DS zet de volgende jaren volop in op de elektrificatie van het merk. De DS 7 Crossback E-Tense 4x4 bijt de spits af. Deze plug-inhybride is in zijn krachtigste versie goed voor 300 pk. De uiterst luxueuze SUV wil een volwaardig alternatief vormen voor de klassieke premiummerken en richt zich op wie de Franse vertaling van comfort en klasse weet te waarderen. Bovendien is de DS 7 Crossback E-Tense 100% fiscaal aftrekbaar. Dat vraagt om een test.
DS is het luxemerk van de PSA-groep (met onder meer ook Peugeot, Citroën en Opel) dat vooral inzet op beleving, luxe en een stukje Franse bravoure,” legt Filip Bruyndonckx, salesmanager bij Groep Verellen uit. “Je merkt dat onder meer aan de afwerking en de materialen die gebruikt worden. Zo is het leder hetzelfde materiaal als dat waar de handtassen van Chanel van gemaakt worden. Er is bijvoorbeeld extra isolatie voorzien en zelfs dikker gelaagde ruiten om een nog stillere binnenruimte te creëren. De auto is zachter geveerd en er zijn opties mogelijk zoals een uiterst high-end geluidssysteem.”
De DS 7 Crossback E-tense is beschikbaar in twee motorisaties. Een versie van 225 pk met één elektromotor en een 300 pk-variant waar twee elektromotoren de 1.6 benzinemotor te hulp schieten. Die laatste versie heeft meteen ook vierwielaandrijving. We stuurden Yves Bellen, fleetmanager bij Geysen een dag op de baan met de topversie van deze DS 7.
Geysen
Yves Bellen is sinds dit jaar fleetmanager bij Geysen, met hoofdzetel in Westerlo. Geysen is de partner bij uitstek voor industrieel technisch onderhoud en projecten. Ze bieden specifieke expertise in de verschillende technische domeinen, en vullen de nood aan techniekers in bij piekcapaciteit of gepland onderhoud. Het bedrijf staat 24/7 klaar om mee te denken over technische vraagstukken op korte of lange termijn.
Naadloze wisselwerking
“Het was in elk geval een heel prettige ervaring”, getuigt Yves Bellen. “Ik heb een aantal maanden met een DS 7 gereden in de dieselversie. Dat was al een aangename wagen, maar de elektrische rijeigenschappen maken hem nu nog veel prettiger. Je rijdt compleet geluidloos, zonder trillingen én zonder uitstoot in elektrische modus terwijl je tegelijkertijd een enorme koppel ter beschikking hebt. Dat zijn de echte kwaliteiten van een elektrische of hybride wagen.”
“De wagen start altijd elektrisch,” legt Filip Bruyndonckx uit. “Zodra je meer gas geeft, valt de benzinemotor mee in om ondersteuning te geven. Die wisselwerking gebeurt naadloos. Je moet er al heel lang mee rijden en er echt op letten om te weten of je op benzine of elektrisch rijdt. Al kan je het natuurlijk ook op het dashboard aflezen. Het feit dat de wagen zo optimaal geïsoleerd en stil vanbinnen is, speelt natuurlijk ook een rol. Het rijbereik bedraagt theoretisch 58 km. In werkelijkheid en in iets drukker verkeer zal dit iets meer dan 40 km zijn. Dat is nog ruim voldoende om de korte verplaatsingen die de meeste mensen maken volledig elektrisch af te leggen.”
Je rijdt compleet geluidloos, zonder trillingen én zonder uitstoot in elektrische modus.
Energierecuperatie
“Je kan ook benzine besparen door bijvoorbeeld zelf in te stellen of je 10 of 20 km volledig op elektriciteit rijdt. De DS 7 Crossback E-Tense maakt in hybridemodus gebruik van een automatisch regeneratiesysteem. Als je het gas loslaat, gaat hij stilletjes afremmen en zo energie recupereren. Zet je de wagen in de stand break-boost, dan gaat hij elke keer bij het loslaten van het gaspedaal steviger afremmen en zo via het kinetic energy recuperation-systeem (KER) energie terug naar de batterij sturen. Dan heb je wel een vrij stevige rembeweging. Het is een andere manier van rijden waar je een beetje aan moet wennen.”
