Volbloed elektrische sportwagen
De Test - Porsche Taycan 4S De Test - Porsche Taycan 4S

Volbloed elektrische sportwagen

De Test - Porsche Taycan 4S

Porsche maakt met de Taycan zijn intrede in het segment van de elektrische auto’s. Dat gebeurt met de klasse en kwaliteit die je van de Duitse autoconstructeur mag verwachten. De Taycan ademt in alle aspecten het Porsche sport-DNA uit en mag de nieuwe referentie genoemd worden op vlak van elektrisch rijden. Porsche is erin geslaagd om de eerste echte elektrische sportwagen te bouwen.

Porsche Taycan 4S

De Taycan is een volledig nieuw model dat specifiek ontworpen is om het dynamische en sportieve karakter van het Duitse merk te vertalen naar een elektrische wagen. “Voor het concept van de Taycan is Porsche van nul begonnen,” legt Tom Denys, sales manager van Porsche Centre Antwerpen uit. “Niet met het idee om gewoon een nieuwe wagen te bouwen, maar om een nieuwe sportwagen te bouwen. Dat doen we trouwens op dezelfde manier voor al onze auto’s, ook de SUV’s. De klemtoon ligt altijd op het sportieve. Daardoor onderscheidt de Taycan zich van alle andere elektrische wagens op de markt.” Porsche heeft de lat hoog gelegd bij de ontwikkeling van de Taycan. Een belangrijke rol is weggelegd voor de batterij die werkt onder een spanning van 800 volt, het dubbele van wat bij andere elektrische wagens gangbaar is. Daardoor ligt het laadvermogen hoger en kan de batterij sneller regenereren. De batterijtechniek laat toe om de laadprestaties keer op keer te herhalen met hetzelfde resultaat. Het koetswerk oogt futuristisch maar met duidelijke verwijzingen naar de klassieke én herkenbare Porsche-vormtaal. De vierdeursberline ziet er gespierd en strak uit, met een langgerekte, gebogen daklijn die een beetje aan de befaamde 911 doet denken.

Alles aan deze wagen voelt ongelofelijk degelijk aan.

Sneller dan een 911

Dat gevoel heeft ook Roel Druyts, gedelegeerd bestuurder van Hillewaere Groep die voor STERCK Magazine een dag op pad ging met de nieuwe Porsche Taycan. “Hoewel het concept een beetje weg heeft van de Panamera, is de Taycan veel meer een echte sportwagen,” vertelt hij na een dag testrijden. “Qua rijgedrag ligt hij dicht bij een 911. De Taycan is misschien zelfs nog sportiever dan een 911, omdat hij gewoon sneller is. Ik heb zelf een Porsche 911 S met atmosferische motor, die wordt pas echt snel bij 5 à 6.000 toeren. Daar voelt hij zich in zijn sas. Deze Taycan heeft meer dan 500 pk die vanaf de eerste druk op het gaspedaal onmiddellijk beschikbaar is. Dat is echt een sensatie. Zeker in de rijmodus sport en sport+. Je voelt wel dat je behoorlijk wat gewicht bij hebt, maar de batterijen bevinden zich heel laag in de wagen. Dat bevordert de wegligging. De wielbasis is breed, er is uiteraard vierwielaandrijving en de vering staat strak afgesteld. Het maakt dat de Taycan zeer vlot door de bochten gaat. Zelfs bij het natte weer dat we vandaag hadden, blijven de wielen veel tractie behouden als je vol gas geeft. Dat is heel straf.”

