Zo hou je je team gemotiveerd tijdens de coronacrisis
Anke Ulens Vivaldis

Zo hou je je team gemotiveerd tijdens de coronacrisis

Praktijck - Vivaldis

De wereldwijde pandemie vraagt bedrijfsleiders om ontzettend wendbaar te zijn. Anke Ulens, CEO van Vivaldis Groep, spoort aan om vooral heel duidelijk te communiceren om de werkmotivatie op peil te houden. 

Heldere en transparante communicatie is vandaag ontzettend belangrijk. Medewerkers hebben nu eenmaal nood aan een houvast. Om alle actoren betrokken te houden, is het ook een must om te communiceren op verschillende manieren, op diverse momenten en via verschillende kanalen. Maar wel op een consistente manier.

Duidelijkheid

De communicatie van de overheid is niet altijd even duidelijk. Er is soms ruimte voor interpretatie. Dat moet je proberen te vermijden in je eigen communicatie. Maak juridische contexten heel duidelijk. En durf gerust communiceren over de dingen die je niet weet. Je kunt beter zeggen ‘over x hebben we op dit moment nog geen duidelijkheid’ in plaats van een specifiek onderwerp te negeren. 

Empathie

Vraag je medewerkers op regelmatige tijdstippen begrip voor de situatie. En toon empathie. Luister naar je mensen en probeer te verbinden. De reacties op de crisis zijn nu eenmaal heel individueel. Voor je middenmanagement is dit een belangrijke evenwichtsoefening. Het lijkt soms dat zij tussen hamer en aambeeld zitten omdat ze rekening willen houden met de individuele noden van de medewerkers én de businesscontinuïteit. 

Monitoren

Heel wat medewerkers moeten verplicht thuiswerken terwijl ze dat vroeger nooit deden. Sommige bedrijfsleiders vinden dat moeilijk. Omdat ze dingen moeten loslaten en minder controle hebben. Een gouden tip: monitor de inspanningen van je medewerkers, maar controleer je werknemers niet. Controle werkt demotiverend. Uiteraard mag je resultaten verwachten, maar dat lukt beter door vertrouwen te schenken dan door continu te controleren. Maak ook afspraken over werkuren. Je mag gerust ’s avonds een whatsappje of mail naar een collega sturen, maar je mag niet verwachten dat hij of zij buiten de afgesproken werktijden antwoordt.

Mentale gezondheid

De gezondheid van je medewerkers moet op de allereerste plaats staan. Maar probeer ook voldoende aandacht te spenderen aan hun mentale gezondheid. Dat wordt in crisistijden al te veel vergeten. Bied je medewerkers perspectief! Deel je plannen voor volgend jaar en betrek je medewerkers op allerlei vlakken. Organiseer bijvoorbeeld online workshops. Wat ook werkt: vier je successen. En organiseer teamevents online: een Facebook Live-event of Zoom-apéro opzetten, is echt niet moeilijk. Maak ten slotte ook tijd voor koetjes en kalfjes. De gesprekken in de koffiehoek vallen weg, maar je medewerkers hebben nog altijd nood aan sociale interactie. Vraag dus gerust eens hoe het met de partner of kinderen gaat. Die betrokkenheid is enorm belangrijk.

Top5 meest gelezen
    Top5 gedeelde artikels