Dagelijks 400km buizen bij Henco Industries
Wim Verhoeven Regio - Herentals - Henco

Dagelijks 400km buizen bij Henco Industries

Regio - Herentals - Henco

Terwijl diverse Belgische bedrijven hun productie verplaatsen naar lageloonlanden investeert Henco Industries in een gloednieuw voorraadmagazijn. Daarmee bevestigt het zijn verankering in Herentals. Met de prikkelende slogan ‘Als u hier zou werken, stond u nu niet in de file’ op zijn bedrijfsterrein aan de E313, lokt Henco potentiële medewerkers voor wie Antwerpen een brug te ver is.

Sinds de oprichting in 1994 is Henco één van de belangrijkste Europese producenten van buizen en fittings die gebruikt worden in verwarmings-, sanitair- en gasinstallaties, voornamelijk bestemd voor de woningmarkt. Installateurs betrekken de Henco-­producten via de groothandel.

STERCK. Wat zijn de kwaliteiten van een onderneming als Henco?

Wim Verhoeven (Managing Director): “Er zijn diverse kwaliteiten waarmee we ons onderscheiden bij stakeholders. Voor mensen die met onze producten werken, focussen wij vooral op monteurs­gemak. Verwarmings- en sanitair­installateurs moeten makkelijk kunnen omgaan met onze producten. Een andere kwaliteit: met 250 personeelsleden zijn we een belangrijke werkgever in de regio. Kempenaars zijn dankbare mensen, ze zijn loyaal en hardwerkend. Bovendien zijn we creatief en innovatief in onze branche. We beschikken over een eigen R&D-afdeling met 6 medewerkers die vooral actief zijn met het ­bestendigen van de kwaliteit.”

Wim Verhoeven

Focus op opportuniteiten

STERCK. De productie van Henco is volledig gecentraliseerd in Herentals. Levert dit geen loonhandicap op?

Verhoeven: “We overwegen geen verhuizing. In onze filosofie focussen we op opportuniteiten, eerder dan op het kostenaspect. Vanzelfsprekend hebben wij te maken met een loonhandicap, maar dat trachten wij te compenseren door lean management en ­continuous improvement, het dagelijks verbeteren van alle processen. Dat heeft te maken met het doortrekken van de kwaliteit van onze eindproducten naar de interne processen. Op dat vlak kunnen wij nog grote stappen zetten. De neuzen in dezelfde richting, iedereen die aan hetzelfde zeel trekt: daar zetten we op in. Een efficiënte organisatie begint bij mensen.”

STERCK. De afgelopen jaren steeg de omzet voortdurend. Waar zijn jullie groeimarkten?

Verhoeven: “Heel Europa is voor ons een groeimarkt. Het is de eerste keer dat we stabiel groeien in alle Europese ­landen inclusief Spanje, Italië en Polen. In de meeste landen beschikken we over eigen verkoopteams. Vroeger werkten we vooral met agenten. Traditioneel stond Henco heel sterk in Oost-Europa, maar na het debacle met de Lehman Brothers kreeg de economie er flinke klappen en veel landen zijn hiervan nog niet hersteld. We beschikken nog wel over een voorraad- en verkoop­kantoor in Moskou met 16 medewerkers. Met argusogen kijken wij naar opportuniteiten in Amerika, een grote markt die vergelijkbaar is met Europa. Via een zusterbedrijf van Aalberts Industries hebben wij alvast een ingang op de professionele markt in Amerika.”

Onze loonhandicap compenseren we door lean management en het dagelijks verbeteren van alle processen.

STERCK. Welke materialen/grondstoffen verwerken jullie vooral?

Verhoeven: “Voornamelijk kunststof en aluminium. De prijs van aluminium is de afgelopen tijd enorm ­gestegen door een grotere vraag op de wereldmarkt, vooral in de automotive en luchtvaart.”

STERCK. Op welke manier zijn transport en logistiek georganiseerd bij Henco?

Verhoeven: “Op dat vlak huldigen wij het principe: schoenmaker blijf bij je leest. Alle transport besteden wij dan ook uit aan externe bedrijven. Voor transport veraf maken wij vooral gebruik van containers via de haven van Antwerpen. We zitten iets te ver af van de terminal aan het Albertkanaal in Grobbendonk, anders maakten we wellicht meer gebruik van transport over water. Daar kan misschien wel verandering in komen als er nieuwe­ ­terminals gebouwd worden aan het Albertkanaal in Herentals.”

HENCO IN CIJFERS.
  • 320 werknemers wereldwijd
  • 250 werknemers in Herentals
  • 112,5 miljoen euro omzet in 2017
  • 10% Groeicijfer 2017
  • 24/7 Productie in 5 ploegensysteem
  • 120 miljoen meter buizen op jaarbasis
  • 400 kilometer buizen per dag (de afstand tussen Herentals en Parijs)

Voordelen van grote groep

STERCK. Sinds 2008 maakt Henco deel uit van Aalberts Industries. Wat zijn hiervan de voordelen?

