Ultrasportief topcomfort
Kurt Huysmans & Gunter Van Lent De Test - BMW M850i Cabrio

Ultrasportief topcomfort

De Test - BMW M850i Cabrio

Is de nieuwe BMW 8 Reeks de opvolger van de laatste BMW 8 die twintig jaar geleden van de band rolde? Of is het de reïncarnatie van de aflopende 6 Reeks? Het antwoord doet er eigenlijk niet toe. Met de nieuwe BMW M850i heeft het Duitse luxemerk opnieuw een bloedmooie, snelle en comfortabele GT-coupé op de markt. Freude am fahren staat meer dan ooit centraal.

De nieuwe 8 Reeks is een volledig nieuw model en het is inderdaad twintig jaar geleden dat BMW nog een 8 Reeks in het gamma had”, zegt Gunter van Lent, concessiehouder BMW Juma Mechelen en Leuven. “Maar eigenlijk is het een evolutie van de recente 6 Reeks. Daarmee schuift het coupégamma naar boven op in de nummering van modellen. De M850i heeft een erg dynamische lijn die het sportieve karakter van de wagen tot in de details benadrukt. De coupé en cabrio zijn al beschikbaar. De gran coupé komt er tegen het einde van het jaar en zal ook echt een pracht van een wagen worden qua lijn en design met de snuit van de coupé, vier deuren en een ruime koffer, groter dan bij de huidige 6 Reeks gran coupé. Bijzonder aan de nieuwe BMW 8 is ook de motorisering met een 4.4 V8-benzinemotor. Een heerlijke motor, daar moet ik geen tekening bij maken. De wagen is eveneens beschikbaar als 840d met een 3 liter diesel­motor met 6-cilinders-in-lijn.”

Kurt_Huysmans_Van_Breda_Huysmans

Wolf in schapenvacht

Kurt Huysmans, zaakvoerder van Vanbreda Huysmans uit Mechelen, ging voor STERCK Magazine een dag op pad met de M850i. Het Belgische weer was niet van die aard om echt met open dak te rijden, maar dat kon onze testpiloot ­weinig deren. “Ik rij momenteel met een 640d gran coupé. Die heeft een enorm hoog koppel, wat het rijden heel aangenaam maakt. De nieuwe M850i is met een maximumvermogen van 530 pk en een maximumkoppel van 750 nm echter nog meer een wolf in schapen­vacht. Het is pure fun. De motor geeft het vermogen heel constant vrij. En met de verschillende rijmodi kan je de wagen volledig afstellen volgens je persoonlijke smaak. In sportplus begint de wagen fantastisch te ronken en rijdt hij een beetje sportiever. In de andere rijmodi is het een ongelofelijk relaxte wagen met heel veel power in alle versnellingen, zonder dat dit noodzakelijk opvalt. Dat vind ik net fijn. Je kan er haast mee over de weg vliegen zonder dat je het gevoel hebt in een sportwagen te zitten. Het acceleratievermogen is met 3,9 sec naar 100 km/u fenomenaal.”
“Andere sportmodellen van BMW, zoals de M3, zijn veel gejaagder”, zegt Gunter Van Lent. “De M850i brengt rust en comfort, ondanks dat je een enorm vermogen ter beschikking hebt. Het is een combinatie van topcomfort met een uiterst sportieve motor.”

BMW_M850i

BMW_M850i

BMW_M850i

Persoonlijke configuratie

Kurt Huysmans: “Met de leeftijd word je wat rustiger. Ik heb het grootste deel van de dag heel ontspannen ­rondgereden. De wagen doet alles wat je wil op het vlak van snelheid en agressiviteit. Meer moet dat niet zijn. Je voelt wel dat als je nog extra vermogen wil, je dat onmiddellijk bij de hand hebt. Je bepaalt zelf helemaal wat je ervan maakt. De configuratie is volledig aanpasbaar waarbij je kan kiezen of je een bepaalde sportiviteit tot uiting laat komen in de aandrijving, de automatische versnellings­bak, de schokdemping of op alle plaatsen tegelijk. Het is bijvoorbeeld perfect mogelijk om de motor agressiever te laten reageren ­zonder dat de demping oncomfortabel wordt. Alles kan.”

Lorem Pixel Van Breda Huysmans
Verzekeringsmakelaar Vanbreda Huysmans is sinds 2016 aangesloten bij Vanbreda Risk & Benifits. Hiermee combineren ze de voordelen van een regionale makelaar met de slagkracht en de expertise van de grootste verzekeringsmakelaar in België. Het bedrijf is gespecialiseerd in zelfstandigen en kmo’s met een 100% focus op de bescherming van uw zaak. Het regionale kantoor in Mechelen telt 15 medewerkers.

