Rekrutering en selectie van hogere bedienden, managers en directieleden, uitgebreide assessments, hr-consultancy, loopbaanbegeleiding, … Motmans & Partners is hét aanspreekpunt op vlak van hr. Eric Meyers, partner en verantwoordelijk voor het Antwerpse kantoor, schetst de contouren van een wervend hr-beleid.
STERCK. Welke instrumenten/kanalen/tools kunnen bedrijven het best inzetten bij het aantrekken van 'moeilijke' profielen?
“Er zijn legio kanalen en er ontspruiten wekelijks nieuwe initiatieven die claimen dat ze dé methode hebben gevonden om kersvers talent te zoeken en te vinden. Vinden betekent nog niet dat ze voor je bedrijf kiezen en daar ligt net de uitdaging voor veel bedrijven: getalenteerde medewerkers zoeken getalenteerde bedrijven. Het is vooral belangrijk om er als bedrijf op een authentieke manier uit te springen. Laat bijvoorbeeld aan de kandidaten weten dat ze hun eigen functiebeschrijving mogen schrijven. Zo kom je al snel te weten hoe zij hun eigen sterktes zien en hoe zij denken een toegevoegde waarde te kunnen leveren aan jouw organisatie. Of organiseer een rekruteringsevent waardoor kandidaten het solliciteren echt als een beleving kunnen ervaren.”
Tip: Stimuleer kandidaten om zélf na te denken over de invulling van hun potentiële rol en de toegevoegde waarde die zij kunnen realiseren.
STERCK. Op welke manieren kunnen bedrijven hun werknemers betrokken en gemotiveerd houden?
Door medewerkers deel te laten uitmaken van het grotere geheel. Door hen inzicht te geven in waar de organisatie voor staat, waar ze naartoe gaat en welke sleutelrol de werknemer erin opneemt. Of het nu gaat om de poetsvrouw die wekelijks zorgt voor een piekfijne en nette werkomgeving, de ‘salesman’ die ervoor zorgt dat de opdrachten binnenlopen of het team van administratieve ondersteuning die vaak onzichtbaar en toch uiterst belangrijk werk leveren. De tijd dat medewerkers overstappen omdat ze elders een betere verloning krijgen is (gelukkig) voorbij. Het zorgt slechts voor een kunstmatig opbod en heldhaftig schouwspel tussen concullega’s met een onrealistische scheeftrekking van de salarissen tot gevolg.”
Tip: Maak aan je werknemers duidelijk welke relevante schakel ze zijn om de organisatiedoelen te bereiken.
STERCK. Op welke manieren kunnen bedrijven hun werknemers optimaal verlonen?
“Als we aan verloning denken, duikt meteen het financiële plaatje op. De remuneratiematrix is echter veel ruimer. Naast de geldelijke elementen en extralegale voordelen zoals bedrijfswagen, groepsverzekering e.a. is er ook een niet-financiële component: een loopbaanpad, coaching, opleiding, … Ook work-life, afstand woon-werk, de aard van het leiderschap, de collega’s, de reputatie van het bedrijf, … worden steeds belangrijker. Als talenten van werkgever veranderen is dat meestal NIET omwille van hun loon. Wel omdat hun leiders niet inspirerend zijn of omdat ze geen doorgroeimogelijkheden zien. Of het gaat om kwalitatieve elementen zoals afstand of verlofdagen. Loon blijkt dus niet de sterkste motivator te zijn.”
Tip: Communiceer over je remuneratiepakket. Zorg voor een duidelijk en consequent loonbeleid. Niet à la tête du client. En niet afwijken voor de hardste roepers. Noch voor nieuwkomers.
STERCK. Hoe kunnen bedrijven hun werknemers langer en gezonder aan het werk houden?
“Er is een ‘nieuwe oude generatie’. De 55-er van vandaag is niet meer de 55-er van 20 jaar geleden. Maatschappelijk gezien is het onverantwoord om werknemers vanaf hun 55 jaar op een zijspoor te zetten. Laat staan ze naar huis te sturen. Maar ook de schaarste in de arbeidsmarkt dicteert ons dat we onze werknemers langer aan boord moeten houden. Hun kennis en ervaring is een zeer waardevolle aanvulling op de jonge, creatieve en dynamische generatie. Programma’s om meer te bewegen en een dagelijkse portie fruit zullen hier zeker toe bijdragen. Ook rechtstaand werken of vergaderen, trappen nemen in plaats van de lift en aandacht voor gezonde voeding tijdens de middagpauze en de meetings zullen helpen.”
Tip: De echte uitdaging zit in het 'anders valoriseren' van kennis en ervaring. Die kan bijzonder waardevol zijn in de vorm van coaching of mentorship van jongeren of minder ervaren medewerkers.