Sinds de oprichting in 1969 groeide het Amerikaanse bedrijf Crestron uit tot een wereldspeler in domotica en automatisatie. Annelies Kampert, sinds 2019 general manager van Crestron Europe, vertelt met passie over de werking van het bedrijf en werpt ook een blik op de toekomst. Ze is vanuit Rijmenam verantwoordelijk voor de operationele taken van Crestron voor Europa, Midden-Oosten en Afrika (EMEA).
STERCK. Crestron is een Amerikaanse multinational maar toch heeft het bedrijf al sinds de jaren 80 een nauwe band met Rijmenam. Hoe is dit gegroeid?
Annelies Kampert: “Het verhaal van Crestron in Rijmenam begint bij Frank van Meeuwen. Na een carrière in de textielhandel richtte hij in 1985 Future Vision Marketing op. Met dit bedrijf verzorgde hij de distributie van Crestron-producten voor de Europese markten. Vanuit de hoofdzetel in Rijmenam is hij de exclusieve Crestron-verdeler voor Europa, het Midden-Oosten en Afrika. In 2014 zet vader Frank van Meeuwen een stap achteruit en neemt zijn zoon Robin Future Vision Marketing over. In januari 2019 worden de verkoop en ondersteunende diensten gesplitst. Sindsdien verzorgt Robin met Technological Innovations Group (TIG), dat groeide uit het vroegere Future Vision Marketing, de sales van Crestron in Europa, het Midden-Oosten en Afrika.”
- 1,5 miljard dollar omzet in 2018
- 90 vestigingen wereldwijd
- 280 gepatenteerde technologieën
- 350 nieuwe producten per jaar
- 5.000 producten
- 6.000 werknemers
“Crestron Europe, met hoofdzetel in Rijmenam, staat in voor logistieke, financiële en klantgerichte ondersteuning, gaande van technische ondersteuning voor en na verkoop, het aanbieden van trainingen tot marketingactiviteiten ter ondersteuning van het bedrijf. Crestron Europe is een dochteronderneming van het Amerikaanse hoofdkantoor in New Jersey. Beide entiteiten zijn wettelijk verbonden en steunen elkaar met het bepalen van de strategie van het bedrijf. Crestron is nog steeds een familiebedrijf. In de Verenigde Staten zijn de kinderen van oprichter George Feldstein nog steeds nauw betrokken nauw betrokken bij het dagelijks bestuur en reilen en zeilen van het bedrijf.”
STERCK. Crestron telt meer dan 6.000 medewerkers over de hele wereld. Hoeveel mensen zijn er werkzaam in Rijmenam en over welke profielen gaat dit?
Kampert: “Uiteraard werken de meeste mensen op de productiesite in de Verenigde Staten. In de VS is de afzetmarkt ook groter waardoor daar meer mensen werken. In EMEA heeft Crestron 120 mensen rechtstreeks in dienst, al werken er daarnaast ook mensen onrechtstreeks voor Crestron, bijvoorbeeld bij de verkooporganisatie TIG, integratoren of installateurs. Ongeveer 70 % van deze medewerkers zijn mensen met een gespecialiseerd technisch profiel. Dat gaat dan vooral over ingenieurs maar we werven ook steeds meer IT-experten aan. Dit heeft natuurlijk te maken met het gegeven dat de technologie die wij produceren door de jaren heen steeds meer IT-gebaseerd is. In Rijmenam zijn deze mensen werkzaam op verschillende domeinen. Support, Quality Service en Customer Service, verkoopondersteuning zijn er daar enkele van.”
Terwijl sommigen zich specialiseerden in één specifieke niche, bouwden wij expertise en ervaring op in vrijwel elke sector.
Brede toepassingsgebieden
STERCK. Jullie zijn marktleider in automatisatie. In welke markten zijn jullie actief?
Kampert: “We zijn marktleider en wereldwijde innovator op het vlak van technologie voor virtuele meetings, unified communication, het versturen van audio- en videosignalen over het bestaande bedrijfsnetwerk en home automation. Wij bieden producten aan en ontwerpen oplossingen voor alle domeinen waar dergelijke toepassingen gebruikt worden. Een groot deel van de zogenoemde Fortune 500-bedrijven gebruikt onze technologie. Denk daarbij onder andere aan Microsoft, Twitter en Shopify. Al die verschillende sectoren hebben hun eigen noden. Waar andere spelers op de markt zich door de jaren heen specialiseerden in één specifieke niche, bouwden wij expertise en ervaring op in vrijwel elke sector. Daardoor biedt het Crestron productgamma een totaaloplossing, afhankelijk van de noden en de markt.
