Kampioen in schoonmaakmiddelen
Stijn Wildiers & Luc Bresseleers Over De Grenzen - Boma

Kampioen in schoonmaakmiddelen

Over De Grenzen - Boma

Het imago van de schoonmaaksector is zeker niet sexy. Toch slaagt de leverancier van professionele schoonmaakmaterialen Boma erin om 45 jaar na elkaar hogere verkoopcijfers en bedrijfswinsten neer te zetten. Ze hebben intussen 12 vestigingen in 4 landen. 

Afgelopen jaar werd een omzet gerealiseerd van liefst 74 miljoen euro. Dat heeft veel te maken met het feit dat Boma zich niet beperkt tot het gewoon afzetten van producten bij zijn klanten. Zepen, detergenten, toiletpapier, hogedrukreinigers, polymeren, schrobmachines, afvalbakken, … Boma betekent ook innoverend ondernemersschap. “We proberen functionele schoonmaakconcepten te koppelen aan een efficiënte logistiek en we ontwikkelen snelle e-tools voor de sector”, zeggen CEO Luc Bresseleers en afgevaardigd bestuurder Stijn Wildiers.

Luc_Bresseleers_Stijn_Wildiers_Boma

Het versleten mopje over Boma, zijn worstenfabriekje en FC De Kampioenen nemen Luc Bresseleers en Stijn Wildiers er nog wel even bij. De naam Boma staat nog altijd voor borstels en ­matten. De Antwerpse firma is gegroeid uit de verkoop van een assortiment aan degelijke schoonmaakproducten die in het begin van de jaren zeventig afgezet werden in voornamelijk kloosters en scholen. Na verloop van tijd werden ook een aantal schoonmaakbedrijven bediend vanuit de Seefhoek. “Tot wij vaststelden dat onze klanten doorgaans steeds dezelfde producten bestelden die ze dan zelf gingen afleveren op de plaatsen waar gekuist moest worden”, zegt Luc Bresseleers. “Vandaar het idee om als Boma niet langer bij de schoonmaakbedrijven te leveren, maar meteen in de werkkast van de schoonmakers. Dat logistiek systeem werd gekoppeld aan een digitale bestel- en facturatiemodule waardoor we zowel voor onszelf als voor onze klanten - de schoonmaakbedrijven - een grote besparing konden realiseren.”

3 Tips van boma
  • Als ondernemer moet je je focussen. Je kunt immers maar in één ding erg goed zijn. Daar moet je alles op inzetten. Er snel nog iets bij nemen loopt meestal fout. Het is veelal een ander vak en daar heb je niet alle competenties voor. Het is niet omdat je weet hoe je schoonmaakartikelen aan de man moet brengen dat je ook kantoormateriaal kunt verkopen.
  • Kruip in de huid van de klant. Ondernemers moeten hun klanten ‘ontzorgen’. Ze moeten daarom weten waar de problemen liggen en snel reageren. Wie wacht tot er een vraag uit de markt zelf komt verknoeit kansen. Een nieuwe markt moet je zelf creëren.
  • Een goede interne communicatie versterkt de dynamiek van een onderneming. Het is zaak om alle werknemers informatief op de hoogte te houden van wat er gebeurt in het bedrijf. De mensen moeten zich betrokken voelen. Bij Boma voelen de personeelsleden zich ‘Bomito’s’.’ En wie zich goed voelt in een onderneming is meteen ook creatief en zorgt voor extra dynamiek.

Boma is intussen een indrukwekkend bedrijf met twaalf verschilllende vestigingen in België, Nederland, Luxemburg en Frankrijk. Vanuit 12.000 m2 aan magazijnen vertrekken elke maand 130.000 zendingen naar grote klanten zoals industriële ondernemingen (15%), hospitalen en rusthuizen (35%) en schoonmaakbedrijven (50%).

Ondanks die indrukwekkende cijfers kunnen de klanten bij Boma ook vandaag nog altijd bestellen op stuk­niveau. 1 WC-eendje, 1 ­borstel of 1 mat bijvoorbeeld. De link met de oorspronkelijke familiale bedrijfscultuur is er nog altijd. Alleen is het aanbod ondertussen vergroot tot meer dan 5.000 verschillende producten. Daarbij gaat het hem vooral om de toegevoegde waarde met een gegarandeerde snelle service om werkwagens te monteren of dispensers op te hangen. Om duurzame productontwikkelingen ook zoals doseerbare ECO-producten, gerecycleerd papier en afvalscheiding. En met het ECO-design als absolute leidraad om de volledige levenscyclus naar circulaire economie te garanderen.

