Als er iets is wat je klanten tijdens de coronacrisis echt nodig hebben, is het duidelijkheid. Want dat schept vertrouwen. Net daarom is het vandaag zo belangrijk om aandacht te besteden aan je branding. Hoe denken mensen over jouw merk? En hoe wil jij dat mensen jouw merk zien? Daar zit vaak een discrepantie tussen. Brand design studio WeWantMore houdt zich bezig met alles wat je merk niet letterlijk zegt en helpt je met de scherpstelling van jouw branding. Michiel de Vreede, creatief directeur brand design, geeft tekst en uitleg.
Communicatie is vandaag heel vluchtig. Iemand ziet een banner op een specifieke website, leest een Facebookpost of merkt je logo ergens op. In de ideale situatie drukt elke boodschap – in welke vorm of op welk kanaal dan ook – precies uit waar je als merk voor staat. Heel concreet: een potentiële klant die jouw nieuwsbrief leest, moet hetzelfde gevoel krijgen wanneer hij of zij jouw parking oprijdt en je zaak binnenstapt. Met andere woorden, de eerste indruk moet kloppen en er moet consistentie in je communicatie zitten.
Stijlgids
Consistentie is niet eenvoudig. Want je salesmanager maakt een flyer op terwijl er iemand anders een Facebookpost publiceert en je die ene brochure uitbesteedt aan een reclamebureau. De oplossing? Een duidelijk gedefinieerd merk waarvan elk element wordt bepaald in branding guidelines. Een soort stijlgids voor zowel interne als externe medewerkers waarin heel precies uitgelegd staat op welke manier je met je klanten communiceert. Hierin staat onder andere de tone of voice, de gebruikte lettertypes en kleuren, de fotografiestijl ... Zo creëer je een merk dat op alle mogelijke momenten en kanalen dezelfde waarden uitdraagt. Samengevat, zo schep je vertrouwen. En net dat is vandaag de dag zo belangrijk. Niet enkel omdat er door de coronacrisis onzekerheid heerst, maar ook omdat klanten overstelpt worden met allerlei boodschappen en je maar één kans krijgt om een goede eerste indruk te maken.
Zet je merk scherp
Een volledige rebranding is niet altijd een must. Wellicht zitten er al heel wat aspecten in jouw merkidentiteit goed. Je hoeft het warm water dus niet opnieuw uit te vinden. Het is echter wel zaak om alles op één lijn te zetten. Dat kan aan de hand van kleine tweaks. Door middel van enkele oefeningen, ontdek je al snel waar het beter en scherper kan. Zo kan je bijvoorbeeld de persoonlijkheid van je merk definiëren aan de hand van een metafoor. Stel, je merk komt de kamer binnengewandeld. Wie zie je voor je? Een 55-jarige gesettelde man met een bierbuikje of een jonge, enthousiaste vrouw die aan yoga doet? Zo’n brand persona kan je helpen de karaktertrekken en identiteit van je merk verder te definiëren. Stel jezelf ook de vraag wat het doel van jouw merk is? Wat wil je nu echt uitdrukken? En komt dit effectief overeen met hoe mensen je merk ervaren? Zo kan je je brand identity stap voor stap scherper krijgen. Meer weten? Surf naar www.wewantmore.studio.