Familiaal karakter als rode draad
Ingrid Janssens
& Tom Nollekens
Groep Tom Nollekens

Familiaal karakter als rode draad

Familiebedrijven - Groep Tom Nollekens

In 2018 besliste Ingrid Janssens om haar groot- en kleinhandel in verf en decoratie te verkopen aan de Groep Tom Nollekens. Haar raad van advies speelde een belangrijke rol in het nemen van die strategische beslissing. Het complementaire aanbod, de regionale verankering, maar vooral het gedeelde familiale DNA van beide bedrijven bleek doorslaggevend voor een succesvolle overname.

Janssens & Janssens bestaat sinds 1995,” zegt Ingrid Janssens. “Mijn vader is altijd actief geweest in de verfsector, ik ben bij hem begonnen. Daarna heb ik mijn eigen bedrijf opgericht, dat gegroeid is tot een tiental medewerkers. We zijn geëvolueerd uit het bedienen van de professionele klant, maar richten ons intussen ook op de particulier. We zijn dus verfgroothandel én -kleinhandel. In de loop der jaren is mijn passie voor totaalinterieur ook uitgemond in de uitbouw van een afdeling decoratie. Behang was altijd al een belangrijke factor. Daar zijn dan stoffen, raamgarnering en vloerbekleding bijgekomen. We hebben dat sterk ontwikkeld.” 

Groep_Tom_Nollekens_Ingrid_Janssens_Tom_Nollekens

“Groep Tom Nollekens bestaat dit jaar 65 jaar,” zegt Tom Nollekens. “Mijn ouders zijn indertijd gestart met een kleine groothandel. Ze verkochten dweilen, sponsen, zeemvellen en reinigingsmaterialen. Toen ze een verfgroothandel in Boechout konden overnemen, is daar verf bijgekomen. Uiteindelijk zijn ze met het merk Trimetal verdergegaan. Dat is uitgemond in twee grote activiteiten. Enerzijds een b2b- en b2c-handel, maar anderzijds ook het beleveren van de grote doe-het-zelf-ketens in België. In 2006 hebben we het bedrijf verkocht aan een Nederlandse groep. Daar heb ik drie jaar voor gewerkt. Uiteindelijk heb ik de professionele b2b- en b2c-activiteit teruggekocht en hebben we onze naam veranderd in Tom Nollekens NV.”

In september 2018 realiseerde Tom Nollekens de overname van zowel Janssens & Janssens in Wilrijk als ProfShop Plus in Schoten. Daardoor heeft het bedrijf nu zes vestigingen in de provincie Antwerpen. Tom Nollekens: “Het is echt onze bedoeling om binnen de provincie een heel sterke speler te zijn en te blijven in het verfsegment, zowel b2b als b2c. We tellen momenteel 45 medewerkers en hebben een aantal vertegenwoordigers op de baan. Onze focus ligt op verf maar we hebben van oudsher ook een belangrijk aanbod non-paint. We verkopen alles wat je nodig hebt om te kunnen schilderen: verfborstels, rollen, schuurpapier … Maar altijd in combinatie met die pot verf.” 

Ik heb de succesvolle overdracht deels te danken aan het advies en meedenken van mijn raad van advies.

Raad van advies

STERCK. Ingrid, jouw raad van advies heeft een belangrijke rol gespeeld in de keuze om het bedrijf over te geven?

Ingrid Janssens: “In 2015 was ik genomineerd voor de Womed Award. Tijdens dat traject ben ik in contact gekomen met Conny Vandendriessche van Stella P. die haar Accent-kantoren succesvol had overgelaten. Ik heb altijd maar één vestiging gehad en in die tijd begonnen de grote multinationals meer en meer druk te zetten op kleinere spelers met één vestiging. Er was een duidelijke trend naar consolidatie en ik moest nadenken over mijn toekomst. Conny Vandendriessche sprak over een raad van advies. Dat vond ik een slim idee. Ik vraag graag hulp en advies, ook in mijn privéleven. We hebben drie mensen geselecteerd om vanuit een helikopterperspectief naar mijn bedrijf te kijken. Hoe gaat de sector evolueren? En waar staan we vandaag? Rudy Lefèvre was net gestopt als CEO bij Aveve en had een goede kijk op retail. Koen Braem werkte onder meer als manager in een elektriciteitsgroothandel. En Hilde Peerlings had net haar concessies van Audi en Volkswagen verkocht. Het was een heel complementair gezelschap. Met Hilde klikte het heel goed. Ik bewonderde haar voor wat zij bereikt had. Eigenlijk was haar verhaal vergelijkbaar, met de consolidatiegolf in de automobielwereld waar grote merken druk uitoefenen op kleinere familiale spelers.” 

