Complexloze alleskunner
Hanne Joosen & Julie Kenis De Test - Volvo XC40 T3

Complexloze alleskunner

De Test - Volvo XC40 T3

De Volvo XC40 is sinds zijn lancering goed voor heel wat primeurs. Het is niet alleen de allereerste compacte SUV van het Zweedse merk, het is ook de eerste Volvo die de titel ‘Auto van het jaar’ in de wacht mocht slepen. Om het feest compleet te maken, zal dit in België gebouwde model bovendien de eerste volledig elektrisch aangedreven Volvo worden. Dat vraagt om een test.

Volvo lanceerde de XC40 in eerste instantie met de meest krachtige motoren, maar sinds begin vorig jaar is het model ook in een T3- en T2-versie beschikbaar. Deze maken voor het eerst in de meer dan negentigjarige geschiedenis van Volvo gebruik van een driecilinder-benzinemotor. Deze vormt ook de basis voor de plug-in hybrideversie van de XC40.

Hanne_Joosen_Fotografie

“De XC40 is de eerste Volvo die in alle motorisaties beschikbaar zal zijn. In die zin is het een heel belangrijk model”, zegt Julie Kenis van Volvo Van Houdt NV.

“Met de V40 die op termijn wegvalt, wordt de XC40 niet alleen het instapmodel, maar ook het eerste volledig elektrische model. Alle andere modellen zullen daarna volgen in een volledige elektrische versie, maar de X40 bijt dus de spits af.”

Volvo_XC40_T3

Uitrustingsniveaus

Er zijn bij Volvo heel wat keuzemogelijkheden in afwerking van de wagen. “Onze klanten kiezen meestal eerst de motorisatie en dan het uitrustingsniveau”, gaat Julie Kenis verder. De basisversie Momentum Pro is standaard al goed uitgerust, onder andere met heel wat veiligheidssystemen waar Volvo bijzonder sterk in staat. Een voorbeeld daarvan is WHIPS (Whiplash Injury Protection System), een systeem waar Volvo een patent op heeft en dat bescherming biedt tegen whiplashletsels dankzij voorzetels met energieabsorberende rugleuningen, zittingen en hoofdsteunen.”

Een Volvo zal nooit extravagant zijn, maar biedt steeds een waaier aan mogelijkheden.

“Die basisversie is dus al een heel complete wagen. Dan kan je nog opteren voor een uitvoering Inscription of R-design. Dat zijn twee heel uiteenlopende uitrustingsniveaus waarbij de eerste meer gericht is op luxe, details in chrome, houtinleg, een kristallen schakelpook, standaard leder … De R-Design uitrusting is sportiever met onder meer zwarte accenten. Deze is heel populair bij de klanten van de XC40. Het is een persoonlijke keuze die je moet maken. Een Volvo zal nooit extravagant zijn, maar biedt steeds een waaier aan mogelijkheden.”

Hanne_Joosen Hanne Joosen
Hanne Joosen is gespecialiseerd in interieur- en architectuurfotografie en voeding. Ze werkt voor gerenommeerde restaurants, groothandels, chocolatiers, architecten, bouwfirma’s, schrijnwerkers, … in heel België. Haar betrokkenheid, inlevingsvermogen en professionalisme zorgen voor een creatieve meerwaarde: iedere foto vertelt een verhaal.

Vlot rijcomfort

We stuurden fotografe Hanne Joosen een dag op pad met de XC40. Als specialiste in voeding- interieur- en architectuurfotografie is ze dagelijks op pad in heel België en legt ze dus ook heel wat kilometers af. Ze komt met een stralende glimlach de concessie terug binnengereden. “Er zijn een aantal zaken opgevallen”, zegt Hanne Joosen. “Ik vond de wagen vooral heel vlot rijden. Hij maakt bijzonder weinig lawaai. En als je over een heuveltje moet rijden, dan voel je dat amper. Dat vond ik zalig. Ook het infotainmentsysteem via het grote aanraakscherm is heel handig en gebruiksvriendelijk. Als je de navigatie gebruikt, wordt deze via de heads-updisplay op de voorruit geprojecteerd en dat is bijzonder gemakkelijk. De automatische cruisecontrol heb ik even kunnen testen, maar het verkeer rond Antwerpen was een beetje te druk om daar echt veel over te kunnen zeggen.”

Hanne_Joosen_Fotografie

Gebruiksgemak

“De XC40 is echt ontworpen met het oog op gebruiksgemak”, zegt Julie Kenis. “Het is bijvoorbeeld de eerste Volvo waarin een draadloos oplaadsysteem voor de smartphone beschikbaar is. Voor de dames is er een haakje aan het dashboard dat je kan uitklappen om een handtas of boodschappentas aan te hangen. Ook in de koffer zijn van die handige haakjes voorzien. Er is in de wagen zelfs een klein vuilbakje waar een zakje in past, er zijn extra opbergvakken in de deuren voor een volledige laptop … Het is dus niet alleen een heel toffe wagen, maar ook een heel gebruiksvriendelijke wagen.”