Crestron is actief in de educatieve en medische sector maar ook in de bedrijfswereld en die van superyachts. Daarnaast bieden we ook oplossingen aan voor residentiële projecten en voor overheden. We kunnen aan klanten in deze sectoren meer dan 5.000 producten aanbieden in functie van hun noden en budgetten. Voor 80 % van onze klanten vinden we een oplossing door hen een samengestelde bundel van producten aan te bieden. Voor de andere 20 % moeten we werkelijk op maat een oplossing samenstellen. Ongeacht de vraag en het budget zitten we met elke klant uitgebreid aan tafel en denken we met hen mee. Uiteindelijk willen we telkens iets aanbieden dat zijn verwachtingen overtreft.”
STERCK. Wie beslist er over de aankoop aan de klantzijde? Is dit de eindgebruiker of zijn dat de tussenschakels?
Kampert: “We verkopen niet rechtstreeks aan de eindklant. Onze producten komen bij de eindgebruiker terecht via distributeurs of integratoren. In de praktijk worden er vaak tenders uitgeschreven door bedrijven. De eindgebruiker schrijft daarin wat hij wil dat de voorgestelde oplossing doet, vaak zonder het merk of het type van producten te benoemen. Samen met de integrator en de verkoper gaan we dan op zoek naar de beste combinatie van producten en die stellen we dan samen voor. Vaak kunnen we de klant niet alleen overtuigen op basis van gebruiksgemak en kosten, maar ook doordat onze producten schaalbaar zijn en meer kunnen dan wat de eindklant mogelijk achtte.”
Kwaliteit en betrouwbaarheid
STERCK. Crestron zet zich in de markt als de Bentley van de automatisatie. Hoe maken jullie het verschil met andere spelers op de markt?
Kampert: “Er zijn verschillende manieren waarop Crestron zich onderscheidt van de concurrentie. In de eerste plaats zit dat verschil inderdaad in de kwaliteit en de betrouwbaarheid van onze producten. We ontwerpen, produceren en verkopen high-end toepassingen. Hiervoor moeten we natuurlijk blijvend investeren in onderzoek en ontwikkeling. Een groot deel van de winst gaat hier rechtstreeks naartoe. Daarnaast krijgen onze installateurs voortdurend opleidingen om zichzelf te specialiseren en om de nieuwe producten te leren kennen. Al onze klanten krijgen ook 24/7 gratis support en levenslange garantie op bepaalde onderdelen. Dit kunnen we realiseren omdat onze producten van uitzonderlijke kwaliteit zijn. Omdat de technologie van andere apparaten continu verbetert, bieden wij ook kosteloze firmware-updates van onze producten aan. Ik geef een voorbeeld: NVX is een product van Crestron voor de overdracht van beelden van, bijvoorbeeld, een chirurgische camera naar een beeldscherm. De kwaliteit van beeldschermen is de laatste jaren enorm toegenomen. Daarom geven wij onze NVX gratis firmware-updates zodat onze klanten het maximum uit hun producten kunnen blijven halen.
Waar andere bedrijven computersimulaties gebruiken om hun producten te testen, doen wij dat écht. Hier kunnen wij het onderscheid maken. Crestron beschikt daarvoor over een indrukwekkende testsite in de VS. Als we zeggen dat aan één van onze producten 280 verschillende schermen geconnecteerd kunnen worden, dan gaan wij dat ook testen. Dan koppelen wij aan ons product 280 schermen of andere toestellen van evenveel merken. We testen dat tot in het uiterste. Daarvoor gebruiken we ook een speciaal ontworpen kamer waar we extreem hoge en lage temperaturen kunnen creëren. Zo zijn we altijd zeker dat onze producten doen wat wij aan onze klanten beloven.
Een groot deel van de zogenoemde Fortune 500-bedrijven gebruikt onze technologie.
We stellen ook vast dat onze expertise in tot voor kort voornamelijk gescheiden domeinen vandaag steeds vaker samenkomt. De systemen die we ontwikkelden voor residentiële omgevingen kunnen we vandaag ook op de werkvloer inzetten. En toepassingen voor unified communications, die voordien vrijwel uitsluitend op het werk werden gebruikt, zetten we nu ook in voor residentiële doeleinden. Het feit dat we over de verschillende domeinen heen snel expertise kunnen uitwisselen en producten kunnen inzetten, geeft ons ook een concurrentieel voordeel.”
Groot maar familiaal
STERCK. U benadrukte eerder dat Crestron nog steeds een familiebedrijf is. Heeft dit een invloed op jullie manier werken?
Kampert: “Dat klopt inderdaad. Om het verschil te maken is het belangrijk dat input vanuit diverse bronnen gehaald en gecapteerd wordt. De ideeën moeten van overal komen. Intern en extern. Van onze research & development professionals, van onze support, van de quality service enzovoort. Daarom is het teamgevoel cruciaal. Dit is van groot belang voor dit bedrijf. Ook al tellen we meer dan 6.000 mensen wereldwijd, toch is dit effectief een familiebedrijf. Dit is iets wat je voelt in de manier waarop we samenwerken, de manier waarop we communiceren én in de persoonlijkheden van al onze medewerkers. Om hier te werken, moet je uit een bepaald hout gesneden zijn. Wij dragen flexibiliteit, innovatie en passie hoog in het vaandel en we verwachten veel van onze mensen maar we krijgen allemaal ook veel terug.
