Gran Turismo pur sang
René Michiels & Stef Tassignon De test - Aston Martin DB11 V8 Coupe

Gran Turismo pur sang

De test - Aston Martin DB11 V8 Coupe

Weinig automerken kunnen bogen op een even uitgesproken imago als Aston Martin. Knowhow, traditie en stijl gaan hand in hand met toptechnologie en sportiviteit. De nieuwe DB11 is een uitzonderlijke auto die de totaal nieuwe generatie van Aston Martin inluidt.

Bij de viering van het honderdjarig bestaan van Aston Martin in 2013, maakte de nieuwe CEO Andy Palmer zijn toekomst­plan voor het Britse prestigemerk wereldkundig. Aston Martin wil de andere topmerken met een volledig nieuwe generatie sportwagens het vuur aan de schenen leggen en ­tussen 2016 en 2023 elk jaar een nieuw model uitbrengen.

Palmer voegde de daad bij het woord. Op het autosalon van Genève 2016 werd als ­eerste de volledig nieuwe DB11 gepresenteerd, aanvankelijk enkel met V12-motor. Eind vorig jaar volgde de supersportieve Vantage en de DB11 met 8 cilinders. Intussen verscheen er ook de nieuwe DB11 Volante (cabrio) en heel recent de DBS Superleggera, het vlaggenschip van het Aston Martin. Ondernemer én autoliefhebber Jan Beertens (Yalta) ging voor STERCK een dag op pad met de nieuwe DB11. En hij kwam met een wel heel brede glimlach terug.

Aston_Martin

“De DB11 is effectief een volledig nieuwe wagen”, bevestigt Stef Tassignon, sales manager bij Aston Martin Antwerp. “Hij is tot de laatste moer anders dan zijn voorganger met een nieuw onderstel, nieuwe ophanging, nieuwe motoren, … DB11 is een flink stuk lichter geworden en onder de motorkap hebben turbo­motoren de plaats van de atmosferische V8 en V12 ingenomen.”

Over die motoren wil Stef Tassignon nog een mythe de wereld uithelpen. “Het klopt dat we voor de motorblokken samenwerken met AMG van Daimler. Maar de V12 biturbo 5.2-liter in de DB11 en Superleggera is wel degelijk door Aston Martin zelf ontwikkeld. Enkel de V8 4-liter waar Jan vandaag mee heeft gereden - en die ook in Vantage ligt - komt van AMG. Daimler heeft 5% van de aandelen van Aston Martin waardoor we een beroep kunnen doen op al hun technologie.”

Dat geluid tovert elke keer opnieuw een glimlach op je gezicht.

Aston Martin staat gekend om zijn sportieve en tegelijk klassieke elegantie. De nieuwe lijn oogt een flink stuk strakker, gewaagder, nog sportiever ook. Het sexappeal van de nieuwe generatie gaat daarmee verder de hoogte in. “Vroegere modellen waren - net zoals bij andere merken - vaak varianten die van elkaar afgeleid waren en sterk op elkaar leken. Dat is gedaan. Elk model zal duidelijk herkenbaar zijn met een heel aparte lijn en stijl. Bij de DB11 is de klassieke look and feel uit verleden wellicht nog het meest herkenbaar.”

Aston_Martin_DB11

Aston_Martin_DB11

Aston_Martin_DB11

Perfect cruisen

STERCK. Waar moeten we de DB11 binnen het gamma van Aston Martin plaatsen?

Stef Tassignon: “De nieuwe Vantage is meer onze extreem sportieve wagen, qua vermogen en rijervaring te vergelijken met de sportiefste modellen van Porsche, om maar een bekend model te noemen. Dat sportieve en uitdagende karakter staat centraal bij de Vantage. Hij is korter en 200 kilo lichter dan de DB11. Die laatste is vooral een echte Gran Turismo. De wagen is merkbaar comfortabeler en in de cabrio-versie is dat nog meer uitgesproken. Het is een sportwagen waarmee je perfect kan cruisen.”

Rene_Michiels Aston Martin Antwerp
Aston Martin Antwerp is een van de oudste Aston Martin-concessies. René Michiels startte er in 1984 mee in Tisselt, waar vandaag nog altijd de werkplaats gevestigd is. In 2003 werd er in Wommelgem een mooie showroom gebouwd. De concessie hoort tot de Europese top op het vlak van klantentevredenheid en gaat er prat op om op een heel spontane manier met de klanten om te gaan.

Jan Beertens: “Ik weet eigenlijk niet of het nog veel ­sportiever of agressiever kan worden dan met de DB11. Het was een geweldige ervaring om een dag met deze wagen te rijden! Als je de DB11 in full sport modus schakelt, heb je echt een supersportieve wagen voor de openbare weg. Tegelijk is het rijcomfort zalig, wat hem de perfecte wagen maakt om elke dag mee te rijden. Zelfs het verbruik leek voor een vermogen van 510pk nog mee te vallen.”

“Ik had met het vorige model van de DB11 een ­gemiddeld verbruik van 10,9 liter, wat knap is voor een dergelijk krachtige motor”, zegt Stef Tassignon. De nieuwe motor is inderdaad nog zuiniger.”

