Kemin wil 80 <br>procent van <br>wereldbevolking bereiken
Stefaan Van Dyck Kemin

Kemin wil 80
procent van
wereldbevolking bereiken

Regio - Herentals - Kemin

Kemin is een innovatief groeibedrijf, actief over heel de wereld. Het ontwikkelt en produceert ingrediënten die de gezondheid van mensen en dieren verbetert. De vestiging in Herentals was de eerste vestiging buiten Amerika. "Met onze eigen R&D-afdeling, jarenlange expertise en focus op een duurzame toekomst vervullen we een belangrijke positie”, zegt president Stefaan Van Dyck.

Kemin telt wereldwijd 2.500 medewerkers, is actief in 120 landen en goed voor een omzet van 1 miljard euro. In Herentals bevindt zich het hoofdkantoor voor Europa, het Midden-Oosten en Noord-Afrika. Er werken 200 mensen. “Met bijna 60 jaar ervaring op het vlak van onderzoek en product­ontwikkeling maken we meer dan 500 soorten ingrediënten en toepassingen die de gezondheid en het welzijn van mensen en dieren verbetert”, opent president voor de Animal Nutrition & Health-afdeling Stefaan Van Dyck.

STERCK. Hoe is Kemin ontstaan?

Stefaan Van Dyck: “Het verhaal achter Kemin is een typevoorbeeld van de American Dream. Stichter R.W. Nelson, chemicus van opleiding, begon in 1961 in hartje Iowa te experimenteren met de productie van veevoeder­addititieven. Het bedrijf kende al snel een exponentiele groei. Tien jaar later opende de eerste Europese vestiging hier in Herentals. R.W. is trouwens nog altijd actief als voorzitter van de raad van bestuur en de derde generatie van de familie is ondertussen aan de slag.”

KEMIN IN CIJFERS
  • 1 miljard euro groepsomzet
  • 120 landen actief
  • 200 medewerkers in Herentals
  • +500 producten
  • 2.500 medewerkers totale groep

Verankering in Herentals

STERCK. Waarom de keuze voor Herentals?

Van Dyck: “De locatie is zeer bewust gekozen. Ten eerste omdat je hier vlakbij de haven van Antwerpen zit, belangrijk voor de aanvoer van grondstoffen. Bovendien is België een echte logistieke hotspot. Je bent snel in Duitsland of Spanje, maar evengoed in Noord-Afrika of het Midden-Oosten. Ten slotte waren er in die tijd tal van incentives voor buitenlandse investeerders en was er veel beschikbare bedrijfsruimte. Dat bleek trouwens ook nodig: we zijn gestart met één klein kantoor, maar maken vandaag gebruik van 29.842 m2 oppervlakte aan gebouwen.”

STERCK. Jullie zijn sterk verankerd in Herentals?

Van Dyck: “Hoewel we altijd wereldwijd denken, vinden we lokaal acteren inderdaad erg belangrijk. We willen kortbij onze klanten staan en hen zo optimaal mogelijk voorzien van hoogkwalitatieve producten en oplossingen. Bovendien vraagt elke markt een aanpak op maat. De wetgeving, de lokale veerassen of zelfs het weer: het heeft allemaal een invloed op de formules van onze ingrediënten. Dit aanvoelen en aansturen vanuit de hoofdzetel in de VS is quasi onmogelijk. Goeddraaiende regionale afdelingen zijn dus echt cruciaal.” 

STERCK. Plannen jullie om nog nieuwe productie-­eenheden te openen?

Van Dyck: “Niet op korte termijn. Vier jaar geleden openden we wel een nieuwe ­productie-eenheid in Rusland. Vanuit de Europese hoofdkwartieren in België en Italië leverden we al meer dan twintig jaar aan die regio. We detecteerden echter de vraag naar lokale, innovatieve ingrediënten. Daarom openden we een laboratorium in Moskou. En daarna bouwden we in Lipetsk een splinternieuw fabriek, kantoren, labo’s en magazijnen. Ondertussen zijn er een veertigtal mensen aan de slag.” 

Geen 2 van de 500 producten zijn dezelfde bij ons.

Meer dan veevoeder

Het ontwikkelen en produceren van additieven voor veevoeder blijft één van de grootste pijlers binnen Kemin. Toch is het ook actief in heel wat andere domeinen. De voedings- en gezondheidsindustrie voor mensen bijvoorbeeld, maar evengoed de markt van huisdieren en zelfs textiel.

STERCK. Waarom is het zo belangrijk om veevoeder te verrijken?