Porsche Taycan 4S

Wereld van verschil met Tesla

Welk gevoel geeft de wagen vanbinnen? Roel Druyts: “Je zit heel laag in de wagen zoals in een echte sportwagen. Het dashboard vind ik heel mooi, het klassieke Porsche-dashboard is zo’n beetje digitaal gereconstrueerd. Vanuit de bestuurders- en passagierszetel zie je de neus en de koplampen, waardoor je echt dat Porsche-gevoel krijgt. De digitale schermen van het dashboard lopen helemaal door tot aan de passagierszijde. Heel mooi. Wat van deze wagen ook een echte Porsche maakt, is dat alles ongelofelijk degelijk aanvoelt. Je stapt in de auto, trekt die deur dicht en alles wat je aanraakt is van topkwaliteit. De lederen afwerking is mooi en kwaliteitsvol. Het afwerkingsniveau is een wereld van verschil met grote concurrent Tesla. Je krijgt bovendien heel veel steun van de stoelen, ook aan de schouders. Tot in de kleinste details voel je het Porsche-DNA.”

De Taycan is misschien zelfs nog sportiever dan een 911, omdat hij gewoon sneller is.

Rijbereik

De Taycan heeft met een volle batterij een rijbereik van maximum 462 km, indien er gekozen wordt voor de 'Performance Battery Plus' met 93 kWh ipv. de gewone batterij die beschikt over 79,2 kWh. Voor sommigen een drempel om over te stappen op een elektrische wagen. “Eerlijk gezegd zou dat voor mij geen probleem zijn,” zegt Roel Druyts. “Ik rij maar zelden meer dan 400 km op een dag en maak eerder korte verplaatsingen. Ik heb ook beseft dat je elke morgen wel met een volle tank vertrekt als je de wagen consequent in het stopcontact steekt. Dat is zelden het geval met een benzine- of dieselwagen. De testwagen gaf vanmorgen 340 km aan. Ik heb begrepen dat de maat van de banden 40 km aan reikwijdte kan kosten.” “Dat klopt,” zegt Tom Denys. “De keuze van velgen heeft een grote invloed op de luchtweerstand. Maar ook de rijstijl bepaalt veel. We hebben klanten die al 419 km gehaald hebben met onze testwagen, die enkel gebruikt wordt voor proefritten en waar niet zuinig mee gereden wordt. De Taycan is in elk geval één van de weinige elektrische wagens die het reële vooropgestelde rijbereik ook effectief haalt.” Binnenin de wagen is de stilte overheersend. Voor wie vindt dat ook een elektrische sportwagen moet grommen en brullen, is de Porsche Electric Sport Sound bedacht. Roel Druyts: “Ik vind het leuk om een auto te horen en dat kunstmatig geluid heeft wel iets. Het is een apart en stoer geluid. Al denk ik dat je het na verloop van tijd wel gaat afzetten. Als je goed doorrijdt, is het heel aanwezig. Op langere trajecten werkt dat misschien storend.” De Taycan maakt verder gebruik van tal van rijhulpsystemen zoals lane departure warning en de Porsche Innodrive die een calcualtie van de weg maakt tot 3 km vooruit.

Porsche Centre Antwerpen Porsche Centre Antwerpen, de officiële Porsche-concessie in de regio Antwerpen, kent een sterke groei. “We leggen ons heel sterk toe op de persoonlijke aanpak van onze klanten. We proberen het zakelijke door te trekken naar het hele sportgebeuren via de organisaties van trackdays, incentives … Via evenementen betrekken we onze klanten bij het merk en bij elkaar en dat slaat aan.”

