Wie op zoek is naar een betaalbare sportwagen die de platgetreden paden van het Duitse sportgeweld resoluut verlaat, moet zeker eens een dag op pad met de Alpine A110S. Dit Franse lichtgewicht ontpopt zich als een volbloed sportwagen die vriend en vijand weet te begeesteren met uitstekende prestaties en uiterst precies rijgedrag.
Eind jaren 60, begin jaren 70 verwierf Alpine wereldfaam met de zogenaamde ‘Berlinette’. De wagen behaalde een waslijst van overwinningen in de rallysport, waaronder de prestigieuze Rally van Monte Carlo en het wereldkampioenschap rally. In 2017 blies Renault dat roemrijke verleden nieuw leven in met de lancering van de Alpine A110. Die verwijst met zijn retromoderne looks duidelijk naar dat verleden, maar biedt tegelijk alles wat je van een moderne sportwagen mag verwachten. De eerste A110 werd gebouwd in een speciale reeks Première Edition in 1955 exemplaren, een verwijzing naar jaar waarin Alpine opgericht werd. Hij was in een mum van tijd uitverkocht.
Baanvaste sportieveling
STERCK Magazine nodigde met Nico Jasica van Ventico een testrijder uit die gepokt en gemazeld is op het racecircuit en die ook in het dagelijkse leven een sportieve wagen weet te appreciëren. Hij ging een dag op pad met de A110S, de topversie van Alpine. Deze is uitgerust met een 1,8 liter grote turbobenzinemotor, goed voor 293 pk. “Ik heb ervaring met een hele reeks sportieve wagens,” vertelt Nico Jasica. “Momenteel rij ik met een Porsche Panamera Sport Turismo Hybride en als funtoy staat een BMW M4 Competition Sport in de garage. Een auto die meer gericht is op circuitgebruik en uitgerust met semi-slicks. Maar ik moet zeggen dat ik echt wel onder de indruk ben van de ervaring met de A110S. Die auto is ontzettend baanvast. Ik heb op bepaalde momenten op op- en afritten van de autosnelweg gezocht naar het punt waar de auto een beetje durft uitbreken, maar ik heb dat niet gevonden.”
De A110S is nog baanvaster dan de andere versies.
“Dat ga je ook niet zegt vinden,” zegt Mario Tiné van Alpine Antwerpen. “Dat heeft te maken met het differentieel dat gebruikt wordt. Zelfs op een technisch circuit als dat van Zolder moet ik het nog de eerste keer meemaken dat die auto uit balans geraakt. De A110 wordt perfect ondersteund, zeker in de S-versie. Deze uitvoering heeft nog iets meer vermogen dan de basisversie. Uiterlijk is hij herkenbaar aan de typische oranje remklauwen. Door een aantal chassisaanpassingen en een grote bandenmaat stuurt de A110S nog directer. De ophanging is stijver, er zijn grotere remmen voorzien en in het interieur vind je een bekleding van Alcantra terug met speciale stiksels.”
Middenmotor
Nico Jasica: “De wagen is heel compleet uitgerust, de stoelen zitten goed, het stuur ligt prima in de hand. De A110S reageert direct op de aanwijzingen die je geeft via het stuur en het gaspedaal. Ik ben in Sportstand even op het gas gegaan en de wagen schiet dan echt vooruit. Voor je het weet rij je 225 km/u. Het geluid van de motor is ook heel aangenaam, met de karakteristieke plofjes bij het terugschakelen. Echt leuk. Ik vergelijk deze A110S een beetje met de Porsche Cayman GTS die ik gehad heb, ook een wagen met middenmotor. Het geluid en de ervaring is sterk vergelijkbaar. Bij Porsche is het interieur misschien op een nog hoger niveau afgewerkt, maar deze A110S kost 70.000 euro, terwijl een Cayman GTS echt een heel stuk meer kost. Het is 'magnefique' wat je bij Alpine krijgt voor je geld.”
Ventico
Dankzij een gepersonaliseerde aanpak, uitgebreid advies en het naleven van afspraken is Ventico uitgegroeid tot een referentie in de HVAC-sector. Het bedrijf uit Nijlen is gespecialiseerd in totaaloplossingen binnen de domeinen van airco, warmtepompen, ventilatiesystemen en sanitair. Zowel particulieren, bedrijven als hotels en projectontwikkelaars over heel Vlaanderen behoren tot de klanten.
Maakt dat budget de wagen toegankelijk voor een breed publiek? Nico Jasica: “Zeker wel. Ik zie mezelf ermee rijden in het weekend of als ik met iemand wegga, maar misschien niet voor elke dag. Het is een perfecte sportwagen die vrij hard geveerd is, en dan moet je altijd een beetje op dagelijks comfort inboeten.”