STERCK. De expansie van Boma is voor een stuk ook gebaseerd op overnames van kleine lokale groothandels?

Stijn Wildiers: “Dat klopt. Wij hebben de laatste jaren een tiental ondernemingen gekocht en geïntegreerd in ons netwerk. Toch hebben wij er altijd goed op gelet dat wij ook organisch bleven doorgroeien. We beschouwen de overnames veeleer als een acceleratie om onze spontane groei te versterken en bijvoorbeeld geografisch interessante marktposities in te nemen. We zijn zo ook de Nederlandse en Franse markt opgegaan. Enkele kleinere groothandels bleken er vooral vrij passieve dozenschuivers te zijn. We konden ook in die landen onze eigen aanpak uitrollen en zo voor nieuwe opportuniteiten zorgen.”

Overnames zijn veelal een acceleratie van onze organische groei.

Efficiëntie

STERCK. Als de economie vertraagt, zijn schoonmaakbedrijven daar veelal het eerste slachtoffer van. Hoe anticiperen jullie daarop?

Luc Bresseleers: “In een crisis is de verleiding steevast groot om bij voorkeur te besparen in de schoonmaak. Dat is voor ons effectief een uitdaging. Toch liggen daar ook kansen in. 80% van de kosten in de schoonmaak zijn nu eenmaal loonkosten. Schoonmaakproducten maken daarvan slechts 3% van uit. Besparen op die 3% heeft dus in feite niet veel zin. Wél kan het interessant zijn om de eigenlijke ­schoonmaakwerkzaamheden verder te rentabiliseren. Efficiënter werken per vierkante meter oppervlakte geeft veel mogelijkheden. En daar komen wij in beeld. Als Boma kunnen we de klanten begeleiden bij het gebruik van onze producten. Met een traditionele borstel, emmer en dweil kun je tot 150 vierkante meter oppervlakte per uur schoonmaken. Met een mop-car haal je zowat 350 vierkante meter. De laatste versie van de i-mop, een schrobzuigmachine met de flexibiliteit van een vlakmop haalt 800 tot 1.000 vierkante meter. Met innovatieve ontwikkelingen kan je dus gemakkelijker besparingen realiseren dan door zomaar schoonmaakbeurten te schrappen. En dat in een korte terugverdientijd. Dit is een knowhow die wij als Boma kunnen aanbrengen en waarmee we onze klanten kunnen helpen.”

STERCK. Boma is nog altijd een familiebedrijf. Het management heeft evenwel ook een eigen inbreng in het kapitaal?

Stijn Wildiers: “Luc en ikzelf zijn de twee familiale referentie-aandeelhouders van de onderneming. We hebben een tijd terug verschillende mensen uit het management de kans gegeven om toe te ­treden tot het bedrijfskapitaal. Dat hebben ze ook gedaan. Ze hebben nu 15% van de onderneming in handen.

Luc_Bresseleers_Stijn_Wildiers_Boma

Dat financieel engagement is volgens mij één van de verklaringen voor de opmerkelijke dynamiek van Boma. Onze mensen voelen zich immers mede-eigenaar en zijn dus ook verantwoordelijk voor de gang van zaken. In de raad van bestuur zetelen anderzijds verschillende onafhankelijke bestuurders die Boma mee aansturen. We beschouwen ze niet als pottenkijkers, maar als competente specialisten die een interessant klankbord vormen voor ons. Ze zeggen duidelijk waar het op staat en wijzen ons op elementen die wij al eens over het hoofd durven zien. Ze tekenen mee de strategie van het bedrijf uit en beperken zich niet tot de cijfers van het jaarverslag.”

E-business

STERCK. De schoonmaaksector is een erg concurrentiële markt. Hoe maken jullie het verschil?

Luc Bresseleers: “Wij hebben al die jaren resoluut gekozen voor een eigen aanpak en veel ingezet op technologische innovatie. We stellen ons heel dicht op bij de klanten en leren hun specifieke problemen kennen. De schoonmaak is inderdaad niet altijd een erg spannend verhaal. Maar toch is die markt permanent in beweging. In nauw overleg met onze klanten zelf en met onze leveranciers zijn we op zoek gegaan naar vernieuwende, efficiënte en ergonomische concepten in de branche. Wij investeren al vele jaren in kennis. Met de resultaten die we halen uit een kruisbestuiving van kennis en ervaring worden we als Boma onafgebroken sterker.