STERCK. Was het een optie dat je Janssens & Janssens zou verderzetten?

Ingrid Janssens: “Het was een moeilijke situatie. Mijn dochter is spontaan ook even in het bedrijf geweest. Ze had sinologie gestudeerd maar was toch anderhalf jaar actief. Dat werkte eigenlijk bijzonder goed. Ik zag in haar de ideale opvolgster, tot ze de liefde gevolgd is naar de VS. Zo was het einde verhaal voor een familiale opvolging. Intussen was het overnemen of overgenomen worden in onze sector. We hebben samen met de raad van advies de verschillende pistes grondig bekeken. Op een bepaald moment zit je in een cocon en zie je de zaken niet altijd even helder. Je denkt dat je goed bezig bent, maar je kent alleen maar waar je mee in aanraking komt. Het feit dat je adviezen en inzichten uit compleet andere sectoren krijgt, is echt heel veel waard. We zijn tot de conclusie gekomen dat een verkoop het beste was. Intussen werden we ook al door verschillende partijen benaderd om te verkopen.”

Tom_Nollekens_Ingrid_Janssens_Tom_Nollekens

Familiale karakter

STERCK. Waarom was Tom Nollekens de beste keuze?

Ingrid Janssens: “We hebben altijd heel dicht bij onze klanten gestaan en gewerkt. Dat vond ik ook terug in het verhaal van Tom. Hun familiale karakter was voor mij een beetje thuiskomen. Dat vond ik heel belangrijk. Tom heeft twee zonen die heel gedreven zijn om het familiebedrijf verder te zetten. Ik heb kinderen van een vergelijkbare leeftijd, het was herkenbaar.” 

Tom Nollekens: “Het hangt ook een beetje af van het type cliënteel dat je hebt. We zijn in de provincie Antwerpen afhankelijk van een 750-tal kleinere schildersbedrijven. Die zoeken zo’n familiale aanpak. In de belevering van de grote ketens gaat het er heel anders aan toe. Zakelijker, harder. Met een familieverhaal sta je op en ga je slapen. Zeker in een sector die in evolutie zit. De volumes bepalen je marge. Of je dat nu wil of niet. De fabrikanten hebben een grote macht en bepalen wie hun producten mag verkopen. Wie te klein is, mag niet meer aan tafel zitten. Om die reden hebben we ook gekozen om in 2014 onze eerste overname te doen, een collega aan de andere kant van de A12. In 2018 zijn dan nog twee overnames gevolgd. We willen en zullen nog verder groeien via overnames of het openen van een nieuwe locatie. Maar dat familiale karakter zal altijd onze focus blijven.” 

STERCK. De opvolging in het bedrijf is verzekerd?

Tom Nollekens: “Ik heb twee zonen die spontaan aangegeven hebben dat ze verder willen gaan met de zaak. Sam is twee jaar geleden afgestudeerd in kmo-management en werkt al in het bedrijf. Mathias zit nu in zijn laatste jaar TEW. Hij is ook vragende partij om in de zaak te komen. Dat is ook de reden waarom we nog willen groeien. Als beide zonen in het bedrijf komen, moet het ook enig volume hebben en moet er voldoende ruimte zijn zodat ze zich kunnen ontplooien.”

STERCK. Waarom was Janssens & Janssens een goede aanvulling voor jullie?

Tom Nollekens: “Ingrid had een vestiging pal in onze regio. Dat was belangrijk. Maar daarnaast was zij ook heel actief met decoratie bezig. Zij stond daar verder in dan wij. Plus, zij werkte met Akzo Nobel, die ook onze belangrijkste leverancier is. Samen kwamen we tot een heel compleet aanbod in de drie merken van Akzo Nobel: Sikkens, Trimetal en Herbol.” 

Groep Tom Nollekens IN CIJFERS
  • 18 miljoen euro omzet
  • 45 werknemers
  • 6 vestigingen

Uitbouw decoratie

STERCK. Jullie hebben gekozen voor een scenario waarin Ingrid actief blijft? 

Ingrid Janssens: “Dat is een bewuste keuze. Ik ben te jong om niets meer te doen. Mijn hart ligt nog altijd bij het bedrijf. Het verhaal van familiale opvolging bij Tom Nollekens sprak aan. En ik wist dat Tom iets in decoratie zag. Dat is in de gesprekken aan bod gekomen. Het is de bedoeling dat ik mij binnen de groep op die decoratie toeleg en de uitbouw daarvan over de verschillende vestigingen voor mijn rekening neem.” 