Aston_Martin_DB11

Comfort én sport

“Je kan de sportiviteit van de motor en van de ophanging apart van elkaar afstellen”, vertelt Jan Beertens. “Zo kan je kiezen voor de meest comfortabele ophanging en tegelijk toch in de meest sportieve modus rijden. Dan ga je razendsnel en tegelijk toch heel comfortabel. Als je bij het inhalen het gaspedaal even naar beneden duwt, schiet de wagen pijlsnel vooruit. Het acceleratievermogen is enorm en onmiddellijk ter beschikking. Het geluid van de V8 is overigens een droom. Zeker in de modus sport en sportplus. Een zalige roffel die terug in de uitlaat slaat.”

Stef Tassignon: “Dat geluid tovert elke keer opnieuw een glimlach op je gezicht. Het is een totaal andere beleving dan wagens uit vergelijkbare categorieën. Je hoort de pure sound van de motor en de uitlaat, zonder digitale versterking. Bij een proefrit met klanten zetten we de wagen trouwens vaak in hardste stand om aan te tonen hoe comfortabel het dan nog rijden is. Dankzij de adaptieve ophanging en de elektronica past de wagen zich optimaal aan de weg aan. De 8-speed automaat van ZF is de beste die er op de markt te vinden is. Hij is in de Aston Martin perfect afgesteld. De DB11 werkt overigens met een koppelomvormer en niet met een dubbele koppeling. Die reageert ­onmiddellijk, is lichter en geeft meer comfort in de basisstand.”

Stef_Tassignon Yalta
Yalta is een groothandel met een twist, gespecialiseerd in systeemwanden, mobiele wanden en akoestische panelen. Het richt zich voornamelijk op afwerkingsbedrijven die kantoren en zakelijke ruimtes inrichten. Systeemwanden zijn vandaag de dag vaak uitgevoerd in glas, vooral de vintage look is erg in de mode. Mobiele wanden kunnen zowel manueel, semi-automatisch of automatisch bediend worden. Het belangrijkste deel van de omzet komt van de systeemwanden in de verschillende vormen en afwerkingen.

STERCK. Hoe voelt het interieur aan?

Jan Beertens: “Het digitale dashboard is helemaal up-to-date en heel overzichtelijk. De bediening van de automaat via de drukknoppen is wel even wennen, maar het is allemaal binnen handbereik. Als je je hand op de middenconsole legt, kan je met je vingers alles bedienen. De DB11 is ook op andere vlakken praktischer dan veel vergelijkbare sportwagens. In de koffer kan je enkele kleinere tassen kwijt en je kan ook effectief op de achterbank plaats­nemen. De bestuurder en ­passagier hebben ruimte genoeg, zelfs als ze wat groter zijn.”

Elegantie en puurheid

STERCK. Op welke publiek mikken jullie met de DB11?

Stef Tassignon: “Het extreem sportieve, vurige publiek kiest vaker voor de Vantage. De DB11 is er voor mensen die houden van de elegantie en puurheid van de ­klassieke Aston Martin-lijn. Het is een Gran Turismo pur sang. De prijs start vanaf 187.000 euro, maar dan krijg je al heel veel opties. Daarbij is ­standaard een servicepack inbegrepen met vijf jaar of 80.000 kilometers gratis onderhoud. En drie jaar onbeperkte kilometergarantie. Om bij de concurrentie hetzelfde vermogen en dezelfde opties te krijgen, heb je al vlug een hoger budget nodig. De DB11 wordt gesmaakt door alle klanten. De DBS Superleggera heeft een vergelijkbaar comfort, maar komt qua power dan weer meer in de buurt van bijvoorbeeld de Ferrari 812. Dat is ook een andere prijsklasse.”

Stef_Tassignon_Jan_Beertens

STERCK. Wat mogen we nog verwachten van Aston Martin?

Tassignon: “Er zal zoals gezegd tot 2023 elk jaar nog een nieuw model volgen. Tegen 2020 presenteren we onze eerste SUV. Daarnaast komt er nog een supersportwagen met een centrale motor zoals de 488 Ferrari en Mc Laren. Daarnaast is er nog Lagonda, het slapende zustermerk van Aston Martin. Ook dat zal met twee nieuwe modellen komen die Full Zero Emission zullen zijn. Het worden nog zeer boeiende tijden.”

Aston_Martin_DB11

ASTON MARTIN DB11 V8 COUPE

Bevindingen

Tijdloze elegantie met een sexy lijn die zich onderscheidt van andere topmerken.

Een krachtige sportwagen met extreme prestaties die toch geschikt is voor dagelijks gebruik.

Nieuwe stijl van Aston Martin waarin elk model een heel eigen identiteit krijgt.

  • Verbruik: 9,9/100 km
  • CO2-uitstoot: 230 g/km
  • 0 tot 100 km/u: 4 sec
  • Vermogen Kw/pk: 375/510
  • Emissienorm: EU6
  • Afmetingen (mm): 4739 (l) 1940 (b) 1279 (h)
  • Gewicht (kg): 1.685
  • Inhoud kofferruimte (m2): 210l
  • Basisprijs: 187.093 euro incl. btw
  • Prijs testmodel: 214.000 euro incl. btw
Top5 meest gelezen
    Top5 gedeelde artikels