Van Dyck: “Onze oplossingen zijn stuk voor stuk wetenschappelijk ondersteund en zorgen dat het veevoeder de darmgezondheid en immuunfuncties verbetert, de opname van voedingsstoffen stimuleert, de houdbaarheid van het voer verlengt en schadelijke ziekteverwekkers vermindert. Daardoor verhoog je de gezondheid drastisch, een basisvereiste voor elk dier om zijn genetisch potentieel te bereiken. Koeien zullen door de Kemin-voedingsstoffen bijvoorbeeld meer melk geven en kippen meer eieren leggen.” 

STERCK. Wat zijn de voordelen?

Van Dyck: “Waar je vroeger bijvoorbeeld 1,8 kg voeder nodig had om 1 kg kippenvlees te produceren, hebben we dat met onze innovatieve formules kunnen terugschroeven tot 1,5 kg. Minder voeder en tegelijk toch meer voedingsstoffen: dat levert natuurlijk economische winst op. Maar het betekent ook dat je minder grondstoffen nodig hebt, wat dan weer een positieve impact heeft op het milieu. We hebben de ambitie om in de toekomst zelfs op 1,2 kg te mikken.”

STERCK. Uit wat bestaan de Kemin-additieven precies?

Van Dyck: “Dat is erg afhankelijk. Het kan gaan om enzymen, vetten, eiwitten, amino­zuren, antioxidanten of probiotica. Bij herkauwers gaat het vooral om de juiste formulering te vinden zodat de voedingsstoffen pas in de tweede maag vrijkomen. Voor andere dieren is het dan weer cruciaal om het immuunsysteem te versterken met ingrediënten die vlakbij de darmwand oplossen. Geen twee producten zijn bij ons hetzelfde.”

In de beginjaren van ons bedrijf werkten we vooral met chemische producten. Vandaag is meer dan 50% van natuurlijke oorsprong. Een duidelijke keuze. Niet alleen voor het milieu, maar ook omdat planten vaak nog krachtiger zijn. Het merendeel van die grondstoffen produceren we zelf. Zo hebben we de volledige controle van zaadje tot afgewerkt eindproduct. Rozemarijn is een goed voorbeeld. Het bevat verschillende molecules met positieve kwaliteiten. Na acht jaar testen, ontwikkelden we een perfecte soort die nu op grote schaal gekweekt wordt op onze Kemin-boerderijen.”

STERCK. In welke andere domeinen zijn jullie actief?

Van Dyck: “Vanuit onze expertise die we jarenlang uitbouwden in het veevoer was het een logische stap om een productlijn te ontwikkelen voor huisdieren. Wist je dat vandaag vier op de vijf katten en honden dagelijks een maaltijd voorgeschoteld krijgen met een Kemin-ingrediënt? Daarnaast worden onze oplossingen gebruikt in tal van menselijke voedingsproducten. Tot slot is Kemin een toonaangevende leverancier van allerhande oplossingen voor de textielindustrie.”

Stefaan_Van_Dyck_Kemin

8 miljard mensen

Omdat de wereldbevolking snel groeit, stijgt de behoefte aan voedselzekerheid. Met een ambitieuze toekomststrategie wil Kemin haar steentje daaraan bijdragen. Het durft zelfs al een paar decennia verder te kijken. “Met onze expertise, focus op innovatie en kwaliteitsnormen willen we op een duurzame manier mensen, dieren, planten en de planeet transformeren. Vandaag en morgen.” 

STERCK. Wat zijn jullie doelstellingen op lange termijn? 

Van Dyck: “We willen met onze producten en diensten de levenskwaliteit voor minstens 80% van de wereldbevolking verhogen. Om dat te bereiken moeten acht miljard mensen minstens vijf keer per dag een Kemin-product tegenkomen. Van ’s morgens een eitje eten bij het ontbijt, het voeren van je huisdier, een jeans dragen tot een supplement nemen of vlees kopen in de winkel: het zijn allemaal producten die Kemin-ingrediënten bevatten. Dat is heel ambitieus, maar wel realistisch als je weet dat we in 2017 al meer dan 3,8 miljard mensen bereikten.”

STERCK. Welke rol speelt innovatie bij Kemin?