Neem nu onze investeringen in digitale oplossingen voor meer gebruiksgemak en rendement. Onze klanten kunnen in onze unieke bestelsystemen ondermeer een volledige controle over hun uitgaven realiseren. Onze e-business is onderhand een van de grote fundamenten onder onze volgehouden expansie. En we gaan daar verder op door. Met onze e-shop BOMAdirect bereiken we nu ook de gewone consument. Die zit veelal in het systeem van de dienstencheques en zou er zijn voordeel mee kunnen doen om eveneens een beroep te doen op ons aanbod aan innovaties en professionele schoonmaakproducten.”

Mijn gedacht

Ze hebben de opmerking al honderden keren moeten horen, Boma als worstenproducent. En ze kunnen er best mee lachen. Het is zelfs veelal een gemakkelijke ijsbreker bij de eerste contacten met klanten of leveranciers. Stijn Wildiers en Luc Bresseleers: “We bestonden al vele jaren als Boma voor er sprake was van FC Kampioenen, Balthazar Boma en Marijn Devalck. De broer van Pol Goossen, Frank Bosmans in Thuis, werkt bij ons. Pol was betrokken bij het scenario van de eerste afleveringen van FC De Kampioenen. Er werd toen nog naar een naam gezocht voor de firma van de voorzitter en Pol dacht aan zijn broer die hier werkte. De scenaristen vonden Boma een vlotte naam en ze vroegen ons of ze die mochten lenen. Natuurlijk, stelden wij. Wij wisten toen natuurlijk niet dat de reeks zo’n succes zou worden.”

Alles bijeen werd het een schitterende reclame voor Boma. Zelfs de Nederlanders zijn er onderhand vertrouwd mee, want De Kampioenen wordt er ook uitgezonden op tv. Marijn Devalck zelf heeft er best zin in. Hij was al te gast op de Antwerpse Noorderlaan en vindt het allemaal bijzonder leuk. ‘Mijn gedacht’. De nieuwste film van De Kampioenen heet zelfs ‘Viva Boma.’

STERCK. Meer technologie impliceert ook meer professionaliteit. De schoonmaaksector stelt aan de andere kant ook heel wat laaggeschoolde personeelsleden tewerk?

Stijn Wildiers: “We stellen daar onze Boma Academy tegenover en organiseren doelgerichte opleidingen en trainings­cursussen voor mensen die met onze producten mogen werken. We brengen hen in contact met de jongste ontwikkelingen zodat ze ook meer gemotiveerd zijn om hun werk efficiënt uit te voeren. Enjoy your cleaning, zeggen we wel eens. Daar halen onze klanten dan een beter rendement uit. We schrijven dat verhaal trouwens ook digitaal. Via e-learningsystemen kunnen de werknemers leren hoe ze onze producten het best kunnen gebruiken. Welk product voor welke vloer bijvoorbeeld. Of welke machine voor welke operatie. Wie de kostprijs van eventuele verplaatsingen naar traditionele opleidingscursussen in rekening brengt, zal meteen het onmiddellijke rendement van e-learning zien.”

Vluchtelingen

STERCK. Voldoende nieuw personeel ­vinden blijft moeilijk in de schoonmaaksector?

Luc Bresseleers: “Het is een permanente bekommernis. Onze jonge mensen gaan vaak in een grote boog om de aangeboden jobs heen. Vanuit ons maatschappelijk engagement proberen we als Boma vluchtelingen en sociaal achtergestelde werknemers te interesseren voor de kansen die de schoonmaaksector hen kan bieden. We kunnen hen helpen bij hun eerste stappen op onze arbeidsmarkt. Wij hebben daartoe een partnership met verschillende instanties zoals de VDAB. De integratie van moeilijke profielen in onze tewerkstelling is een uitdaging die we graag opnemen. Als maatschappelijk verantwoorde onderneming gaan we voluit voor de toekomst van onze samenleving. En uiteraard zoeken we die ook in al de ecologische uitdagingen die zich vandaag aandienen. De CO2-uitstoot verminderen is een opdracht waarvoor wij ons engageren. Door minder frequent en meer gegroepeerd te bestellen kunnen heel wat kilometers aan ­verplaatsingen uitgespaard worden. Onze digitale systemen bundelen de goederenstromen en ­ontzorgen het inkoopproces van onze klanten. Dat zijn allemaal heel concrete zaken.”

Met innovatieve ontwikkelingen kan je gemakkelijker besparingen realiseren dan door schoonmaakbeurten te schrappen.
Top5 meest gelezen
    Top5 gedeelde artikels