Nu de elektrische fietsverkoop aan het exploderen is, zit ook de nichemarkt van e-mountainbikes in de lift. Heb je als druk bezette bedrijfsleider niet altijd evenveel tijd om je conditie op peil te houden, dan kan een e-mountainbike soelaas brengen. STERCK stuurde twee ervaren fietsers de Kempense bossen in met een e-mountainbike van BMC.
Gerry Seyen, zaakvoerder van G-Bikes uit Westerlo heeft twee e-mountainbikes klaargezet uit het BMC TrailFox AMP-gamma met een Shimano-motor, uitgerust met plusbanden van 27,5 inch. Er is een enduro bike, gemaakt voor het technisch mountainbiken, in echte kameleonkleuren met groene tot bordeauxrode tinten. En er staat een all-mountain bike klaar, lichtgrijs met rode motieven, met een identiek kader. De batterijen van de twee e-mountainbikes garanderen een autonomie van 90 tot 100 kilometer op een vlak parcours op eco-stand; op een meer bergachtig parcours gaat het bereik tot circa 1.600 hoogtemeters. Naast de eco-stand kan je ook schakelen naar trail en boost.
Proefrijders Filip Raedts (Schrauwen) en Steffen Ryvers (LRB) krijgen het zwarte parcours voorgeschoteld, met heel wat bochten en kleine afdalingen. Het is één van de trainingsrondjes van De Slijkdabbers uit Olen, een groep mountainbikers die er gedurende het hele jaar op zondagvoormiddag op uittrekt. Vooraf worden zowel het zadel als de voor- en achtervering op maat afgesteld.
Ryvers: “Hoe bereken je de druk van de vering?”
Seyen: “De vering wordt op druk gezet naargelang het gewicht van de fietser, tussen 65 en 100 psi vooraan. In vakjargon heet dat de veerweg. Met twee centimeter meer veerweg vooraan stuurt een bike sportiever en iets agressiever.”
Raedts: “Je liet net mijn zadel mechanisch zakken, dat had ik nog nooit gezien …”
Seyen: “Jullie fietsen zijn voorzien van een ‘dropperpost’, een hendeltje aan het stuur waardoor je de zadelpen direct mechanisch kan laten zakken. Zo kan je gemakkelijk achter je zadel hangen en steile afdalingen nemen.”
Als je te weinig trainingsmogelijkheden hebt, dan biedt de e-mountainbike een perfect alternatief.
Kwestie van oefening
Raedts: “Hoe leren jullie klanten fietsen met een e-mountainbike?”
Seyen: “We maken testritten met onze klanten en leren hen welke elektrische versterking ze het best kunnen gebruiken. Je moet het optimale en economische rendement uit een motor halen zodat hij minder verbruikt. Dat is een kwestie van ervaring en veel oefenen. Je leert de motor aansturen door te schakelen. Conditie speelt eigenlijk geen rol, het gaat meer om de lenigheid en techniek. Als je techniek niet zo goed is, dan zal je meer plezier beleven aan een trail bike omdat die meer zelfvertrouwen biedt.”
Ryvers: "Biedt een e-mountainbike in carbon een meerwaarde?"
Seyen: “Jullie fietsen zijn uitgevoerd in aluminium; carbon heeft geen meerwaarde bij e-bikes. Carbon is dan wel iets lichter, maar op het totaalgewicht maakt het weinig uit. Momenteel is er ook veel meer vraag naar aluminium dan carbon in de elektrische versies.”
Schrauwen
Filip Raedts is commercieel directeur bij groothandel Schrauwen met dertien vestigingen in Vlaanderen. Schrauwen biedt een ruim aanbod aan sanitair, verwarming, hernieuwbare energieën en installatiematerialen. Specialisten adviseren er klanten bij hun keuze.
Terwijl Filip en Steffen genieten van hun tocht in de prachtige Kempense natuur geeft Gerry Seyen een masterclass mountainbiken. Van in zijn jeugd was Gerry gebeten door de mountainbikemicrobe en tot zijn 21ste nam hij deel aan wedstrijden. De passie is nooit verdwenen en gaandeweg kreeg hij meer interesse in het technische verhaal. Net als een kind stelt hij steeds de waarom-vraag. Niets is voor hem vanzelfsprekend.
Vertegenwoordigers die met hoera-verhalen afkomen over nieuwe producten zijn bij Gerry aan het verkeerde adres. Eerst moet hij overtuigd zijn van de meerwaarde van een innovatie, pas dan wordt hij enthousiast. Gerry is ook iemand die graag alles zelf uittest om zo de klanten nog beter feedback te kunnen geven over geometrie, soorten vering, banden, aandrijving of kledij.
Vier categorieën
STERCK. Hoe kies ik de e-mountainbike die bij mij past?
Seyen: “Toegegeven, eenvoudig is dat niet met een gigantische hoeveelheid aan verschillende soorten, maten en modellen. Mountainbikes kan je onderverdelen in vier categorieën. Een eerste is crosscountry, de traditionele mountainbike waar het allemaal mee begonnen is. Daar heb je al twee onderverdelingen in: een hardtail zonder achtervering en een full suspension met achtervering. Daarenboven kan je opteren voor de trail versie, steeds met het full suspension verhaal. Voorts zijn er de all-mountain bikes: ideaal voor alle terreinen, maar niet geschikt voor competitie. Ten slotte is er ook de enduro, zeg maar de hardcore mountainbike.”
