar of langer. Je personeel kan je aandrijflijn niet overbelasten. Je gaat motorschade of koppelingsschade bijna totaal uitsluiten door één optie aan te vinken: de automaat. Ik ga er van uit dat bedrijven vooral gaan overschakelen op een automaat om hun kosten in de werkplaats lager te houden.”
STERCK. Hoe belangrijk is de kostprijs?
Raf Claes: “De belangrijkste vraag is welke prijs/kwaliteit je wenst. We zien nu al heel wat klanten met een bestelwagen van een ander en vaak goedkoper merk die bij ons prijs komen vragen. We zijn eerder een premiummerk in een andere prijscategorie, maar die mensen willen bedrijfszekerheid en hebben al te veel problemen meegemaakt. Vaak zelfs met weinig kilometers op de teller. Dan kiezen ze daarna toch bewust voor kwaliteit.”
Hans Gommers: “Je moet de keuze maken: wil je gaan voor kwaliteit of ben je tevreden met minder. Dit is het hogere segment, een A+ merk. Je voertuigen dragen ook bij tot de uitstraling van je bedrijf. Dat is voor ons heel belangrijk. Vanmorgen stonden we met onze 4-asser ramen te lossen op een werf en de klanten waren foto’s en filmpjes aan het maken omdat ze zo onder de indruk waren. Op die manier straal je kwaliteit uit. Daarom kies ik ook bewust voor MAN.”
De TGE hoort op technologievlak bij de besten van de klas.
De nieuwe MAN TGE is verkrijgbaar vanaf 23.500 euro exclusief btw voor de gesloten bestelwagen. De chassis cabine kost minimaal 21.500 euro excl. btw en de chassis dubbele cabine is er vanaf 23.000 euro excl. btw.