Mario Tiné: “De S-versie is inderdaad meer op performantie gericht. De basisversie van de A110 is wel heel geschikt voor dagelijks gebruik, met een zachtere ophanging en bredere sportstoelen. Hij ligt iets zachter op de weg en biedt meer comfort. We zien trouwens dat vooral een iets bezadigder, ouder publiek voor de charmes van de A110 valt. Mogelijk omdat ze de wagen nog herinneren als rallyheld uit de jaren 70. Het kan perfect een wagen zijn voor dagelijks gebruik. Ik heb ook een gezin, maar stel vast dat ik toch maar zelden met meerdere mensen in de wagen zit. Dan kan je jezelf een groot plezier doen met een wagen die elke dag opnieuw fun is.”
“En tegelijk is deze S-versie echt wel trackday-waardig,” zegt Nico Jasica. “Ik kan me perfect voorstellen dat je op het circuit een hele dag plezier hebt met deze wagen.” Mario Tiné heeft met alle versies van de A110 op het circuit gereden. “De A110S is nog baanvaster dan de andere versies,” zegt hij. “De A110S mist geen millimeter en is chirurgisch precies in de bochten. Je moet weten dat de wagen ook maar 1100 kg weegt, met een koetswerk volledig uit aluminium. Dat is 250 tot 300 kg minder dan zijn voornaamste concurrenten zoals de Porsche Cayman, de Audi TT en de Nissan Supra. Het is het gewicht van een vleugelpiano. Bind die maar eens op je dak als je door de bochten gaat (lacht). De A110 is dan ook door zowat alle gerenommeerde automagazines uitgeroepen tot sportauto van het jaar. Zelfs door de Duitse, en dat wil iets zeggen!”
Alpine Antwerpen
Voor het Alpine-netwerk werd gekozen voor een zeer beperkt aantal verdelers: slechts 57 voor heel Europa. Alpine Antwerpen is één van de twee gespecialiseerde concessies voor Belgie, een plek gecreëerd door de echte liefhebber, voor de echte liefhebber. Klanten en geïnteresseerden kunnen er terecht voor advies, aankoop en een perfect service na verkoop.
Exclusief én fiscaal vriendelijk
De Alpine wordt nog steeds gebouwd in het Franse Dieppe waar dagelijks 8 à 10 wagens afgewerkt worden. “Er komt veel handwerk bij kijken met oog voor elk detail,” zegt Mario Tiné. “Onze maximumcapaciteit bedraagt 4.000 wagens per jaar. Het is uitzonderlijk dat je een dergelijke wagen aan dit budget kan kopen. Je krijgt dan ook iets heel exclusiefs in de plaats. Daardoor behoudt hij ook heel goed zijn waarde. In tegenstelling tot bepaalde gekende sportwagens zie je de Alpine niet elke dag. In België verkopen de twee concessies samen een 100-tal wagens per jaar. En dankzij de 1800-motor heeft de wagen een CO2-uitstoot van 146 gr/km (NEDC), gemiddeld een 25 tot 30 gr minder dan zijn grootste rivalen. Dat is zo weinig als een Volvo XC40 in zijn lichtste motorisering. Je geniet in Vlaanderen van een voordelig fiscaal regime. De wagen kost in verbruik ongeveer evenveel als een compacte gezinswagen. En daar krijg je een sportieve volbloed voor in de plaats.”
De wagen kost in verbruik minder dan een compacte gezinswagen.
Wat zouden voor Nico Jasica overwegingen zijn om de wagen te kopen? “In elk geval de performantie,” zegt hij. “En het plezier en de afwerking die je krijgt voor dit budget. De return on investment is heel hoog. Een BMW M4 kost bijna het dubbel. Je kan die twee wagens niet vergelijken, maar de funfactor is wel vergelijkbaar en dat voor de helft van het geld.”
Mario Tiné: “De goedkoopste versie kost 61.000 euro en is meteen goed uitgerust. Voor die prijs kan je met een Alpine rijden. Het leuke is dat ik elke week heel wat tijd moet uittrekken om de enthousiaste verhalen van klanten te aanhoren. Dan zijn ze een dag in de Ardennen geweest of op het circuit van Zolder of Francorchamps gaan rijden en komen ze terug met de meest lyrische verhalen. Dat is heerlijk. De mensen kijken je ook echt na met de wagen. Het is een sympathieke verschijning die een glimlach op het gezicht van de mensen tovert.”
Bevindingen
De combinatie van een lichtgewicht sportwagen met 293 pk en scherp afgesteld onderstel zorgt voor extreem veel rijplezier.
Exclusief karakter wegens beperkte productie.
Veel sportwagen voor weinig geld. Fiscaalvriendelijk.
- Verbruik gemengd: 6,5l/100 km
- CO2-uitstoot: 146 g/km
- 0 tot 100 km/u: 4,4 sec
- Vermogen Kw/pk: 215/292
- Koppel: 320 Nm
- Afmetingen(mm): 4180(l) 1798(b) 1048(h)
- Gewicht(kg): 1048
- Inhoud kofferruimte: 190 l
- Basisprijs: vanaf 66.900 euro incl. btw