De Porsche Cayenne was in 2002 het eerste model waarbij Porsche het pad verliet van de sportcoupé pur sang. De sportiefste van alle SUV’s heeft er met een verkoop van 770.000 exemplaren intussen een uiterst succesvol parcours op zitten. De nieuwe derde generatie beantwoordt zo mogelijk nog beter aan het sportieve DNA van het merk. De ideale keuze voor wie niet wil of kan kiezen tussen ongebreidelde luxe, ruimte, comfort én sportieve prestaties.
Op de vraag wat de belangrijkste wijzigingen aan de nieuwe Cayenne zijn, hoeft Tom Denys, sales manager bij Porsche Centre Antwerpen, niet lang na te denken. “Het logo is hetzelfde gebleven, al de rest is gewijzigd. De derde generatie omhelst echt een volledig nieuw concept. Niet alleen de motoren zijn veranderd, ook het hele interieur is opgefrist. En er is het nieuwe navigatie- en multimediasysteem met de Porsche Advanced Cockpit. De Cayenne beschikt nu, net als de nieuwe Panamera, over een groot 12 inch scherm met aanraakfunctie waarbij het tweede digitale scherm zich centraal voor de bestuurder bevindt.”
“Qua interieur kan ik de vergelijking maken met de 718 Boxster waar ik nu mee rijd”, zegt Erwin Coesens, country manager Belux bij Autorola. Hij voelde de nieuwe Cayenne een dag aan de tand voor STERCK Magazine. “En dan kan je alleen maar vaststellen dat het nieuwe dashboard inderdaad compleet verschillend is. Je bent het grote scherm en de nieuwe functionaliteiten ook ontzettend snel gewoon. De bediening gebeurt voortaan vrijwel volledig via touchtechnologie waardoor er heel wat minder bedieningsknoppen zijn. Dat maakt het interieur rustig. Je hebt één plat glanzend vlak waarbij je met een aanraking activeert wat je nodig hebt.”
Scherper en sportiever
Aan de buitenkant oogt de nieuwe Cayenne nog iets scherper en sportiever dan zijn voorganger. Dat beaamt ook Erwin Coesens. “Je ziet heel wat wijzigingen. Vooral achteraan is de wagen substantieel veranderd in de positieve zin. Bepaalde stijlelementen van de legendarische 911 werden doorgetrokken naar de Panamera. Je herkent deze ook duidelijk in de nieuwe Cayenne, zoals de bredere heupen en de doorlopende lichtbalk van de achterlichten.”
De nieuwe Porsche Cayenne is op dit moment beschikbaar in drie benzineversies. Het instapmodel dat voor de test beschikbaar was is de V6, goed voor 340 pk. Daarnaast is er nog de S met 420 pk en de Turbo met 550 pk. Al is die laatste benaming misschien wat misleidend, want alle motoren maken gebruik van drukvoeding via een of twee turbo’s.
Erwin Coesens: “Het basismodel met 340 pk biedt al meer dan voldoende koppel. De wagen doet alles wat je ervan verlangt. Hij weegt 2 ton, maar wanneer het nodig is of wanneer je het wil, kan je heel sportief rijden met de Cayenne. Je voelt ten allen tijden dat je voldoende power onder de motorkap beschikbaar hebt. Ik heb mezelf er wel op betrapt dat ik veel rustiger rij met een SUV dan met de lage sportwagen die ik gewoon ben. Daarmee rij ik nerveuzer en sportiever.”
Tom Denys: “Dat heeft veel met je zitpositie te maken. Als je hoger en rechter zit, ga je automatisch de neiging hebben om wat rustiger en meer ontspannen te rijden. Een zitpositie lager bij de grond en iets verder van je stuur zet meer aan tot een dynamisch rijgedrag.”
Comfortabel en zacht
“Het zitcomfort is gewoonweg onberispelijk. Op het vlak van rijdynamiek en wegligging reageert de Cayenne perfect in alle omstandigheden”, zegt Erwin Coesens. “Zelfs in deze versie zonder luchtvering en met 21 inch velgen. De V6 is ook bijzonder zacht, je hoort de motor niet. Ook in sportstand, waarbij de wagen heviger reageert, blijft hij heel comfortabel. Je rijdt er zonder enig probleem in één ruk mee van hier tot de Côte d’Azur.”