Verhoeven: “Voor ons betekende de opname in Aalberts Industries een enorme meerwaarde. Aalberts Industries - met wereldwijd 160 fabrieken en een omzet van 2,7 miljard euro - heeft zelf een zeer kleine toplaag en geeft veel vrijheid aan zijn bedrijven. Ze laten beslissingen nemen op lokaal niveau. Daardoor behouden wij een grote mate van autonomie gekoppeld aan een eigen verantwoordelijkheid. Het vertrouwen is zeer groot, onze groeicijfers zijn daar uiteraard niet vreemd aan.”

STERCK. Jullie bouwen een nieuw magazijn. Hoever zijn de plannen gevorderd?

Verhoeven: “Momenteel huren wij nog veel externe gebouwen voor de opslag van goederen. Het is uiteraard handiger om dit meer te kunnen centraliseren. Bovendien is onze huidige stockageruimte veel te klein. Vandaar dat wij investeren in een nieuw opslag- en expeditie­magazijn op het einde van de straat, vlakbij de hoofdvestiging. Het betreft een magazijn met een volume van 200.000 m³; 15.000 m² grondoppervlakte met een hoogte van 15 meter. De bouwaanvraag wordt binnenkort verstuurd, het magazijn zal operationeel zijn medio 2019. In het nieuwe magazijn - uitgerust met een Warehousing Managing Systeem - zullen we een aantal nieuwe magazijniers aantrekken. Voorts willen we een reeks activiteiten die we momenteel nog outsourcen terug zelf uitvoeren.”

STERCK. Het is dus echt wel de bedoeling dat Henco in Herentals blijft?

Verhoeven: “Met onze buizen hebben wij een volumineus product, je hebt met andere woorden nogal wat ruimte nodig. We hebben al rond de tafel gezeten met de burgemeester van Herentals om te kijken wat de mogelijkheden zijn om eventueel verder uit te breiden.”

Wim Verhoeven

Wim Verhoeven, 25 jaar trouw aan Henco

Het succesverhaal van Henco Industries is begonnen met de visie van ondernemer Louis Hendrickx. In 1948 startte hij met een kleinhandel in kachels, later uitgegroeid tot een productiebedrijf van kachels en fornuizen. In de jaren ’70 voegde hij er de productie van ledenradiatoren aan toe, gevolgd door de productie van paneel­radiatoren. Daaruit groeide het bedrijf Henrad. In 1988 verkocht Louis Hendrickx Henrad om in 1992 Henco Industries op te richten. Antwerpenaar Wim Verhoeven (52) is sindsdien actief bij Henco. Eerst als verkoopleider, dan als ­commercieel directeur om vervolgens door te groeien tot Managing Director.

Intern doorgroeien

STERCK. Welke profielen zijn bij jullie actief?

Verhoeven: “Los van robotisering en digitalisering is het algemene profielniveau fors opgetrokken. Op de R&D-afdeling zijn vooral burgerlijke en industriële ingenieurs en CAD-tekenaars aan de slag. In de productie hebben wij veel mechanicaprofielen, extrusie-­specialisten, elektriciens en onderhoudsmedewerkers, zowel preventief als curatief.”

STERCK. Naar welke profielen zijn jullie momenteel nog op zoek?

Verhoeven: “We zoeken nu veel nieuwe medewerkers, waaronder een accountmanager, CNC draaier/frezer, digital ­marketeer, matrijzenombouwer, onderhoudstechnieker, projectingenieur, purchasing manager, sales representative, technische operator, … We hebben een dringende behoefte aan deze talenten om de groei verder te kunnen bestendigen. Wij selecteren op competenties en mogelijkheden, leeftijd speelt daarbij geen rol. Vorige week verwelkomden we nog een 57-jarige nieuwe medewerker.”

STERCK. Via welke kanalen werven jullie nieuwe medewerkers aan?

Verhoeven: “In de eerste plaats mikken we op het eigen netwerk. Voorts rekruteren we via de sociale media en sporadisch doen we een beroep op selectie­bureaus. Soms zoeken we een jaar naar een bepaald profiel en dan ontvangen we plots drie spontane sollicitaties. Meer en meer bieden wij ook kansen aan stagiairs van onder meer technische scholen en de Thomas More Hogeschool.”

Een efficiënte organisatie begint bij mensen.

STERCK. In hoeverre krijgen eigen medewerkers de kans om intern door te groeien?

Verhoeven: “Ons personeelsbeleid is erop gericht om interne mensen volop kansen te geven. Via het managementteam hebben we een tiental young potentials op het oog die we proberen te laten doorgroeien. We hebben al voorbeelden van medewerkers die twee à drie keer een carrièrestap gezet hebben. We vinden het cruciaal om ambitieuze en talentvolle mensen te behouden voor de eigen organisatie, eerder dan dat ze ­uitstromen naar een extern bedrijf. In de toekomst willen wij hier nog veel meer op inzetten.”

STERCK. Op jullie bedrijfsterrein staat een bord met de slogan ‘Als u hier zou werken, stond u nu niet in de file’. Heeft dat inmiddels al resultaten opgeleverd?

Verhoeven: “De files op de E313 vanuit Hasselt starten hier dagelijks zowat voor onze deur. Veel mensen hebben geen zin meer om tot in Antwerpen in de file te staan. Recent hebben wij op die manier nog vier nieuwe Limburgse ingenieurs aangetrokken.”

Top5 meest gelezen
    Top5 gedeelde artikels