De DS 7 Crossback is een SUV en heeft dus een vrij hoge zitpositie. De batterij is verwerkt tegen de bodemplaat van het voertuig en bevindt zich niet in de koffer zoals bij sommige andere hybrides. Zo gaat er geen kostbare plaats verloren en is er zowel op de achterbank als in de kofferruimte van 555 liter meer dan voldoende plaats. Binnen vallen de grote digitale schermen op die volledig individueel in te stellen zijn. “Je kan het display achter het stuur aanpassen met de gegevens die je daar wil zien. Ook het navigatiesysteem werkt heel intuïtief. Je kan kiezen of je werkt via je smartphone of via het intern navigatiesysteem. De wagen ondersteunt zowel Apple CarPlay als Android Auto.”
Je ziet meer en meer dat bedrijven niet alleen naar de centen kijken, maar ook een groen imago willen opbouwen.
Duw in de rug
Comfort genoeg dus, maar hoe zit het met het vermogen? Yves Bellen: “De testwagen was een nieuwe wagen, dus ik heb er rustig mee gereden, maar je voelt dat je op elk moment koppel en vermogen op overschot hebt.” Filip Bruyndonckx: “Ik heb de DS 7 Crossback E-Tense met 300 pk wel al eens volledig kunnen testen en ik kan je zeggen dat je bij een snelle acceleratie letterlijk in je zetel gedrukt wordt. De twee elektromotoren geven hun koppel onmiddellijk vrij en als de benzinemotor er nog eens bijkomt gaat het echt hard vooruit.”
Op het vlak van energieverbruik mikken de meeste hybrides erop dat je lange afstanden op bijvoorbeeld de autosnelweg met benzinemotor aflegt en de rest van het traject zo veel mogelijk met de elektromotor. De lege batterij opnieuw opladen, vergt ongeveer twee uur (met 7,4 kW, het maximale interne laadvermogen van de E-Tense), terwijl je aan een gewoon stopcontact een goeie acht uur geduld moet oefenen.
100 % fiscaal aftrekbaar
De DS 7 voldoet aan de normen om 100 % fiscaal aftrekbaar te zijn. Daarmee mikt de wagen uiteraard op de fleetmarkt, hoewel hij door zijn prijs (vanaf 53.490 euro) en luxueuze afwerking niet voor elk fleetbudget in aanmerking komt. Yves Bellen: “We hebben bij Geysen een vloot van een 160-tal bedrijfswagens. We zijn nu aan het kijken om toch met een aantal van die wagens naar hybride over te schakelen. Dat doen we trouwens niet alleen om fiscale redenen maar ook om energie te besparen en onze ecologische voetafdruk te verminderen.”
Groep Verellen
Groep Verellen is in de Kempen de verdeler bij uitstek voor de merken Peugeot, Citroën, DS en Opel. Het familiebedrijf wordt gerund door Kris Verellen en zijn echtgenote Christine Nevelsteen. Verellen is al 20 jaar officieel Citroën-dealer en drie jaar full PSA-dealer. Een 50-tal medewerkers voeren de slogan ‘Voorsprong door Service’ hoog in het vaandel. Naast een eigen carrosserieafdeling en werkplaats heeft Groep Verellen één van de grootste en mooiste DS-showrooms van Europa.
Filip Buyndonckx: “Je ziet meer en meer dat bedrijven niet alleen naar de centen kijken, maar ook een groen imago willen opbouwen. Als je wagenpark geen CO2 meer uitstoot, gaat je carbon footprint een stuk naar beneden. Maar je moet natuurlijk wel de nodige laadfaciliteiten voorzien. De DS 7 is een erg luxueuze en grote wagen, binnen de PSA-groep zijn er intussen ook tal van andere plug-inhybrides die uiterst geschikt zijn voor de fleetmarkt. Er is de Citroen C5 Aircross Hybrid, de Opel Grandland X Hybrid, Peugeot 3008 Hybrid, de volledig elektrische Corsa, de elektrische Peugeot 208 en de nieuwe elektrische Citroën C4. Tegen 2024 moet elk model van de PSA-groep een hybride variant hebben zodat ze maximaal fiscaal aftrekbaar zijn en zo weinig mogelijk CO2 uitstoten.”
Bevindingen
Afwerking en comfort op zeer hoog niveau in deze uiterst luxueuze SUV.
Stevige prestaties ondersteund door twee elektromotoren.
100 % fiscaal aftrekbaar en ecologisch verantwoord alternatief.
- Verbruik: 1,5/100 km
- CO2-uitstoot: 34 g/km
- 0 tot 100 km/u: 5,9 sec
- Vermogen Kw/pk: 221/300
- Koppel: 520 Nm
- Afmetingen(mm): 4573(l) 1906(b) 1625(h)
- Gewicht(kg): 1750
- Inhoud kofferruimte: 555l
- Basisprijs: 53.490 euro incl. btw