Ondernemen doe je met vallen en opstaan. Ook al ben je gepassioneerd met je zaak bezig en werk je hard, toch kan je met je onderneming in zwaar weer terechtkomen. Guy Schroyen, partner bij VIA FERRATA, begeleidde meerdere turn-arounds. Hij geeft aan dat er vaak gedurende enkele jaren signalen zijn die aangeven dat uw bedrijf zich richting gevarenzone beweegt. Het tij kan in veel gevallen gekeerd worden, mits enkele randvoorwaarden vervuld zijn:
Wacht niet tot het te laat is
Het is essentieel dat de ondernemer erkent dat de onderneming in moeilijkheden verkeert. Detecteert u tijdig wat verbeterbaar is, dan heeft u nog de keuze welke richting u wil uitgaan. Bovendien kost het minder geld en moeite, en moeten minder drastische maatregelen genomen worden.
Leer verandering omarmen
Als vooruitziend ondernemer regelmatig stilstaan en rondom u kijken welke evoluties op u afkomen en welke impact dit heeft op het verdienmodel, op de manier van samenwerken, op uw medewerkers, … geeft u op langere termijn een stapje voor. Innovatie beperkt zich immers niet enkel tot technologie. Innoveer ook de organisatiecultuur, zodat ideeën sneller worden opgepikt en nieuwe initiatieven meer kans maken.
Knipperlichten
Het is hier niet de bedoeling om alle oorzaken op te lijsten, maar een aantal parameters kunnen een indicatie zijn van de afnemende gezondheid van de onderneming:
- te hoge financieringslasten
- daling van het werkkapitaal
- stagnerende omzet
- afname van de efficiëntie en productiviteit
- verzuim
- …
De coronacrisis maakt het voor bedrijven met “onderliggende aandoeningen” extra zwaar. Logge structuren verhinderen snel te reageren op trends en veranderingen in de markt. Men houdt te lang vast aan eerdere successen en ziet geen opportuniteiten. De risico’s en hun impact op de organisatie zijn onderschat en niet onder controle. Hoog tijd dus om de bestaande strategie en bijhorend businessmodel te herbekijken.
Herstelplan
Bij de analyse van de oorzaken van discontinuïteit is het een meerwaarde om een onafhankelijke externe deskundige in te schakelen. Anders trapt de ondernemer gemakkelijk in een valkuil: de moeilijkheden zijn enkel te wijten aan oorzaken van buitenaf. De onafhankelijke deskundige dient in deze fase dan ook de ondernemer een spiegel voor te houden. Dat vraagt moed, maar getuigt ook van visie en sterkte. Alleen dan heeft het maken van een herstelplan zin.
Als ondernemer hoeft u er niet alleen voor te staan
Een plan maken is één ding. Het realiseren is een ander paar mouwen, gezien er meestal aan een aantal fundamenten binnen de organisatie moet gewerkt worden. Interimmanagers met ervaring in crisis- of verandermanagement kunnen bijstand verlenen.