Met de zesde generatie van de M5, de sportiefste 5-reeks, legt BMW de lat op alle vlakken bijzonder hoog. Voor het eerst mag een M-model rekenen op standaard vierwielaandrijving. En dat is geen overbodige luxe om 600 paarden in het gareel te houden. De M5 levert de prestaties van een supersportwagen, maar hult zich in het discrete jasje van een strakke zakenlimousine. Daarmee benadert hij de perfectie. Als dat niet smeekt om een STERCK-test.
De BMW M5 onderlijnt de positionering van de 5-reeks”, legt Philip Eeckels, operationeel directeur bij Jorssen Noord uit. “We noemen de 5-reeks onze businessatleet. Het is in principe een zeer performante zakelijke wagen, waarbij je op het vlak van rijplezier en genot het summum krijgt. Sportief, maar ook comfortabel. Discreet en zakelijk. En daar is de M5 de max in.”
“De wagen biedt inderdaad een heel goede mix”, legt Kris Van den Kieboom van ABC - DOMOTICA Projects uit. Als rasechte autoliefhebber voelde hij voor STERCK Magazine de nieuwe M5 een dag aan de tand. En hij was zwaar onder de indruk. “Met prestaties zoals een acceleratie van 0 tot 100 km/u in 3,4 seconden en een koppel van 750 Nm presteert de M5 beter dan veel supersportwagens. Maar hij doet dat in alle discretie. Je kan vier of vijf mensen vervoeren, bij klanten komen, … de wagen valt niet speciaal op. Een kenner zal de M-kenmerken aan de buitenkant onmiddellijk herkennen en appreciëren, maar iemand anders zal het verschil met een gewone 5-reeks niet zo vlug opmerken. Je kan hem gebruiken als gezinsberline of op het circuit gaan racen. Het kan allebei.”
Het onderstel is wellicht het beste waarmee ik ooit gereden heb. Fenomenaal!
Fenomenale rijdynamiek
De wisselwerking tussen de vernieuwde biturbo-V8-benzinemotor met ongeziene prestaties, de M-Steptronic achttrapsautomaat en de nieuwe M xDrive-vierwielaandrijving zorgt voor een bijzonder dynamische én accurate rijdynamiek. “Ik heb vandaag een traject gevolgd van de A12 naar Nederland en ben dan via de haven teruggereden”, zegt Kris Van den Kieboom. “Dan heb je een parcours met rotondes, bochtige wegen, kasseiwegen, goede wegen, van alles wat. Maar het maakt eigenlijk niet uit waar je rijdt. Het onderstel is wellicht het beste waarmee ik ooit gereden heb. Fenomenaal! Je kan de M5 bijna onmogelijk nog in de fout krijgen.”
Philip Eeckels: “De wagen absorbeert inderdaad werkelijk alles. Soms zie je een put in de weg en verwacht je een klap, maar er volgt niets. Zelfs niet met de 20-duims velgen waarmee deze M5 is uitgerust. Als je bijvoorbeeld een bocht van een kasseiweg tegen een flinke snelheid neemt, verwacht je dat de wagen in onderstuur gaat. Maar ook dat gebeurt niet. Je hebt steeds grip en trekkracht en daar speelt de vierwielaandrijving (4WD) natuurlijk een belangrijke rol in. Je kan ook nog steeds kiezen om enkel de achterwielaandrijving in te schakelen. Dan wordt de wagen een stuk brutaler. Dat verschil merk je wel.”
STERCK. De M5 is enorm snel?
Eeckels: “Hij accelereert van 0 naar 200 kilometer per uur in 11 seconden, wat het een ongelofelijke prestatie is. De M5 is standaard begrensd op 250 kilometer per uur, maar optioneel kan je de topsnelheid tot 305 kilometer per uur laten gaan. In dat pakket is ook een rijtraining van BMW voorzien.”
Van den Kieboom: “De wagen is verschrikkelijk snel. En je merkt ook dat die krachtontplooiing superlineair is. Vanaf minder dan 2.000 toeren trekt de wagen gewoon door tot aan de begrenzing. Dat stopt niet. Het is zo perfect en de auto geeft zoveel vertrouwen dat het misschien te gemakkelijk gaat. Ik heb een stukje in de velden gereden waar je een goed overzicht hebt en dat was ongelofelijk. Voor je het weet zit je aan hoge snelheden zonder dat je dat voelt. Het is de perfectie.”