Tom Denys: “Porsche komt met de Cayenne ook met een volledig nieuw remsysteem op de markt: gietstallen remmen met een laagje wolfraamcarbide. De Porsche Surface coated brakes gaan 30% langer mee, ze bieden quasi hetzelfde remvermogen als de ceramische remmen maar kosten slechts 1/3e van de prijs. Ze zijn optioneel op de V6 en de S en standaard op de Turbo. Zelfs na duizenden kilometers blinken die witte schijven nog steeds als een spiegel.”
Tom Denys is sales manager bij Porsche Centre Antwerpen. De officiële concessie voor Antwerpen groeit hard. “We leggen ons sterk toe op de persoonlijke aanpak van onze klanten. We proberen het professionele karakter door te trekken naar het hele sportgebeuren via de organisaties van trackday’s, incentives en evenementen. Zo betrekken we onze klanten bij het merk en bij elkaar, en dat slaat erg goed aan.”
Erwin Coesens is country manager Autorola Belux. Het bedrijf is gespecialiseerd in de remarketing van voertuigen in 19 landen. “We verkopen alle mogelijke voertuigen die einde contract zijn en ontzorgen onze opdrachtgevers volledig, zowel administratief als logistiek. Daarnaast hebben we eigen softwareoplossingen die onze klanten helpen bij hun vlootbeheer. Een derde activiteit is de BI-tool Indicata waarmee we in real time de tweedehandsmarkt scannen. Zo weten we perfect wat elk voertuig waard is.”
Kinderdroom
Wat verklaart het grote succes van de Cayenne? “Het is een SUV, maar het blijft een Porsche”, zegt Tom Denys. “Veel mensen belanden via hun kinderdroom in onze concessie. Porsche bouwt steeds wagens met het oog om ze op het circuit te kunnen gebruiken en dat wordt doorgetrokken naar alle modellen. De Cayenne is daardoor ook de sportiefste in zijn segment. Veel merken produceren een wagen en willen nadien een sportievere variant lanceren. Bij Porsche start men steeds vanuit het sportieve DNA. Porsche heeft nog altijd net dat ietsje meer dan de klassieke merken uit het premium segment. Het sportieve DNA, de perfecte afwerking, het oog voor detail, de keuze van materialen, … Dat is nog altijd een doorslaggevende factor."
“Daar komt bij dat eigenlijk enkel je eerste Porsche je duurste is”, vult Erwin Coesens aan. “Je weet dat je door de hoge restwaarde je geld in meer dan voldoende mate gaat terugkrijgen als je een andere wagen wil kopen. Die marktwaarde blijft meer dan behoorlijk, dat kan ik beroepsmatig bevestigen. Dat geldt voor elke Porsche en dus ook voor de Cayenne.”
Tom Denys: “Porsche heeft 246.000 wagens verkocht in 2017. Dat is een toename van 4% ten op zichte van 2016. Met de komst van de Macan is de verkoop bijna verdubbeld over al die jaren. Porsche zit dus enorm in de lift en heeft nog altijd meer vraag dan er aanbod van wagens is. De groei gebeurt bewust geleidelijk en gecontroleerd. We zijn als merk niet verplicht om grote volumes in de markt de duwen. Daardoor vermijd je een overaanbod en blijft de restwaarde hoog.”
Hybride
Het was even afwachten maar intussen is bevestigd dat er ook opnieuw een dieselversie van de Cayenne verwacht mag worden. De succesvolle hybride-uitvoering zal nog sneller in de toonzaal staan.
Tom Denys: “De productie van de hybride start vanaf mei. Door de gewijzigde fiscaliteit in 2020 en de zuinigheid van de nieuwe motoren stellen we vast dat de benzineversies het ongelofelijk goed doen in de verkoop. Met een verbruik van minder dan 10 liter is de Cayenne ook heel zuinig voor het vermogen dat je in de plaats krijgt.”
Bevindingen
Het sportieve DNA van Porsche, perfect vertaald naar een SUV met een kofferruimte van 770 liter en veel binnenruimte.
Verrassend goede rijdynamiek en onberispelijke afwerking.
Het nieuwe infotainmentsysteem zet een flinke stap vooruit.
- Verbruik:9/100 km
- CO2-uitstoot:205 g/km
- 0 tot 100 km/u:6,2 sec
- Vermogen Kw/pk:250/340
- Emissienorm:EU6
- Afmetingen (mm): 4918 (l) 1983 (b) 1696 (h)
- Gewicht (kg):1985
- Inhoud kofferruimte (m2):770
- Basisprijs: 77.779 euro incl. btw
- Prijs testmodel:101.385 euro incl. btw