Amerikaanse iconen
Peter Suls De test - Harley-Davidson

Amerikaanse iconen

De test - Harley-Davidson

Het legendarische Amerikaanse motormerk Harley-Davidson heeft een waar offensief ingezet. De producent uit Milwaukee wil de komende vijf jaar maar liefst vijftig nieuwe modellen in de markt zetten. Een verregaande modernisering van het aanbod moet minstens twee miljoen nieuwe klanten opleveren. STERCK Magazine ging een dag op pad met de volledig vernieuwde Fat Bob en de Heritage Classic. Twee iconisch modellen. 

Sinds eind vorig jaar bestaat de Dyna-reeks van Harley-­Davidson niet meer. Een aantal van de populaire modellen zijn overgenomen in de Softail-reeks. Deze benaming verwijst naar de oude frames van midden vorige eeuw die vaak Hardtails waren. Dat wil zeggen dat enkel het zadel geveerd was, de motor zelf niet. Dat gaf een strakke, cleane look die niet onderbroken werd door een vering die ­esthetisch dwars staat op een mooie motor. Met de introductie van de Softail werd de vering onderaan de motor verstopt, zodat deze toch een strakke look behield maar wel geveerd was. Zowel de nieuwe Fat Bob als de Heritage Classic maken deel uit van de Softail-familie.

Peter_Suls_Mac_Industrial

“De nieuwe Softail-reeks heeft geen moer of bout overgenomen van de oude”, legt Jimmy Dahmani, Dealer Operator en General Manager bij ­Silver Lake Harley-Davidson Geel uit. “De motor is ­honderd procent nieuw met een vernieuwd chassis en een heel nieuw Milwaukee-Eight V-Twin motorblok. De configuratie met vier kleppen per cilinder zorgt voor meer rendement, minder uitstoot, minder ­warmteontwikkeling en meer koppel. Ook de nieuwe vering speelt een belangrijke rol. Die bestaat voortaan uit een mono-vering die hoger geplaatst is. Je kan nu met een externe draaiknop de hardheid van de vering ­aanpassen. Het is anders ­rijden met één of twee personen op de motor, en ieders lichaamsgewicht is anders. Dat heeft een grote invloed op het rijgedrag van de motor. Het ­verschil is duidelijk merkbaar.”

Harley_Davidson

Harley_Davidson

Harley_Davidson

Harley_Davidson

Verschillend karakter

De Fat Bob en de Heritage Classic zijn in de kern dezelfde motor met hetzelfde ­chassis, maar de insteek en look is toch totaal verschillend. Met name de sportieve voorvork, een scherpere balhoofdhoek, ­dubbele remschijven en een heel sportieve zithouding geven de Fat Bob een ­sportief karakter. De gloednieuwe led-koplamp en 2-in-1 performance uitlaat zorgen dan weer voor een strak ­agressief uiterlijk. Daartegenover staat de Heritage Classic voor comfort en toergevoel met een comfortabel zadel, een windscherm en tassen aan de zijkant. De naam verwijst duidelijk naar de rijke geschiedenis van het merk.

STERCK Magazine mocht voor De Test een dag beroep doen op testrijder Peter Suls van Mac Industrial in Meerhout, een Harley-liefhebber in hart en nieren. Hij rijdt al 10 jaar met een Custom waaraan hij zeer gehecht is. “Toen ik hem kocht, was het liefde op het eerste zicht”, vertelt Peter Suls. “Het was de brede achterband die het deed voor mij. Zoals veel Harley-rijders heb ik de motor door de jaren heen elk jaar een beetje meer gecustomized. Ik ben er echt aan gehecht.”

Jimmy_Dahmani Harley-Davidson Silver Lake Geel
Silver Lake in Geel is de officiële concessie van Harley-­Davidson in de Kempen. De zaak bestaat 40 jaar en werd in 2011 overgenomen door Paul Peeters. Toen werd ook Jimmy Dahmani Dealer Operator. “ We hebben al 10 keer de Award gewonnen voor beste dealer van de Belux en daar zijn we enorm fier op. Zoiets bereik je allen maar door keihard te werken en de klanten en het personeel te soigneren. Eerlijkheid en transparantie voeren we hoog in het vaandel. En we investeren ook flink in personeel en materiaal. 

Jimmy Dahmani: “Dat is ook typisch Harley-Davidson. Je ziet zelden twee dezelfde motors. De mogelijkheden om te customizen zijn echt onbegrensd. Er zijn alleen limieten aan veiligheid, fantasie en budget. Voor de rest kan je je motor volledig naar eigen goesting ombouwen.”

