In 1990 opende de eerste vestiging van Le Pain Quotidien haar deuren in Brussel. Het idee van versgebakken, ambachtelijk bereid brood en bioproducten in combinatie met gemeenschappelijke tafels werd een wereldwijd succes. Voor de invulling van het complexe logistieke luik wordt een beroep gedaan op de expertise van Havi Logistics uit Olen. Het verhaal van twee bedrijven die samen verder groeien.
“Le Pain Quotidien is een 100% Belgisch concept. Wij openen jaarlijks een 30-tal nieuwe winkels. Momenteel tellen we meer dan 250 winkels in 21 landen en hebben we naast de 29 Belgische stores onder meer ook vestigingen in Parijs, Londen, New York, Tokyo en Mumbai”, vertelt Nicolas Grassi, Manager of Intl. Logistics & Retail Supply bij Le Pain Quotidien.
De snelle expansie van Le Pain Quotidien vereiste een performante logistieke partner. Na een grondige zoektocht viel de keuze op Havi Logistics. “We moesten beantwoorden aan een aantal belangrijke eisen, onder meer op het vlak van opslag, fijndistributie, controle van goederen, houdbaarheidsdata en certificatie”, vertelt Joris Heylen, General Manager van Havi Logistics Belgium. “In de praktijk nemen wij het beheer en het ownership van de stock voor onze rekening. Wij kopen met andere woorden goederen aan en verkopen ze aan de verschillende winkels. Op weekbasis beheren we 1.000 à 1.500 palletplaatsen voor Le Pain Quotidien, afhankelijk van de periode en de vraag.”
Meerwaarde creëren
De samenwerking zorgde voor een meerwaarde voor beide partners. De expansie naar Azië en Zuid-Amerika vereiste een totaal andere logistieke benadering. Zowel Havi Logistics als Le Pain Quotidien werden geconfronteerd met nieuwe importregels, verpakkingswijzen, manier van palettiseren, … “Voor ons betekende die nieuwe aanpak een uitdaging op het vlak van procedures en de manier van werken. Tegelijkertijd was het voor ons een opportuniteit om te groeien en nieuwe klanten aan te spreken”, getuigt Joris Heylen.
Elkaar begrijpen
Communicatie is het sleutelwoord in de samenwerking tussen Havi Logistics en Le Pain Quotidien. “We hebben dagelijks telefonisch contact en maandelijks zitten we enkele keren samen. Zo houden wij een duidelijk overzicht over de kwaliteit van het stockbeheer en de leveringen. Havi is voor ons geen leverancier, maar een loyale en betrouwbare partner. Ze zijn ons klankbord voor het logistieke luik. We staan open voor elkaars business. En dat komt de samenwerking alleen maar ten goede”, besluit Nicolas Grassi.