Tom Nollekens: “Ofwel klikt het, ofwel niet. In een eerdere overname zijn we vanaf dag één gestopt met de vorige eigenaar. Bij ProfShop Plus en bij Janssens & Janssens gaan we wel verder met de voormalige eigenaars. We hebben een scenario afgesproken. Zolang dat goed loopt, is het in ons beider voordeel. Het eerste jaar na de overname hebben we er vooral naar gestreefd om de klanten tevreden te houden. Dat is goed verlopen. Uiteraard verschuift er het één en ander, bijvoorbeeld op het vlak van assortiment. Intussen is Ingrid verantwoordelijk geworden voor zowel de aankoop als de verkoop van decoratie over de zes vestigingen en is er iemand anders die de dagelijkse leiding van het filiaal in Wilrijk voor haar rekening neemt. De naam Janssens & Janssens blijft voorlopig behouden. Dat is een bewuste keuze. Op termijn is het de bedoeling om de vennootschap te integreren in Tom Nollekens NV, maar daar is nog geen timing op geplakt. We hebben nu vier vestigingen die zich focussen op verf en decoratie en twee vestigingen onder de vleugels van ProfShop Plus die meer gericht zijn op de bouwsector.”

We willen nog groeien maar altijd met dat familiale karakter in ons achterhoofd.

STERCK. U werkt niet met een raad van advies? 

Tom Nollekens: “Daar heb ik voorlopig geen behoefte aan. Naast onze interne boekhouder werken we al jaren samen met VGD, een accountant-fiscalist. Bij de overnames hebben zij ons van a tot z begeleid. Daar hebben we heel veel aan gehad. Die kennis kan je moeilijk zelf in huis hebben, al hebben we intussen ook veel geleerd van de drie overnames. We hebben ook iemand in dienst genomen die het hele salesgebeuren coördineert, ook naar de filialen toe. Dat is iets wat ik tot voor kort zelf deed. Onze salesmanager is 34 jaar in de sector actief, kent het cliënteel, het assortiment ... Zo kan ik mij meer met de ontwikkeling van het bedrijf bezighouden.” 

Ingrid Janssens: “De behoefte aan extern advies is voor elke ondernemer anders. Voor mij was die raad van advies iets waar ik heel veel aan gehad heb. Ik wilde mijn meerjarenstrategie graag aftoetsen. Ik was gewoon om dat alleen te doen, maar het was een openbaring om die input van andere mensen te krijgen. En van het één kwam het ander. Je evolueert. Het is voor mij persoonlijk een heel mooie overdracht geworden en dat heb ik deels te danken aan het advies en het meedenken van die raad van advies.” 

Tom Nollekens: “De overname is vlot en snel verlopen, ook dankzij de raadgevers die we elk hadden. Zo moet het ook gaan. Dan ben je meteen goed vertrokken. Als het stroef verloopt, ga je je als overnemer vragen stellen over het vervolg.” 

Ingrid Janssens: “Als kmo-­bedrijfsleider moet je continu flexibiliteit aan de dag leggen, ook als er vrij ingrijpende zaken gebeuren. Toen mijn dochter Nathalie mee in de zaak wilde stappen, was ik daar heel blij mee. Maar dan moet je ineens toch weer een heel andere richting uit. Je moet je focus steeds richten op de toekomst.”

Groep_Tom_Nollekens_Ingrid_Janssens_Tom_Nollekens

Groeiambitie

STERCK. Welke ambities zijn er nog voor de volgende jaren?

Tom Nollekens: “We willen nog groeien maar altijd met dat familiale karakter in ons achterhoofd. Onze klanten vinden die persoonlijke relatie enorm belangrijk. Ze willen ’s morgens samen een koffie kunnen drinken aan de automaat. We hebben een relatief groot klantenbestand. 750 schildersbedrijven in de provincie Antwerpen is zeer veel. Het is belangrijk om die mensen op de juiste manier te benaderen. We horen bij de grootste spelers in onze provincie en kiezen er bewust voor om binnen die regio te blijven. Onze schilders werken ook voornamelijk binnen dezelfde regio. We willen met onze filialen op korte afstand van hen gevestigd zijn. Ze komen immers vaak zelf materialen afhalen of bijhalen. Onze filialen zijn mooi verspreid over de provincie. Dat is superbelangrijk met de beperkte mobiliteit in en rond Antwerpen.”

Top5 meest gelezen
    Top5 gedeelde artikels