Niet elk bedrijf besteedt voldoende aandacht aan de kleine lettertjes in de contracten, offertes en facturen. En dat is zonde. Ook al zijn ze niet verplicht, ze geven wel heel precies aan onder welke voorwaarden een bedrijf zakendoet.
Algemene voorwaarden zijn nodig om je in te dekken voor de risico’s en aansprakelijkheid die bij het ondernemerschap horen. Ze voorkomen mogelijke problemen na het sluiten van een overeenkomst.
In de algemene voorwaarden vermeld je de regels die je hanteert voor onder andere de leveringen, betalingen, de verkoop en de inkoop. Om ze te kunnen gebruiken moeten ze uiteraard duidelijk aangeboden worden. Bovendien moet de consument de algemene voorwaarden aanvaarden, in principe vóór de contractsluiting.
Publicatie algemene voorwaarden?
Het volstaat niet om ze enkel te vermelden op de achterzijde van je facturen. We raden aan om de algemene voorwaarden duidelijk aan te brengen op de voorzijde van je contract én deze te laten ondertekenen. Beter nog is om in de offerte al uitdrukkelijk te vermelden dat het aanbod onderworpen is aan de algemene voorwaarden die als bijlage toegevoegd worden.
Voordelen
- Je biedt jezelf én je klanten zekerheid.
- Je schept vooraf duidelijkheid zodat je minder kwetsbaar bent voor juridische conflicten.
- Je beperkt je aansprakelijkheid.
- Je verkort de betalingstermijn.
- Je staat sterker in je schoenen bij wanbetalers.
- Time is money. Dankzij je algemene voorwaarden bespaar je tijd en kosten want je moet niet telkens opnieuw onderhandelen over contracten en opvolgingen.
Het verschil in voorwaarden voor b2b en b2c
De wet biedt consumenten meer bescherming dan bedrijven. De overheid gaat ervan uit dat ondernemingen voldoende deskundigheid in huis hebben om de gevolgen van de kleine lettertjes te begrijpen. Daarnaast is er voor de consument weinig ruimte om voorafgaand aan de koop te onderhandelen over de algemene voorwaarden, terwijl bedrijven (onderling) dat wel vaak doen.
In de Wet Economisch Recht (WER) is daarom een lijst opgenomen waarop bedingen staan die niet of slechts onder bepaalde omstandigheden in de algemene voorwaarden mogen worden opgenomen wanneer je handelt met een consument. Doe je zaken met zowel consumenten als bedrijven? Stel dan twee verschillende algemene voorwaarden op of maak een duidelijk verschil tussen deze twee soorten klanten. Ons kantoor begeleidt je graag bij het opstellen of aanpassen van de voorwaarden.