Philip_Eeckels - Jorssen Noord “We zijn een provider van mobiliteitsoplossingen waarbij we inspelen op de groeiende wens van bedrijven rond geïntegreerde mobiliteit. Mensen krijgen een mobiliteitsbudget dat ze invullen met een auto, elektrische fiets, … We willen onze klanten volledig ontzorgen op een heel persoonlijke manier. Elk contact moet voor de klant een wowmoment zijn. Dat is niet evident in de automotive.
Persoonlijke instelling
STERCK. Je kan de M5 instellen volgens heel veel persoonlijke keuzemogelijkheden?
Eeckels: “Met de opvallende rode M1 en M2-knop op het stuur kan je je eigen sportsettings activeren. Je kan onder meer ook instellen wat er op de head-up display verschijnt. Dat is heel leuk én overzichtelijk.”
Van de Kieboom: “Er zijn genoeg mogelijkheden, maar ook niet te veel. Het blijft overzichtelijk. Er zijn drie rijprogramma’s: normaal, sport of sport plus en dan kan je nog de stuurbekrachtiging en ophanging instellen en kiezen tussen 2WD, 4WD of 4WD met iets minder hulpsystemen. Al die voorkeuren kan je bewaren in één knop. Wat mij ook opviel zijn de remmen. Die zijn standaard al zo ontzettend goed. Echt ongelofelijk. Het is een zeer goede match met het vermogen van de wagen. De carbon remmen zijn een dure optie die voor gewone sportieve rijders overbodig lijkt. Eigenlijk zijn die alleen nodig bij extreme belasting op een circuit.”
Eeckels: “Je kan van heel veel auto’s het vermogen opdrijven naar extreem sportieve prestaties. Maar het belangrijkste is dat als je moet remmen, je ook onmiddellijk stil moet staan. De remmen moeten perfect werken in relatie tot het vermogen van de wagen. Bij uiterst sportieve wagens is van 100 naar 0 kilometer per uur gaan belangrijker dan van 0 naar 100.”
STERCK. Het lijkt alsof we over een superlichte sportwagen spreken, maar je bent met bijna 1,9 ton op de baan?
Van den Kieboom: “Dat klopt, je hebt absoluut niet dat gevoel. Het voelde precies alsof je met een 3-reeks met een versterkte ophanging aan het rijden was. Het gewicht voel je absoluut niet. Ook in bochten blijft het een enorm evenwichtige wagen. BMW heeft met deze M5 een sterke prestatie neergezet. Een nieuwe standaard.”
Eeckels: “We zien dat ook aan de verkoopcijfers. Het blijft natuurlijk een beperkte niche, maar we zijn tot nu toe heel gelukkig met het volume van de M5 dat we al verkochten. De klanten die ermee rijden zijn allemaal lyrisch.”
Feilloze afwerking
STERCK. Wat is je in het interieur opgevallen?
Van den Kieboom: “Ik had nog niet gereden met een BMW met touchscreen. De manier van bedienen is heel intuïtief. Je vindt direct je weg naar alle functies. Ook de semi-klassieke klokken vind ik heel duidelijk. Daar hou ik van. Ik ben niet zo’n grote voorstander van die enorme TFT schermen in de wagen. De head-up display geeft je alle essentiële informatie. De zetels vond ik nogal aan de ruime kant, maar dat heb ik wel vaker. Ze zijn heel goed instelbaar. En er is een ruime koffer. Ook de afwerkingskwaliteit is van het allerhoogste niveau. Met die binnenverlichting, de sportief afgewerkte naden van de zetels, …”
Eeckels: “Een leuk detail is het M-logo dat in de zetel oplicht als je in de wagen gaat zitten. Daar word je nu eens echt vrolijk van.”
Bevindingen
De volmaakte mix tussen een supersportwagen en een discrete, luxueuze zakenberline.
De biturbo V8-benzinemotor zorgt voor duizelingwekkende prestaties die dankzij een perfect afgestelde technologie omgezet worden in onberispelijk rijgedrag.
De 4WD die voor het eerst aanwezig is op een M-reeks biedt een concrete meerwaarde op het vlak van rijdynamiek en veiligheid.
- Verbruik:10,5/100 km
- CO2-uitstoot:241 g/km
- 0 tot 100 km/u:3,4 sec
- Vermogen Kw/pk:441/600
- Emissienorm:EU6
- Afmetingen (mm): 4966 (l) 1903 (b) 1473 (h)
- Gewicht (kg):1.855
- Inhoud kofferruimte (m2):530
- Basisprijs: 121.100 euro incl. btw
- Prijs testmodel:139.755 euro incl. btw