STERCK. Hoe bepaal je aan welke e-mountainbike iemand het meeste plezier beleeft?
Seyen: “Bij klanten die voor het eerst langskomen vraag ik twee zaken. Ten eerste wat het fietstraject is: de Kempense zandgrond, de Limburgse terrils of een klimparcours in de Ardennen? Ten tweede speelt het budget een cruciale rol. Aan de hand daarvan gaan we op zoek naar een fiets waar de klant het meeste plezier zal uithalen voor zijn hobby. De fietsprijzen variëren en dat heeft onder meer te maken met de keuze voor carbonwielen, betere vering, het gewicht en de versnellingsgroepen.”
Een klassieke mountainbike vind ik minder baanvast dan een e-mountainbike.
Weinig tijd, veel plezier
Intussen hebben anderhalf uur rijplezier door de bossen en het zand Filip en Steffen deugd gedaan. Ze komen met de glimlach terug binnen gereden.
STERCK. Heren, hoe hebben jullie de rit beleefd?
Ryvers: “Ik had totaal geen ervaring met e-bikes. Waar ik vooral aan moest wennen, was het gewicht van de fiets. Daardoor moest ik meer inspanning leveren om te sturen. Met deze fiets ga je echter spelenderwijs tewerk, omdat je kracht krijgt van de motor en je minder moet trappen. Met een klassieke fiets moet je zelf veel meer werken. De verschillende elektrische bijsturingen heb ik allemaal uitgeprobeerd.”
LRB
Samen met zijn vader leidt Steffen Ryvers LRB in Olen. Het motto van hun bedrijf, gespecialiseerd in bedrijfswageninrichting is ’orde onderweg’. In overleg met de klant optimaliseert LRB namelijk de laadruimte van bedrijfswagens en vrachtwagens, zodat alle materialen en gereedschappen veilig en overzichtelijk hun plaats krijgen.
STERCK. Voelde je een groot verschil naargelang de elektrische bijsturingen?
Ryvers: “Met het ecosysteem voel je weinig kracht; met de boost wordt het een vliegmachine. Je haalt dan gemakkelijk een snelheid van 40 kilometer per uur. Uiteraard moet je rekening houden met de batterijcapaciteit. Tot nu toe dacht ik dat een e-mountainbike iets was voor oudere mensen, maar na deze proefrit heb ik mijn mening toch wel bijgesteld. Je moet fietsen op de manier die bij je past. Als je te weinig trainingsmogelijkheden hebt, dan biedt de e-mountainbike een perfect alternatief.”
De technische evoluties bij e-mountainbikes staan niet stil. Er is een trend om een tweede batterij te plaatsen. Dat neemt uiteraard de nodige ruimte in, waardoor er geen plaats meer zal zijn voor een bidon. Bovendien zal de bike fors zwaarder worden. Niet alle fabrikanten zijn mee in het verhaal van een tweede batterij. Shimano bijvoorbeeld gelooft eerder in een zuinigere motor waardoor er minder batterijcapaciteit nodig is.
Raedts: “Ik vond deze proefrit zeer geslaagd, ik heb me goed geamuseerd. Het is fijn om snelheid te kunnen bijgeven, je kan een extra accelaratie toevoegen. In het begin voelde de fiets zwaar aan, maar na verloop van tijd ervaarde ik veel comfort. Bovendien geeft de fiets meer dan voldoende stabiliteit.”
Carbon heeft geen meerwaarde bij e-mountainbikes.
STERCK. Wat is het grootste verschil tussen een e-mountainbike en een klassieke mountainbike?
Raedts: “Het sturen ging heel vlot, een klassieke mountainbike vind ik minder baanvast. Ik stond eerder sceptisch tegenover een e-bike, maar door deze rit ben ik wel overtuigd van het potentieel. Het is zoals Filip zegt: als je graag fietst maar minder tijd hebt om conditie op te doen, dan is een e-mountainbike zeker aan te raden. Het doet mij goesting krijgen.”
STERCK. Zien we jullie snel terug op een e-mountainbike?
Ryvers: “Ik denk wel dat ik vaker zou moeten rijden met een e-bike om hem beter te leren kennen. In het begin was ik eerder terughoudend, maar dat verdween al vrij snel. Op het laatste durf je al wat meer risico’s te nemen.”
Raedts: “Ik vond het een heel fijne ervaring. Als je over weinig vrije tijd beschikt en toch wil bewegen, dan is een e-mountainbike zeker een aanrader.”
G-Bikes
Naast stadsfietsen, meestal voor leasing door bedrijven, ligt de focus bij G-Bikes toch vooral op mountainbikes. G-Bikes heeft een klantenbestand over heel Vlaanderen, tot in Kortrijk toe. In 2021 verhuist G-Bikes naar de Olenseweg in Voortkapel op de as Olen-Herselt. Het werkhuis en de winkel worden fors uitgebreid.