In een schaarse arbeidsmarkt is aanwerving van gespecialiseerde profielen geen sinecure, het vergt een doordachte aanpak die garandeert dat de meest geschikte kandidaat op de juiste plek terecht terechtkomt. Goederenbehandelaar Euroports schakelde full service hr-bureau Motmans & Partners in bij de zoektocht naar een business developer. Een terugblik op een geslaagde missie.
Euroports is een internationaal havenbedrijf dat globale maritieme supply-chain oplossingen aanbiedt. Wij laden en lossen schepen, enz. “Zowel in Vlaanderen als Wallonië beschikken we over een aantal terminals. Elk met een eigen specificiteit wat betreft aangevoerde goederen. In België doen we een beroep op circa 220 bedienden, aangevuld met ongeveer 250 vaste havenarbeiders en een pool van ‘losse’ havenarbeiders”, vertelt hr-director Goedroen Osaer.
Motmans & Partners is een hr-dienstverlener met kantoren in Hasselt, Herentals, Lommel Antwerpen. “Onze meerwaarde steunt op drie pijlers. In de eerste plaats zijn we actief in vaste werving en rekrutering met de focus op hoger opgeleiden en gespecialiseerde profielen. We zijn een generalistische speler in diverse sectoren van de haven tot een productiecontext”, vertelt partner Eric Meyers. “Daarnaast profileren we ons met tijdelijke opdrachten bij klanten met de nadruk op hr-profielen. Ten slotte is Motmans & Partners een hr-adviseur in het kader van onder meer talentontwikkeling, maar wij adviseren net zo goed ook over successieplanning of opvolging.”
Jobmarketing
De eerste samenwerking tussen Euroports en Motmans & Partners dateert van anderhalf jaar geleden. “We zochten een medewerker voor het business development team en de voorkeur ging uit naar iemand met ervaring in de maritieme/logistieke sector. Motmans & Partners is thuis in deze wereld en met Eric hadden we een gesprekspartner met heel wat ervaring in de maritieme sector, die perfect begreep welk profiel we nodig hadden”, blikt Goedroen Osaer terug.
“Om succesvol te zijn in onze branche komt het er vooral op aan om exact te weten wat de activiteiten en de cultuur van de klant zijn”, pikt Eric Meyers in. “Op die manier kan je meebouwen aan het profiel waar de klant naar zoekt. Wij bewandelen daarbij steeds meerdere pistes om het succes te maximaliseren. Onze toegevoegde waarde zit zowel in het advies als het selectietraject.” Daarboven volgen wij steevast de richtlijnen van Federgon naar aanleiding van het verkregen kwaliteitslabel.
Eric Meyers stipt een nieuwe hr-tendens aan. “We groeien uit tot een carrièrepartner waarbij jobmarketing steeds belangrijker wordt. Dat vergt tijd en investeringen. Bedrijven stappen af van een vooraf bepaald stramien waarin een kandidaat moet passen. Vaak evolueert een profiel op basis van nieuwe inzichten en mogelijkheden. Als hr-partner is het onze taak om hierover in dialoog te gaan met de klant en te zoeken naar een chemie.”
Goedroen Osaer: “Wat ons vooral charmeerde bij Motmans & Partners was de uitgebreide en gedetailleerde briefing over de kandidaten, in combinatie met hun snelle manier van handelen. Dat was voor ons voldoende om een nieuwe opdracht naar een salesprofiel, terug uit te besteden aan Motmans & Partners.”