Extra beschermingsmiddelenDe ondernemerswereld heeft moeilijke weken achter de rug. De coronacrisis was een wake-upcall op het vlak van efficiëntie, rendabiliteit en vooral strategie.
Uit een crisis kan je leren!
Specialisatie en digitalisatie bieden de kans om een bedrijf te laten groeien. Met nieuwe proposities en doelgroepen voor meer omzet. Maar ook met een efficiëntere bedrijfsvoering en focus op toegevoegde waarde. Efficiënt en toekomstgericht ondernemen begint bij het doorbreken van gewoontes. Corona heeft ons met de neus op de harde feiten gedrukt: hoe overleeft een onderneming in crisis? Echt management en leiderschap bewijst zich op zo’n moment.
Telewerken
De stap naar digitale transformatie en het herdenken van hoe werknemers hun taken vervullen hebben velen nu gezet. De versnelde implementatie zal in de toekomst vruchten afwerpen. Dat leidt tot een duurzaam verhaal: hoe gaan je werknemers om met deze technieken? Presteren ze hetzelfde of beter? En hoe ga je om met werknemers die je niet kan controleren? Wanneer de uitdaging goed wordt aangepakt, zorgt ze voor meer efficiëntie in de onderneming.
Creativiteit in omzet
De nachtmerrie voor veel ondernemers. Welk product en/of dienst kan je omzetten naar digitale sales? Velen hebben nu de digitale snelweg ontdekt. Niet enkel e-commercewinkels en webshops profiteren hiervan, ook de dienstensector. Bedenk wat je digitaal kan aanbieden: webinars, videochats of downloadfiles. Je zal versteld staan hoeveel mogelijkheden er zijn die je in ‘veilige’ tijden niet zag.
Businessmodel onder virusvuur
Een businessmodel is onderworpen aan veranderende economische omstandigheden. Bekijk dit kritisch. Door de coronacrisis merkten veel ondernemers dat ze niet voorbereid waren op een onverwachte marktverandering. Deze reflex moet in gewone tijden ook aanwezig zijn. Het herbekijken en evalueren van je strategie, doelen en verwachtingen.
Duidelijke communicatie
Er zijn diverse keuzes die je als ondernemer hebt om je onderneming versterkt te positioneren in crisis. Veel bedrijven focussen zich enkel op omzet en winst. Dat is niet toekomstbestendig. Stel medewerkers centraal en ontdek hoeveel je terugkrijgt als je appreciatie toont naar iedereen die meebouwt aan het succes van je bedrijf. Omgaan met de noden en onzekerheden van je personeel zijn een aandachtspunt. Communiceer voldoende. Bekijk het als een nieuwe kans.
Shared leadership
Zowel werknemers als werkgevers zaten in hetzelfde schuitje met veel twijfels en vragen. Dan moet de leider opstaan. Zeg niet: ‘Deze koers moeten we varen en daarmee basta’ want dat is niet van deze tijd. Geloof in shared leadership, in de cirkel als metafoor voor leiderschap. Waarbij peers samen overleggen en keuzes maken, en hak dan zelf uiteindelijk de knoop door als leider in de pure menselijke vorm.
Als ervaren gids in digitale transformatie en groeitrajecten weet ik dat succesvol toekomstgericht ondernemen een proces is van samen denken, durven, doen én communiceren.