De meeste bedrijven hebben gigantische hoeveelheden data. Maar helaas doen ze er niet veel mee. Reynaers Aluminium uit Duffel wél. De toonaangevende producent van aluminium profielen ontwikkelt in samenwerking met Flanders Make een softwaretool waarmee ze onder andere investeringskosten, assemblagetijden en mogelijke productiecapaciteiten van hun klanten kunnen berekenen, en zo advies geven over interessante investeringen. Paul Vanneste, Product Manager Industry 4.0 bij Reynaers Aluminium, legt alles haarfijn uit.
Voor Reynaers Aluminium is het niet enkel belangrijk om aluminiumoplossingen van topkwaliteit in de markt te zetten. Het bedrijf wil haar klanten – zo’n 5.000 buitenschrijnwerkfabrikanten in binnen- én buitenland – ook een zo goed mogelijke service bieden. En daarom ontwikkelt het samen met Flanders Make een innovatieve tool.
STERCK. Hoe zijn jullie bij Flanders Make terechtgekomen?
Paul Vanneste: “Door de jaren heen hebben we bij Reynaers Aluminium met nagenoeg alle ondersteunende organisaties contacten gelegd. Agoria, Sirris, Vlaio … en dus ook Flanders Make. Voor we aan dit traject met Flanders Make startten, hebben we intern een studie gedaan bij onze klanten. We wilden namelijk graag weten hoe hun bedrijfsprocessen in elkaar zitten, hoe ze georganiseerd zijn en hoeveel tijd ze aan bepaalde handelingen spendeerden. Kortom, we wilden héél precies weten wat er allemaal nodig was om één type constructie te realiseren. Om dat te achterhalen voerden we zogenoemde tijdstudies uit. Per product - enkel raam, dubbel raam, schuifdeur, … - noteerden we in detail welke stappen er allemaal waren en hoeveel montagetijd daarvoor nodig was. Het resultaat was een gigantisch bestand met heel veel kostbare data.”
STERCK. En daarmee trokken jullie naar Flanders Make?
Vanneste: “Ja. Het doel was om een soort tool te maken waarmee we onze klanten - de fabrikanten en plaatsers van buitenschrijnwerk - inzichten kunnen geven over eventuele investeringen. Je moet weten dat je jaren geleden niet veel nodig had om aluminium te bewerken. Met een investering van pakweg 50.000 euro was je goed uitgerust. Vandaag liggen de arbeidskosten natuurlijk een flink stuk hoger. Dat betekent dat meer en meer grote spelers willen automatiseren. Dat kan met een CNC-machine, maar die kost loopt al snel op. Bedragen tot 1 miljoen euro zijn geen uitzondering. Met onze tool wilden we meer algoritmes op onze beschikbare data loslaten. Daarmee kunnen we onze klanten inzicht geven in de trend van ‘dit is de mogelijke productie bij een investering van x euro en y medewerkers’. Eigenlijk moet die tool laten zien hoeveel aluminium je kunt verwerken met een investering die perfect bij jouw bedrijf past.”
Reynaers Aluminium uit Duffel is al meer dan een halve eeuw een toonaangevende Europese specialist in het ontwikkelen en in de markt zetten van innovatieve en duurzame aluminium toepassingen. Die worden gebruikt voor de constructie van ramen, deuren, gevelsystemen, schuifdeuren, zonweringen en veranda’s. Reynaers Aluminium levert hiervoor aluminium oplossingen aan zo’n 5.000 vakspecialisten wereldwijd.
STERCK. Jullie steken zoveel energie en geld in een tool die niet jullie efficiëntie verhoogt, maar die van jullie klanten?
Paul Vanneste: “We hebben altijd ontzettend veel geïnvesteerd in de ondersteuning van onze klanten. Zo maken we nu eenmaal het verschil. Bovendien verkopen wij bij Reynaers Aluminium niet enkel de profielen, maar ook de machines én software. Als je weet dat we de voorbije jaren een 200-tal CNC-machines verkocht hebben in 35 verschillende landen, begrijp je wel waarom die tool zo belangrijk is.
Natuurlijk kunnen onze klanten ook via andere kanalen CNC-machines aanschaffen, maar bij ons krijgen ze opnieuw die doorgedreven service: we zorgen na de installatie voor opleidingen en koppelen er vervolgens onze software aan. Je moet weten dat 90% van de bestellingen hier via onze eigen software binnenkomt. Het bestand dat de verkoper opstelt bij de offerte is uiteindelijk hetzelfde bestand dat de CNC-machine aanstuurt. Deze totaaloplossingsaanpak is, naast ons uitgebreid productengamma, de reden waarvoor onze klanten Reynaers Aluminium verkiezen boven onze concullega's.”
STERCK. Hoe zijn de reacties van je klanten?
Vanneste: “Unaniem positief. Logisch, we kunnen nu samen de doorlooptijd en productiekost perfect afwegen tegen de investeringen in nieuwe machines in combinatie met manuren. We hebben al meermaals gehoord dat onze klanten die tool ook willen. Want uiteindelijk draait het allemaal om manieren om efficiënter te werken en tegelijkertijd de kwaliteit zo hoog mogelijk te houden.”
STERCK. Naast deze tool is er ook nog Avalon?
Vanneste: “AVALON is een Virtual Reality-ruimte op de Reynaers Campus, waar bezoekers samen projecten in 3D kunnen bekijken en bespreken, alvorens de bouw ervan start. We stellen de potentiële nieuwe productieomgeving van onze klanten niet meer voor in 2D, maar in 3D. We simuleren een productielay-out en laten de klant er vervolgens in virtual reality door lopen. Dat zorgt voor open discussies, weldoordachte keuzes én vooral mooie projecten.”