Van Dyck: “Door volop in te zetten op onderzoek en ontwikkeling bieden we een breed scala aan innovatieve en ­efficiënte ingrediëntenoplossingen. Dat gaat van kleine optimalisaties in een formule tot de ontwikkeling van volledig nieuwe producten. Onze R&D-afdeling bestaat uit 25 experts. Bovendien werken we veel samen met universiteiten. We hebben hier zelfs een Innovation & Technology Center met high-end labo en testruimte. Dat kost jaarlijkse ettelijke miljoenen, maar geeft ons een enorm voordeel ten opzichte van concurrenten.” 

STERCK. Ook jullie klanten profiteren hiervan mee?

Van Dyck: “Onze klanten kunnen niet alleen gebruikmaken van onze laboratoriumdiensten, we bieden hen ook een brede ondersteuning bij productapplicaties. Dat zijn geautomatiseerde machines die zorgen dat onze Kemin-ingrediënten zo optimaal mogelijk verwerkt worden. Een hoge of lage temperatuur, meer of minder vocht ... het heeft allemaal invloed op de ideale samenstelling. We ontwerpen en installeren op maat gemaakte applicatie­systemen. Nadat zo’n machine geïnstalleerd is, blijven we support geven voor onderhoud en verbeteringen. Zelfs workshops en trainingen organiseren we regelmatig.”

Vandaag is meer dan 50% van onze producten van natuurlijke oorsprong.

 

STERCK. Met welke uitdagingen krijgt Kemin te maken?

Van Dyck: “Duurzaamheid vormt een grote uitdaging. We zien het als onze verantwoordelijkheid om de carbon footprint zo veel mogelijk helpen terug te dringen met onze innovatieve oplossingen. Daarnaast is mondiale voedselveiligheid een continu aandachtspunt. Een uitbraak van bijvoorbeeld Afrikaanse varkenspest in China heeft directe gevolgen op de grondstofprijzen, op de vraag en aanbod en dus ook op ons. Ten slotte vraagt de traceability van elk deeltje in de hele voedselketen veel inspanningen. De consument vertrouwt op de kwaliteit en veiligheid van het vlees dat hij koopt en eet. Elk voedselbestanddeel moet bovendien teruggeleid kunnen worden naar de bron.”

Innovatiekracht

Omdat Kemin een pure b2b-focus heeft, is het weinig bekend. Toch is de site in Herentals wereldwijd vermaard voor haar innovatiekracht en expertise. De groep van werknemers uit de buurt worden aangevuld met tal van internationale specialisten.

STERCK. Naar welke profielen zoeken jullie?

Van Dyck: “Technische experts met een commerciële flair zijn de moeilijkste vacatures om in te vullen. Als wetenschapper je kick halen uit sales is niet evident. Toch kunnen we heel wat troeven op tafel leggen: een sterk groeiend bedrijf, een internationale context en uitdagende projecten om maar enkele op te sommen.” 

STERCK. Waarom krijgt liefdadigheid zo’n prominente rol bij Kemin?

Van Dyck: “Het is één van de waarden die sterk leeft binnen onze organisatie. Een direct resultaat van het persoonlijke engagement van de Nelson-familie. Zowel op groepsniveau als lokaal besteden we er dus veel aandacht aan. Elke maand organiseren collega’s minstens één actie waarvan Kemin de opbrengst verdubbelt. Dat gaat van een carwash tot soepverkoop. Wereldwijd zetten we ons onder andere in voor het World Food Program van de Verenigde Naties en helpen we high energy-voedsel ontwikkelen voor regio’s in hongersnood.”

Stefaan_Van_Dyck_Kemin

STERCK. Hoe ziet u de rol van Herentals binnen Kemin evolueren?

Van Dyck: “Binnen de Kemin-groep werken wij zeer autonoom. Daardoor kunnen we echt focussen op de lokale noden van onze klanten, wat absoluut de bedoeling blijft de komende jaren. Het voordeel van deel uit te maken van zo’n wereldwijd merk is natuurlijk dat je niet telkens het warm water moet uitvinden. Op grote schaal innoveren levert grote voordelen op. Daarenboven is er de laatste jaren meer ingezet op een gestroomlijnde marketing en dat werpt stilaan zijn vruchten af.”

STERCK. Welke projecten staan er nog op stapel op korte termijn?

Van Dyck: “Uiteraard blijven we inzetten op innovatie. Daarnaast is het verduurzamen van onze eigen bedrijfsprocessen een hot topic. Acties zoals plastic proberen bannen, overschakelen op ledverlichting en zelfs forse investeringen in 100% energieneutrale gebouwen staan op het programma. En volgend jaar mogen we ook ons 60-jarig bestaan natuurlijk niet vergeten te vieren.” 

Top5 meest gelezen
    Top5 gedeelde artikels