B&R Bouwgroep, met hoofdvestiging in Arendonk, groeit aan een zeer snel tempo. Het familiebedrijf met de voeten in Kempense grond, heeft haar hoofdzetel in Arendonk, maar opteert voor een geografische spreiding om competitief te blijven op nationaal vlak. De laatste jaren zoekt de groep ook opportuniteiten in het buitenland. Stacy Van Ham en Marijn Buijs lichten de belangrijkste ontwikkelingen aangaande hr & communicatie toe.
B&R Bouwgroep is een multidisciplinaire groep bouwbedrijven die functioneert als één team. De formule van afzonderlijke dochterbedrijven helpt om tot een duurzame groei te komen. De start situeert zich in de loop van de jaren ’60 bij de oprichting van de firma Hooyberghs. Initieel een traditionele schrijnwerkerij, maar sinds 1983 omgevormd tot een algemene bouwonderneming. Hard werken en vooral samenwerken bleken motoren voor het succes. Jaar na jaar werden firma’s overgenomen, jaar na jaar werden de competenties uitgebreid. B&R Bouwgroep bestaat intussen uit 23 bedrijven met elk met een specialisatie. Samen tellen ze meer dan 800 medewerkers en realiseerden ze in 2017 een omzet van 300 miljoen euro.
In 2017 kwamen meer dan 100 nieuwe medewerkers in dienst; in 2018 klokten we af op 116 nieuwe personeelsleden.
STERCK. Kan u in een kort bestek de waarden van B&R Bouwgroep schetsen?
Stacy Van Ham, (B&R directie): “Centraal in ons concept staan excellente klantenrelaties, knowhow, kwaliteit, aandacht voor de individuele medewerker en een aangename werkomgeving. Medewerkers zijn voor B&R Bouwgroep het belangrijkste kapitaal.”
STERCK. Rekruteren is voor de meeste bouwbedrijven een zeer moeilijk verhaal. Hoe pakken jullie dat aan?
Marijn Buijs (verantwoordelijke marketing & communicatie): “Onze uitzonderlijke groei maakt het vinden van talent op de arbeidsmarkt erg belangrijk. Vanuit Arendonk bepalen we de rekruteringsstrategie voor de ganse groep. In 2017 kwamen meer dan 100 nieuwe medewerkers in dienst; in 2018 klokten we af op 116 nieuwe personeelsleden. Voor 2019 werkten we een compleet traject uit van deelname aan jobbeurzen tot het organiseren van jobdagen in heel Vlaanderen. Het thema voor de B&R Jobs on Tour is ‘B&R Rocks’. Vanaf februari tot en met mei 2019 nemen we wekelijks deel aan een jobevent en dit over gans Vlaanderen.”
“Vanuit het familiaal karakter vinden wij het zeer belangrijk om dicht bij onze mensen te staan en tevens zekerheid te geven aan de continuïteit van het bedrijf door de tweede generatie in het bedrijf te laten integreren. Dat geeft een drive om het bedrijf op hetzelfde elan te laten doorgroeien en klaar te maken voor de toekomstige uitdagingen”, vertelt Stacy Van Ham. Haar stiefvader Eddy Bruyninckx is de stichter en voorzitter van de raad van bestuur B&R Bouwgroep. Haar man Sam Daems is gedelegeerd bestuurder van B&R Bouwgroep en ook haar moeder is actief binnen B&R Bouwgroep.
STERCK. In hoeverre spelen mobiliteitsproblemen jullie parten bij het aantrekken van talent?
Stacy Van Ham: “Een aantal jaren geleden ervaarden wij onze ligging in de provincie nog als een nadeel in de zoektocht naar nieuwe medewerkers. Nu is het tij gekeerd: talenten uit de regio kiezen ervoor om in eigen streek te blijven werken, ze zijn de files meer dan beu. Op die manier is onze regionale verankering een meerwaarde bij rekruteringscampagnes.”
Talentdetectie
STERCK. B&R Bouwgroep beschikt over een eigen Academy. Wat zijn de belangrijkste doelstellingen daarvan?
Marijn Buijs: “In onze sector is het vinden en behouden van kwalitatieve werkkrachten precair, daarom zetten wij daar de laatste jaren sterk op in. Met onze B&R Academy streven we niet alleen naar continue bijscholing, maar investeren we ook in talentdetectie, interne groei en training. Waar mogelijk bieden wij een groeitraject aan. Eén van de medewerkers is bijvoorbeeld gestart als heftruckchauffeur, maar groeide door tot coördinator dienst nazorg.”
STERCK. Gaan jullie ook structurele samenwerkingsverbanden aan?
Marijn Buijs: “In onze talentdetectie plukken we de vruchten van een intensieve samenwerking met verschillende onderwijsinstellingen. Het betreft zowel eerder praktisch ingestelde opleidingen secundair onderwijs als zeer specifieke bouwkundige opleidingen op hogescholen en universiteiten. Wij zijn onder meer partner in education met Thomas More Hogeschool in Geel. Zo werken wij als één van de belangrijkste ‘afnemers’ van hun talent actief mee aan de kwaliteit en de inhoud van voor ons relevante opleidingen.”