Stil en comfortabel

De eerste driecilindermotor van Volvo blijkt met een vermogen van 163 pk en een koppel van 265 Nm ruim voldoende om de XC40 voor te stuwen. “De wagen trekt in elk geval hard genoeg op”, zegt Hanne Joosen. “Doordat hij zo stil en comfortabel is, heb je helemaal niet door dat je ineens aan een bepaalde snelheid zit. Ook in de hernemingen heb je meer dan genoeg vermogen. De wagen ligt wat hoger op de weg dan ik gewoon ben, zodat je een heel goed overzicht op de weg hebt.”

Julie_Kenis Van Houdt Kempen NV
Van Houdt Kempen NV is dé concessiehouder voor Volvo in de Kempen met showrooms in Geel, Turnhout en Herentals. De Geelse vestiging is de eerste die volledig gebouwd en ingericht is volgens de meest recente normen en styling van Volvo. Dit jaar volgt een gelijkaardige make-over in Herentals. Naast Volvo is daar ook een aanbod van Suzuki en een grote afdeling van Volvo Selekt. Na Herentals zal ook Turnhout volledig vernieuwd worden.

Julie Kenis: “Voor een compacte SUV is de binnenruimte van XC40 echt ruim, en zeker ruimer dan deze van de meeste concurrenten. Dat geldt zowel voor de voorstoelen, de achterbank, als de kofferruimte. Zelfs als je voor een hybride of volledig elektrische XC40 kiest, zal de batterij altijd in de middentunnel van de wagen geplaatst worden. Dat is niet alleen goed voor de veiligheid, zo gaat er ook een minimum aan kofferruimte verloren.”
“Dat kan ik bevestigen”, zegt Hanne Joosen.”Ondanks het feit dat het toch een echte SUV is, blijft de XC40 een lichte, vlotte en behendige wagen. Die combinatie is perfect. Parkeren gaat bijvoorbeeld heel erg vlot. Ik had daar een beetje schrik van, zeker in Antwerpen waar je vaak maar kleine ruimtes hebt. Maar dat viel bijzonder goed mee en de park pilot assist, de 360-graden camera en de achteruitrijsensoren zijn natuurlijk voortreffelijke hulpmiddelen. Het R-Design uitrustingsniveau vind ik bovendien erg mooi met het zwarte dak en de zwarte spiegels.”

Ondanks dat het toch een echte SUV is, blijft de XC40 een lichte, vlotte en behendige wagen.

Fleet

Als instapmodel richt de XC40 zich zeker ook op chauffeurs die met een fleetwagen rijden. “De XC40 is inderdaad prima geschikt voor fleet”, bevestigt Julie Kenis. “Heel wat bedrijven schakelen langzaam maar zeker over op hybride voertuigen en dan is de XC40 als compacte SUV een populaire keuze. De mensen vinden het een aangename en ruime wagen, terwijl het toch niet de duurste plug-inhybride op de markt is. Bij Volvo is het hele gamma als plug-inhybride verkrijgbaar. In dat opzicht is ons merk als geheel zeer aantrekkelijk voor de fleetmarkt. Om de juiste keuze te maken moet je altijd kijken naar de afstanden die je aflegt, welke soort kilometers dat zijn (binnenweg of autosnelweg), wat de strategie van het bedrijf is … Sommige bedrijven kiezen er intussen voor om zo ecologisch mogelijk te rijden. Anderen zoeken de gulden middenweg op.” 

Volvo_XC40_T3

“Goed om weten op dat vlak, is ook dat Volvo een van de meest ambitieuze klimaatplannen in de auto-industrie heeft. We streven ernaar onze CO2-uitstoot per auto met 40 procent te verminderen tussen nu en 2025. Het is een eerste tastbare stap in de richting van onze langetermijndoelstelling om tegen 2040 klimaatneutraal te worden. Daarvoor is elektrificatie alleen niet voldoende. We zullen ook koolstofemissies aanpakken in ons productienetwerk, in onze bredere activiteiten, in onze toeleveringsketen en we pakken de recycling en het hergebruik van materialen aan.”

Volvo XC40 T3

Bevindingen

Stil, comfortabel en ruimtelijk gevoel.

T3-versie biedt voldoende kracht en vermogen en weet te overtuigen.

R-Design uitrustingsniveau spreekt aan met zijn sportieve accenten.

  • Verbruik gemengd: 6,3/100 km
  • CO2-uitstoot: 142 g/km
  • 0 tot 100 km/u: 9,3 sec
  • Vermogen Kw/pk: 120/163
  • Koppel: 265 Nm
  • Afmetingen (mm): 4425 (l) 1863 (b) 1658 (h)
  • Gewicht (kg): 1499
  • Inhoud kofferruimte (m2): 460l
  • Basisprijs: 40.540 euro incl. btw
  • Prijs testmodel: 43.260 euro incl. btw
Top5 meest gelezen
    Top5 gedeelde artikels