Het gaat private luchtvaartmaatschappijen voor de wind. Toch blijft privé vliegen nog een beetje in de taboesfeer. Er zijn immers verschillende vooroordelen. Zo denken heel wat mensen dat het door het prijskaartje enkel voor de happy few is weggelegd. Maar klopt dat in werkelijkheid ook? Philippe Bodson van ASL geeft tekst en uitleg.
“Privévluchten zijn voor veel ondernemers nog altijd onbekend terrein”, zegt Philippe Bodson, zaakvoerder van ASL, één van de grootste operatoren van zakenvluchten in Europa. “Toch merken we de laatste jaren dat de vraag sterk stijgt. Logisch, de voordelen zijn legio. De flexibiliteit is ontzettend groot. Dankzij een privévlucht kan je immers perfect twee of zelfs drie afspraken op een dag afhandelen terwijl je daar in alle andere gevallen drie dagen voor nodig zou hebben. Je kiest ook alles zelf: de luchthaven van vertrek en aankomst, het vertrek- of aankomstuur, het soort toestel waarmee je wilt vliegen, … Loopt er een meeting uit? Dan is dat in tegenstelling tot bij een lijnvlucht geen enkel probleem. De piloot wacht op jou.
Uiteraard mag je de prijs niet vergelijken met die van een lijnvlucht. Een privévlucht is niet goedkoop, maar time is money. Je verliest véél minder kostbare tijd en dat is een win-winsituatie voor heel wat ondernemers met een overvolle agenda. Het is zelfs mogelijk om aan boord te vergaderen, werken of planningen op te stellen. Kwestie van de productiviteit hoog te houden. Bovendien vertrekken we vanuit alle Belgische en Nederlandse luchthavens. Antwerpen of Eindhoven is voor de Antwerpse zakenman of -vrouw vaak sneller te bereiken dan Brussel. Je reistijd naar de luchthaven is dus stukken korter. En je bent veel sneller ingecheckt. Wie eens geproefd heeft van dit soort vluchten, wil simpelweg niks anders meer. Ons trouw cliënteel is daar het levende bewijs van.”
Voornamelijk binnen Europa
ASL Group beschikt over een uitgebreide vloot van een dertigtal toestellen. “We vliegen hoofdzakelijk binnen Europa, maar bedienen bijna tien keer meer luchthavens dan commerciële maatschappijen. Genève, Nice, Londen en Parijs zijn topbestemmingen. Maar af en toe zitten er ook intercontinentale trips naar Azië of de Verenigde Staten tussen. De doelgroep? Die bestaat voornamelijk uit zakenmensen. Privébestemmingen zoals Saint-Tropez en Curcheval zijn ook populair”, verduidelijkt Philippe Bodson.
“We merken trouwens dat meer en meer bedrijven ook grotere privétoestellen inzetten voor incentives. Want ook dan heeft een privécharter veel meer voordelen dan een lijnvlucht.”
Vlieg zelf
Binnen ASL Group is het ook mogelijk om een opleiding tot piloot te volgen. Dat is ideaal als je in de toekomst zelf wil vliegen naar je partners of klanten in het buitenland. Je leert er de theorie op je eigen tempo om daarna aan de slag te gaan met performante vliegtuigen. “In ons Elite Pilote Training Center kun je een PPL (Private Pilot License, nvdr.) behalen. Dat is een vergunning voor privé- en zakelijke vluchten. De opleiding bestaat uit theoretische zelfstudie en 45 uur praktijkopleiding. We hebben een team van ervaren instructeurs en twee simulatoren ter beschikking. Specifieke vereisten zijn er niet. Je moet enkel slagen voor een medische check-up”, legt Philippe Bodson uit. “Het is zelfs mogelijk om mee te investeren in een Cirrus-toestel. Co-ownership wint de laatste jaren fors aan populariteit.”
Uit een enquête van Harris Interactive in opdracht van de NBAA (National Business Aviation Association) blijkt dat slechts 22% van de passagiers aan boord van zakenvliegtuigen uit het topmanagement komen. Het merendeel (50%) bestaat uit mid-level managers, technici en salesverantwoordelijken. Bijna 50% van de zakenvluchten heeft een kleine luchthaven als bestemming. Bedrijven sturen dus vaak teams naar een bepaalde bestemming omdat het simpelweg de meest kostenefficiënte transportwijze is.
Bron: Forbes