Drie uitvoeringen

De Taycan is momenteel beschikbaar in drie uitvoeringen: de 4S, de Turbo en de Turbo S. Binnenkort wordt er met de Taycan 4 nog een instapmodel aan het aanbod toegevoegd. Later op het jaar volgt ook de Taycan Cross Turismo. Naast het verschil in vermogen en batterij is het flinke prijsverschil tussen de uitvoeringen ook te verklaren door een andere standaarduitrusting. Zo krijgen de Turbo en de Turbo S aan de buitenkant een onderscheidende afwerking met bijvoorbeeld zijschorten in Carbon voor de Turbo S. De Taycan is alvast een regelrecht verkoopsucces. Porsche heeft de initiële productie opgedreven van 20 naar 30.000 stuks per jaar. Een unicum voor een elektrische wagen. “Porsche heeft 6 miljard euro geïnvesteerd en een compleet nieuwe fabriek gebouwd in het hartje van Stuttgart,” zegt Erik Michiels, managing director bij Porsche Centre Antwerpen. “Er zijn 1.000 mensen extra aangeworven voor de bouw van deze wagen. Het is niet zomaar een model erbij, de Taycan is echt een speerpunt voor de toekomst. De gunstige fiscaliteit van elektrische wagens speelt daarbij zeker een rol in. We hadden veel voorbestellingen. Klanten die komen testrijden zijn erg enthousiast en gaan hun configuratie vaak nog aanpassen en upgraden. De feedback is alvast enorm positief.”

Hillewaere Groep Hilleweare Group omvat 5 dienstverlenende bedrijven: Hillewaere Vastgoed, Verzekeringen, Investments, Hypotheken en Home by Hillewaere. “Ontzorgen is voor ons in alles wat we doen het sleutelwoord. Een totaalservice en 360°-dienstverlening die alles zo efficiënt en aangenaam mogelijk maakt voor onze klanten. Zo zijn zij steeds zeker van de meest professionele aanpak en worden wij gedreven door het resultaat daarvan. Een buitengewoon goede match.”

Porsche Taycan 4S

Verwachtingen overtroffen

“De wagen is me enorm goed bevallen. Beter dan ik op voorhand gedacht had. Ik stond er een beetje sceptisch tegenover, maar hij overtreft de verwachtingen en is een echte sportwagen. Ik zou nu wel eens met de Turbo S willen rijden, die nog een pak meer vermogen heeft. Al is 530 pk meer dan snel genoeg. Je kan je passagiers hoogstens nog een beetje meer verbluffen. De vijf zitplaatsen en voldoende koffferruimte maken de Taycan trouwens tot een atypische volbloed sportwagen.” Porsche Centre Antwerpen Porsche Centre Antwerpen, de officiële Porsche-concessie in de regio Antwerpen, kent een sterke groei. “We leggen ons heel sterk toe op de persoonlijke aanpak van onze klanten. We proberen het zakelijke door te trekken naar het hele sportgebeuren via de organisaties van trackdays, incentives … Via evenementen betrekken we onze klanten bij het merk en bij elkaar en dat slaat aan.”

“Goed om weten op dat vlak, is ook dat Volvo een van de meest ambitieuze klimaatplannen in de auto-industrie heeft. We streven ernaar onze CO2-uitstoot per auto met 40 procent te verminderen tussen nu en 2025. Het is een eerste tastbare stap in de richting van onze langetermijndoelstelling om tegen 2040 klimaatneutraal te worden. Daarvoor is elektrificatie alleen niet voldoende. We zullen ook koolstofemissies aanpakken in ons productienetwerk, in onze bredere activiteiten, in onze toeleveringsketen en we pakken de recycling en het hergebruik van materialen aan.”

Porsche Taycan 4S

Porsche Taycan 4S

Bevindingen

De Taycan loodst Porsche het elektrisch tijdperk in zonder afbreuk te doen aan het ultrasportieve DNA van het merk.

Verbluffende prestaties en wegligging.

Comfort en afwerking van hoog niveau.

  • Verbruik gemengd: 25,6 Kwh/100 Km
  • CO2-uitstoot: 0 g/km
  • 0 tot 100 km/u: 4 sec
  • Vermogen Kw/pk: 360/490
  • Koppel: 650 Nm
  • Afmetingen (mm): 4963 (l) 1966 (b) 1379 (h)
  • Gewicht (kg): 2140
  • Inhoud kofferruimte (m2): 488
  • Basisprijs: 110.534 euro incl. btw
  • Prijs testmodel: 158.000 euro incl. btw
Top5 meest gelezen
    Top5 gedeelde artikels