De cijfers liegen niet. Antwerp International Airport groeit sterk. Niet enkel in het aantal passagiers, maar ook in bestemmingen en (privé)vluchten. De grootste troeven? De gemoedelijkheid en snelheid waarmee je in- en uitcheckt. Catherine Stuyck, marketing- en communicatieverantwoordelijke, geeft tekst en uitleg.
Afgelopen jaar was een goed jaar voor Antwerp International Airport. De luchthaven in Deurne verwelkomde meer dan 273.000 passagiers en registreerde ruim 37.000 bewegingen. De absolute topbestemming was London City. “De cijfers evolueren de laatste jaren in stijgende lijn”, zegt MarCom manager Catherine Stuyck. De grootste stijging kennen we sinds april 2015. Toen heeft TUI zeven nieuwe bestemmingen gelanceerd.”
STERCK. Wat zijn de troeven van Antwerp International Airport?
Catherine Stuyck: “De gemoedelijkheid van een kleine luchthaven. We zijn goed bereikbaar, hebben de goedkoopste parking van de Benelux en je hoeft helemaal geen twee uur op voorhand hier te zijn. Weet ook dat heel wat passagiers voor deze luchthaven kiezen omwille van de nabijheid. Zo’n 75% van de passagiers komt nu eenmaal uit de regio Antwerpen. En we zien aan de nummerplaten op de parking dat ook meer en meer Zuid-Nederlanders voor onze luchthaven kiezen. Neem daar nog het stijgend aantal vluchten en bestemmingen bij en je begrijpt het succes. VLM biedt intussen 8 bestemmingen aan: London City, Birmingham, Zürich, Munchen, Maribor (Slovenië), Keulen, Rostock en Aberdeen.”
STERCK. Waarom kiezen steeds meer zakenreizigers voor de luchthaven van Antwerpen?
Stuyck: “Voor een zakelijke reiziger is tijd het allerbelangrijkst. Het klinkt cliché, maar time is money. De rijen aan de security zijn kort en de bagageafhandeling verloopt ontzettend vlot. Bovendien moet je geen kilometers lopen vooraleer je aan de juiste gate bent. De meeste zakenmannen en -vrouwen checken online in en parkeren hun wagen een half uurtje vooraleer ze opstijgen. Dat kan hier nog. Bovendien vliegen we naar bestemmingen die erg in trek zijn voor bedrijven. Denk maar aan London City, Zürich en München.”
Zakelijke diensten
STERCK. Zijn er ook zakelijke diensten in Antwerp International Airport?
Stuyck: “Uiteraard. We hebben een gloednieuwe VIP-Lounge om voor je vlucht even te ontspannen. Op de eerste verdieping van de Business Terminal is er een inspirerende vergaderzaal met zicht op de tarmac. Deze zogenoemde E-Lounge is geschikt voor groepen tot honderd personen en heeft alle nodige zakelijke faciliteiten. De ruimte is erg in trek voor klantenevents, productlanceringen, presentaties en exposities. We werken hiervoor samen met Total-e.”
STERCK. Zijn er onlangs nog nieuwe bestemmingen bijgekomen?
Stuyck: “Ja hoor. Eind 2017 heeft TUI vluchten naar Innsbruck geïntroduceerd. Met succes. Liefhebbers van de Oostenrijkse sneeuw kunnen hierdoor perfect een shortski inplannen. Sinds eind januari 2018 biedt VLM twee vluchten per dag naar Zürich aan en Flybe heeft vluchten naar London Southend gelanceerd. Die laatste luchthaven ligt een beetje buiten Londen en is door zijn concurrentiële prijs erg geliefd bij citytrippers. Op paasmaandag heeft TUI ook nog de eerste vlucht van Antwerpen naar Firenze met veel toeters en bellen ingehuldigd. En voortaan vliegen ze ook tweemaal per week naar het Zuid-Franse Toulon."
STERCK. London City was de populairste bestemming van 2017? Welke bestemmingen zijn nog in trek?
Stuyck: “Innsbruck was afgelopen winter een groot succes. Net zoals Alicante. We zien toch dat heel wat oudere mensen daar gaan overwinteren. Ook de Spaanse steden Murcia en Malaga zijn populair. Voornamelijk bij Belgen die er een tweede verblijf hebben. Daarnaast zien we stijgende passagiersaantallen voor traditionele vakantiebestemmingen zoals Ibiza, Palma de Mallorca en Barcelona.”
In 2017 voerde Test-Aankoop een onderzoek naar luchthavens. Ruim 11.000 passagiers werden ondervraagd. De luchthaven van Antwerpen kreeg de beste score van alle Belgische luchthavens toegewezen. Sterker nog, volgens de ondervraagden behoort Antwerp International Airport tot de top vijf van de wereld. Net na Singapore Changi, Tokyo Narita en Porto en vóór Doha International Airport. De Antwerpse luchthaven scoorde bijzonder goed op het vlak van veiligheidsgevoel, signalisatie en securitycontrole.
Privévluchten
STERCK. Hoe belangrijk is het zakelijk segment eigenlijk voor de luchthaven van Antwerpen?
Stuyck: “Ontzettend belangrijk. Er zijn heel wat bedrijven in de regio die gebruikmaken van onze faciliteiten. Niet enkel havenbedrijven en de diamantsector maar ook heel wat bedrijven uit de banksector, de dienstensector en de petrochemie. Dat is ook de reden waarom we meer en meer focussen op zakelijke bestemmingen. Bovendien zijn er tal van interessante beurzen en congressen in en rond Antwerpen, waardoor ook het aantal inbound passagiers oploopt. En dan heb ik het nog niet over de privévluchten gehad.”
STERCK. De luchthaven van Antwerpen staat inderdaad gekend om de grote hoeveelheid private flights.
Stuyck: “Private aviation maakt een belangrijk onderdeel uit van onze luchthaven. Het is een vooroordeel dat privé-vluchten uitsluitend zijn weggelegd voor de happy few. Er zijn meer en meer bedrijven die mee participeren in privévluchten. De vrijheid is ook ontzettend groot. Je hebt met een privévliegtuig veel meer mogelijkheden op het vlak van bestemmingen. En ook hier geldt opnieuw het cliché time is money. Je kunt hier erg snel vertrekken en bepaalt zelf wanneer je vertrekt en terugvliegt.”
De cijfers evolueren de laatste jaren in stijgende lijn.
STERCK. Wat is de verdere ambitie van Antwerp International Airport?
Stuyck: “We willen volop investeren in de relaties met de buurtbewoners. Communicatie is ontzettend belangrijk. We brengen regelmatig een buurtkrant uit om omwonenden te informeren. En we hebben een nieuw klachtensysteem om eventuele problemen te omarmen en op te lossen. Uiteraard willen we in de toekomst nog meer passagiers aantrekken en onze groei bestendigen. Dat betekent dan wel dat we binnen dit en pakweg vijf jaar ook een grotere vertrekhal nodig hebben. We zijn daar uiteraard al mee bezig, maar er is nog niets concreet.”