“Meedenken met de klant” zit ingebakken in het businessconcept van metaalbewerkingsbedrijf Feplus uit Olen. Dat was ook één van de redenen waarom carrosseriebedrijf Cargo Service uit Kalmthout in zee ging met Feplus. In de toekomst zitten er nog meer samenwerkingsprojecten in de pijplijn.
Feplus biedt zijn klanten maatwerk aan in metaal- en plaatbewerking, lasersnijden, constructie- en laswerken. Naast een ruime voorraad metalen platen, kokers en buizen uit aluminium, staal en inox beschikt Feplus over een uitgebreid en modern machinepark. “Wij mikken vooral op repetitief werk. Onze producten vinden hun weg naar zowel eind- als toeleveranciers", vertelt Wim Van De Putte, zaakvoerder van Feplus. “Een deel van de productie is bestemd voor ons moederbedrijf machinebouwer Laborex. Daarnaast zijn we gespecialiseerd in hedendaags straatmeubilair voor steden en gemeenten. Een andere doelgroep is de telecom- en offshore sector. We beschikken daarvoor over een ISO 9001 certificatie.” Ook de NMBS behoort tot de klanten: met de sluiting van hun werkplaatsen ligt er mogelijk laswerk in het verschiet, ook al omdat Feplus voldoet aan de EN 15085 norm. Tenslotte levert Feplus eveneens diensten aan uiteenlopende bedrijven waaronder een zwembadbouwer.
Als ervaren carrosseriebedrijf ontzorgt Cargo Service zijn klanten maximaal vanuit een brede actieradius: opbouwen, herstellen en schilderen van vrachtwagens en opleggers, herstellen van de carrosserie van autobussen en het ombouwen van containers. Zaakvoerder Katleen Vander Veken: “Samen met de klant bepalen we hoe de opbouw van een vrachtwagen eruit zal zien. We denken mee, doen suggesties en tekenen uit wat de klant wil.”
Productie zoveel mogelijk in eigen huis
Het is altijd de filosofie van Cargo Service geweest om de productie zoveel mogelijk in eigen huis uit te voeren. “Zo kunnen wij alles op maat maken. In 2016 realiseerden we de opbouw van 32 nieuwe vrachtwagens; vorig jaar klokten we af op 65 eenheden. Door die forse groei hadden wij niet meer de tijd om de productie nog volledig zelf te doen en wensten wij het plooien en ponsen van kantbalken uit te besteden”, zegt Katleen Vander Veken.
Transparante aanpak
Bij de opbouw van laadbakken worden kantbalken van de laadvloer voorzien van diverse gaten om onder meer de ladingzekerheid te waarborgen en spanriemen aan te brengen. Het plooien en ponsen hiervan betekent voor Cargo Service een zeer arbeidsintensieve en tijdrovende activiteit. “Voor ons was outsourcing een logische en ook goedkopere manier van werken. Na een proefstuk plaatsten we een eerste bestelling. We waren meteen gecharmeerd door de transparante aanpak bij Feplus. Al onze technische eisen werden volledig nagekomen. Ook in de toekomst zullen we wellicht nog samenwerken voor het lasersnijden en plooien van kantbalken”, aldus Katleen Vander Veken.
Partnership op lange termijn
Met passie voor metaal, een solide knowhow en een deskundige aanpak maakt Feplus het verschil. Wim Van De Putte benadrukt ook het belang van meedenken met de klant. “We zijn niet zomaar een metaalverwerkingsbedrijf, maar gaan uit van een totaalconcept. Vanuit een creatieve engineering en met de mogelijkheden van ons machinepark kijken we samen met de klant naar opportuniteiten. Vaak leidt dat tot nieuwe inzichten en betekent het de start voor een partnership op lange termijn.”