Vanuit het familiaal karakter vinden wij het zeer belangrijk om dicht bij onze mensen te staan.
STERCK. Hoe begeleiden jullie nieuwe medewerkers?
Stacy Van Ham: “Voor iedere nieuwe medewerker voorzien we een onthaaltraject en via de B&R Academy worden ze opgeleid en begeleid. Daarnaast nodigen we hen uit voor ‘rond de tafel met Eddy & Sam’. Eddy Bruyninckx is onze voorzitter van de RvB, Sam Daems onze gedelegeerd bestuurder. Zo creëren wij een nauwe betrokkenheid met het hoger management.”
Shared Services
STERCK. Wat is het belang van ‘shared services’ in de structuur van B&R Bouwgroep?
Stacy Van Ham: “Shared services zorgen ervoor dat ieder bedrijf binnen de groep zich maximaal kan focussen op haar eigen specialiteit, op haar eigen core business. Ze verhogen niet enkel de efficiëntie van onze bouwgroep, dankzij de centralisatie van de ondersteunende diensten behoudt de directie een breed overzicht over alle dochterbedrijven. Een constante vinger aan de pols die ons helpt om steeds kwaliteit te leveren.”
STERCK. Hoe profileert shared services zich binnen de B & R Bouwgroep?
Stacy Van Ham: “Als shared services moeten wij de groep blijven bijbenen. Telkens wanneer B&R Bouwgroep groeit, moeten wij mee. Een groot deel van onze inspanningen situeert zich op het vlak van employer branding. Bovendien werken wij op verschillende snelheden: b2b en b2g versus b2c en lokaal versus internationaal.”
B&R Bouwgroep bundelt een reeks bedrijven actief in verschillende disciplines
- Bouwbedrijven
AGBb Infra, Arkana, Brebuild, Bouwonderneming Christiaens, E. Rombaut, Hooyberghs - Productie en afwerking
Alcomel, Alcopro, Aluservice, ATA, B&R Building Materials, B&R Facility Management, B&R Logistics, Blockx, Bruyndoncx, BSR, BTI, Into Facilities, Van Bergen, Van de Craen, Verheyen - Ontwikkeling
B&R Development, Studie 4
Naast de hoofdvestiging in Arendonk zet B&R Bouwgroep in op een geografische spreiding met dochterondernemingen in Antwerpen, Dessel, Rumst, Tessenderlo, Ternat en Oostkamp.
STERCK. Wat is de link tussen communicatie en ‘shared services’?
Marijn Buijs: “Om de uitdagingen van shared services het hoofd te bieden, investeerden wij fors in communicatie en dat op alle gebieden. Wij professionaliseerden op het vlak van websites en sociale media. Met een Newsflash en het B&R Magazine houden we onze medewerkers op de hoogte. Extern komen we in beeld via het jaarverslag en zetten we in op een branding campagne naast advertenties, events en een hr-brochure. Wij communiceren ook via diverse partnerships. In het voetbal zijn we sponsor van ASV Geel, Knokke, Lommel en Dessel. Sinds 2015 zijn we ook partner van de Belgische wielerformatie Wanty-Groupe Gobert.”
Relevant en onderscheidend
STERCK. B&R Bouwgroep zet sterk in op het welzijn van medewerkers. Kunnen jullie daar enkele voorbeelden van geven?
Stacy Van Ham: “Voor een optimale werksfeer richtten we onder meer een feestcomité in met ondersteuning van de B&R directie. Binnen B&R Bouwgroep is er een team van enthousiaste medewerkers die op maandelijkse basis activiteiten uitwerkt: sportieve activiteiten zoals deelname aan de Ten Miles, culturele activiteiten, de B&R Comedy Night, enz. Daarmee brachten wij afgelopen jaar zo’n 800 medewerkers op de been. Daarnaast hebben wij nog een tweewekelijkse vrijdagborrel op locatie. Zo investeren we in een aangename werksfeer.”
- >300 miljoen euro omzet in 2018
- 35% medewerkers heeft 10 of meer dienstjaren
- 91% medewerkers raadt B&R Bouwgroep aan als werkgever
- 439 arbeiders
- 372 bedienden
STERCK. Jullie focussen vooral op het menselijke aspect?
Marijn Buijs: “Hoewel de bouwsector gekend staat voor zijn bakstenen, blijft het toch vooral een mensenbusiness. We bouwen voor mensen en met mensen. Het is dus onze taak om ook op die manier met hen te communiceren. We willen vooral relevant en echt zijn. Als wij hier vandaag een droom verkopen die morgen alweer doorgeprikt wordt, staan we nergens. Voor ons draait alles om mensen, daar ligt onze focus.”