Wie is Annelies Kampert?
Annelies Kampert is sinds 2019 General Manager bij Crestron Europe. Ze begon haar carrière als HR Manager bij Future Vision Marketing en werd later HR Director bij Crestron Europe. Als General Manager draagt ze samen met het hele team bij aan de verdere uitbouw en groei van de onderneming in Europa, Midden-Oosten en Afrika.
We zijn een bedrijf van ingenieurs maar ik durf zeggen dat we vooral een heel menselijk bedrijf zijn. We hebben altijd dat stukje kmo wel behouden, waar vertrouwen onontbeerlijk is en waar hiërarchie kleinschalig blijft. Ik overdrijf niet wanneer ik zeg dat elke medewerker hier een directe lijn heeft naar de CEO en dat hij of zij altijd een antwoord mag terugverwachten. Dat is voor een bedrijf van deze omvang toch uitzonderlijk. Daarom blijven mensen hier ook lang. Crestron kent een lage rotatie van medewerkers. Toen de wereld in maart in lockdown ging door COVID-19 heeft Crestron, bij monde van de CEO én de eigenaars, meteen het signaal gegeven dat het bedrijf zo lang mogelijk voor alle werknemers zal blijven zorgen in deze uitzonderlijke periode. ‘Jullie hebben jaren voor ons gewerkt, nu is het aan ons om iets terug te geven’, klonk de boodschap. Dit typeert deze organisatie en hoe wij hier werken.”
STERCK. U benadrukt de kleinschaligheid van de hiërarchie binnen het bedrijf. Hoe is het bedrijf internationaal georganiseerd?
Kampert: “De strategie wordt wereldwijd bepaald vanuit de hoofdzetel in de Verenigde Staten. Het Europees hoofdkwartier hier in Rijmenam, is eigenlijk een kopie van hoe die organisatie er in de VS uitziet. Hetzelfde geldt voor de andere vestigingen in Azië, Australië en de rest van de wereld. Dit zijn allemaal kleinere kopieën van de grotere vestigingen met dezelfde profielen van medewerkers, hr en marketingdiensten enzovoort. Al deze vestigingen functioneren autonoom binnen het geheel en werken heel nauw samen.”
COVID-19
STERCK. 2020 was een bijzonder jaar. Welke belangrijke ontwikkelingen stelt u vast in de sector en welke uitdagingen ziet u?
Kampert: “We kunnen natuurlijk niet rond de situatie die COVID-19 gecreëerd heeft. De impact daarvan is heel imminent. We zien dat iedereen voortdurend bijleert en we weten dus nog niet hoe bedrijven hiermee zullen omgaan. Het is wel zeker dat COVID-19 heel sterk zal bepalen welke richting we uitgaan. We stellen dit al vast in enkele van onze specialisaties. Op het vlak van unified communications zien we enorme ontwikkelingen. Afstandswerken en hybride werken zijn voor iedereen nu belangrijk dus de vraag stijgt naar onze technologieën die dit mogelijk maken. Daarnaast moeten wij snel kunnen schakelen om bestaande technologieën aan te passen of te combineren om een antwoord te bieden op nieuwe verwachtingen. Zo zal in de toekomst de vraag naar onze Flex-serie, waarmee je elke ruimte kan omvormen tot een vergaderzaal, ongetwijfeld stijgen. Daar zetten wij nu volop op in. Ook in technologieën die de werkomgeving veiliger maken, zit toekomst. Zo lanceerden we zonet een applicatie die het mogelijk maakt om de apparatuur, verlichting en blinden van een boardroom, conference room of vergaderruimte te bedienen vanop je smartphone. Op die manier moeten we niet langer met z’n allen aan dezelfde knopjes draaien of hetzelfde touchscreen gebruiken.”
STERCK. Jullie noteerden tussen 2010 en 2015 een groei van 15 %. Hebben jullie deze groei de afgelopen vijf jaar kunnen voortzetten?
Kampert: “Ook de afgelopen vijf jaar hebben wij een zeer positieve groei gekend. Momenteel speelt COVID-19 uiteraard een grote rol. Het is koffiedikkijken welke impact dit in de toekomst nog zal hebben. Door het feit dat we ons snel kunnen aanpassen en omdat we in zoveel verschillende domeinen actief zijn, blijven we tot vandaag wel groeien. Omdat we wereldwijd verspreid zijn kunnen we de impact van de huidige crisis ook beter opvangen. Wanneer een bepaalde regio het moeilijk heeft, zijn er andere die het goed doen en omgekeerd. Ik geloof er sterk in dat de manier waarop het bedrijf georganiseerd is, de kwaliteit van onze producten en de wijze waarop we samenwerken en zorgen voor elkaar, verzekert dat we ook de komende vijf jaar mooie cijfers zullen kunnen voorleggen.”