Ondanks een gewicht van twee ton reageert de wagen bijzonder levendig? “Daar heeft de M850i meer dan genoeg vermogen voor”, zegt Gunter Van Lent. “Hij is heel wendbaar met standaard xDrive-vierwielaandrijving, gekoppeld aan de vierwielsturing Integral Active Steering en ­achterwielen die 2,5 graad meesturen in twee richtingen. Ze draaien aan lage snelheid mee om een korte bocht te kunnen maken en aan hoge snelheid tegen zodat ze de wielbasis langer maken en de auto nog baanvaster wordt. De ­draaicirkel is echt verrassend kort.

Technologie evolueert

De M850i is uitgerust met de ‘Live Cockpit Professional’, een digitale interface die compleet te personaliseren is en bestuurders op zoveel mogelijk vlakken ondersteunt. Denk bijvoorbeeld aan stembediening of een intelligent stuur dat zelf bijdraait wanneer je onverwacht afwijkt van je traject. De Adaptive Cruise Control is dan weer uitgerust met een camera die je blik traceert en zo nog accurater werkt.

BMW_M850i

“De technologie is op korte tijd enorm geëvolueerd”, zegt Kurt Huysmans. “Het touch­screen rechts is relatief nieuw voor BMW en is volledig personaliseerbaar, net zoals het digitale scherm dat zich achter het stuur bevindt. Het is een coupé, je zit dus echt wel laag in de wagen. Een aantal bedieningen zijn veranderd met rechtstreekse toegangen tot bepaalde functies. Alles is heel intuïtief bedienbaar. Ondanks dat het een nieuwe wagen is, had ik binnen enkele minuten al ingesteld wat ik wilde. Het gaat allemaal heel vlot.”

Hoe zit het met het verbruik? “Ik kwam aan een verbruik van 14 liter, maar zonder op de autosnelweg te rijden”, zegt Kurt Huysmans. “In normale omstandigheden ga je tussen de 12 en 13 liter verbruiken denk ik.”

BMW_M850i

Gunter Van Lent: “De M850i verbruikt uiteraard meer dan een diesel of een 1.6 liter benzine. Maar als je zo’n auto koopt, lig je daar ook niet wakker van. Als je 20 tot 25.000 km per jaar rijdt met een wagen die 3 liter extra verbruikt, kost dat nog geen 1.000 euro extra per jaar. In het begin probeer je die auto ook tot het uiterste te pushen, maar als het eenmaal jouw vaste wagen is, ga je er vaak rustiger mee rijden en zie je het verbruik zo zakken.”

Heerlijk geluid

Kurt Huysmans: “Het geluid is mij ook echt in positieve zin opgevallen. Ik heb een allergie aan mensen die rondrijden met een te luide wagen. Maar deze motor geeft echt een prachtige doffe ronk. Bij een gemiddeld toerental wordt dat een zacht gegrom en als in je sport+ rijdt of hoog in de toeren gaat, krijg je een indrukwekkende metaalachtige klank. Het hele pakket klopt. Het is een mooie, comfortabele auto die veel comfort geeft met het nodige poeier als je dat wenst. Dan moet je alleen nog kiezen tussen de coupé, de cabrio of de gran coupé (lacht). Bij de eerste twee is de achter­bank alleen maar bedoeld om op korte afstanden iemand mee te nemen, maar het kan.”

BMW_M850i

BMW M850i xDrive Cabrio

Bevindingen

De innovatieve achteras, die 2,5% mee- of tegendraait, zorgt voor een korte draaicirkel en het nog vlotter aansnijden van bochten.

Deze gentleman’s racer beschikt over 530 pk, maar rijdt zeer comfortabel in alle afstellingen.

Bijzonder mooie en geslaagde lijn en design.

  • Verbruik: 10/100 km
  • CO2-uitstoot: 240 g/km
  • 0 tot 100 km/u: 3,9 sec
  • Vermogen Kw/pk: 390/530
  • Emissienorm: AN
  • Afmetingen (mm): 4851 (l) 1902 (b) 1345 (h)
  • Gewicht (kg): 2015
  • Inhoud kofferruimte (m2): 350
  • Basisprijs: 138.150 euro incl. btw
  • Prijs testmodel: 111.115 euro excl. btw
Top5 meest gelezen
    Top5 gedeelde artikels