Hoe ervaarde Peter Suls het verschil tussen de twee motoren? “De Fat Bob rijdt zoals hij eruitziet. Hij vraagt om sportiever te rijden en platter door de bocht te gaan. Het rechte stuur en de zithouding zetten je daartoe aan. Ik vond het heel aangenaam, maar het is minder voor mij bestemd denk ik. Mezelf kennende ga ik er te hard mee rijden. Hij accelereert en remt ook beter. Hij is kortom totaal anders dan de Heritage. Maar de Fat Bob is dan ook een van de meest sportieve modellen van Harley-Davidson. Met de Heritage ben je met meer volume op de weg. Dat model is duidelijk bedoeld om rustiger te rijden. Meer om te toeren over langere afstanden. Je zit ook rechter, wat voor mij lichamelijk iets gemakkelijker is. Elke motor heeft zijn eigen rij­karakter. Ze rijden alle twee even goed, maar ik voel me meer verwant met de Heritage. Al ben ik zo gewend aan mijn Custom dat ik die niet wil missen. Maar dat is wellicht omdat je die motor gewoon bent.”

De Fat Bob heeft een sportief karakter, de Heritage staat voor comfort en toergevoel.

Zithouding

“Als je lang met een motor rijdt, gaat je lichaam die positie als de beste ervaren”, legt Jimmy Dahmani uit. “Elk softail heeft zijn eigen zithouding. Maar iedereen is ook verschillend van lengte, gewicht, breedte, lengte van armen, … Voor zeventig procent van de mensen is de standaardpositie goed. Maar even vaak worden onze motoren aangepast aan de fysionomie van de klant. Een breder stuur, de positie van de voetsteunen, zelfs de ­positie van de rem en schakelpook van de Heritage kan je aanpassen. Een rijder moet zich thuis voelen op de motor. Dat is het allerbelangrijkste. Zelfs belangrijker dan de look. Omdat het rechtstreeks invloed heeft op de rijervaring. De rughouding is bijvoorbeeld heel belangrijk. Lange ritten zijn minder vermoeiend met een rechte rug. Een voorovergebogen ­houding is een coolere look, maar die houd je minder lang vol. Zeker als je wat ouder wordt.”

Peter Suls: “Daar ben ik het helemaal mee eens. Ik zou de Fat Bob eerder gebruiken voor kortere afstanden op wegen waar het verkeer wat drukker is. Al kan je er natuurlijk ook perfect een lange rit mee maken. De Heritage is echt gemaakt om te toeren op ­langere afstand. Dat merk je ook aan de leeftijd van de rijders denk ik. De Heritage spreekt volgens mij een iets ouder publiek aan, terwijl liefhebbers van de Fat Bob beduidend jonger zijn.”

Peter_Suls Mac Industrial & OCS Office Cleaning Services Mac Industrial staat in voor het onderhoud en de reiniging van industriële installaties zoals spuitcabines, schilderinstallaties, werktuigen, machines, productielijnen, vloeren, … Ook industriële schilderwerken en het aanbrengen van signalisatielijnen behoren tot het aanbod. OCS tekent voor algemene schoonmaak, ramen wassen en het reinigen van zonnepanelen. Peter Suls: “We werken met 50 tot 60 mensen, 7 dagen op 7, vaak ook in de weekends en als bedrijven stil liggen. We streven steeds de perfecte service na.”

Nieuwe klanten

“Met de nieuwe Fat Bob hebben we ook het zeer aangename verschijnsel dat veel rijders van andere merken dankzij de Fat Bob toch hier binnen komen en soms ook een Harley kopen”, zegt Jimmy Dahmani. “Het beeld van ­Harley-Davidson zoals dat vroeger bestond, is met de nieuwe modellen helemaal weggeveegd. De deur is opengezet voor een veel breder publiek. Wij ­verkopen aan ondernemers, ­arbeiders, bedienden, ... Iedereen in alle leeftijdscategorieën en ­interessedomeinen kan warm worden van een ­Harley. Je kan niet zeggen dat er een typisch publiek is.”

2 motor versies

Beide motoren zijn verkrijgbaar in een 107- en een 114-versie. De 114 is 3 kw sterker en heeft iets meer koppel. Het prijsverschil bedraagt 1.600 euro, waarbij de 114 van een mooie Screaming Eagle ­luchtfilter voorzien is. De prijs van de Fat Bob 114 start vanaf 19.600 inclusief btw. De Softail Heritage 114 begint aan de prijs van 24.300 euro inclusief btw.

Wat bepaalt welk type ­Harley-Davidson iemand koopt? “Daar is maar één woord voor: emotie. Dat is heel simpel. Over technische aspecten zoals de draaicirkel en het vermogen krijgen wij zelden vragen. Zoiets boeit onze klanten ook niet. De aankoop is emotioneel. Het is vaak liefde op het eerste gezicht. Er is een klik met de motor. En je kan dat niet uitleggen. Waarom vindt iemand een blonde vrouw mooier dan een donkere vrouw? Dat is de chemie. Wij hebben geen zakelijke functionele voertuigen. Het gaat om belevenis, emotie, passie, een beleving die groot is. De motor is de kern daarvan en de relatie tussen de klant en zijn motor is ongezien. Het is zijn schatje dat wordt vertroeteld, ­gecustomized, …”

Top5 meest gelezen
    Top5 gedeelde artikels