Comfortabele ultrasportieveling
Koen Vanlommel
& Nissim Verbist
Netropolix - BMW Sneyers

Comfortabele ultrasportieveling

De Test - BMW M8 Competition Coupé

www.netropolix.be
www.sneyers.bmw.be

Met de BMW M8 Competition Coupé beschikt BMW opnieuw over een uiterst sportief vlaggenschip. Het nieuwe topmodel is een wagen die op vlak van pure kracht zijn gelijke niet kent. De ingenieurs uit München hebben er met een rits van veiligheids- en hulpsystemen echter voor gezorgd dat de krachtpatser ook in het dagelijks verkeer uiterst comfortabel te gebruiken is. Dat vraagt om een test.

BMW_M8

De BMW M8 Competition is ons absolute topmodel”, zegt Nissim Verbist, fleet ambassador bij BMW Sneyers in Herentals. “Het is het beste en meest sportieve product dat we momenteel hebben. De M8 is als een volledig nieuw model ontworpen volgens de allerlaatste inzichten op vlak van technologie, design, interieur, systemen … Onder de motorkap van de BMW M8 schuilt een 4.4-liter V8 biturbomotor, goed voor 625 pk en 750 Nm koppel. Dat koppel wordt breed uitgesmeerd: van 1.800 tot 5.800 tpm, waarna de M8 Competition volledig losgaat bij 6.000 tpm. De wagen sprint in 3,2 sec naar 100 km/u met een piek van 305 km/u. Speciaal voor de Competition-uitvoering heeft de M-afdeling van BMW naast het aandrijfgeheel ook de remmen, de vering en de besturing aangepakt om de wagen nog net iets sneller en vinniger te maken.”

Vaak moet je kiezen tussen comfort en sportiviteit, hier kan je met volle teugen van beiden genieten.

Om de meest krachtige en snelste wagen die BMW vandaag in huis heeft te testen, nodigde STERCK Magazine een testrijder uit die het gewend is om al die paardjes in toom te houden. Koen Vanlommel, afgevaardigd bestuurder van Netropolix, is autoliefhebber pur sang en is ettelijke keren per jaar te vinden op het racecircuit. In zijn garage staat momenteel een Porsche 911 en een Porsche Panamera Hybride. Op het circuit rijdt hij met een Cayman GT4, maar in het verleden reed hij voor dagelijks gebruik ook al meermaals met BMW.

BMW_M8

 

BMW_M8

BMW_M8

Fenomenale koppel

Koen Vanlommel: “Om meteen met de deur in huis te vallen: als je het over koppel hebt, dan moet ik zeggen dat ik de ervaring van de BMW M8 Competition nog nooit heb meegemaakt met een andere wagen. En dat wil wel wat zeggen. Ik heb bijvoorbeeld een Audi RS6 gehad, en met een Porsche GT3 Cup gereden, die beiden een fenomenale koppel hebben. Maar deze BMW M8 staat nog een trapje hoger als het op pure kracht aankomt. Het is op dit moment het summum van wat een wagen kan omzetten van kracht in versnelling. Ook op gebied van comfort ben ik zeer aangenaam verrast. BMW is wat betreft uitrusting en interieurafwerking weer helemaal top. Ik vind het ook een prachtige lijn en design. De kleine details maken het verschil. Waarin de BMW M8 het meest uitblinkt? Dat is voor mij toch wel feit dat deze uiterst krachtige sportwagen zich ook perfect leent voor langere ritten. Ik heb er in totaal een kleine 1.000 km mee gereden en ook na langere ritten van 300 km stap je uitgerust uit de wagen. Dat is uitzonderlijk. Ik moet toegeven dat ik in mijn Porsche 911 lang niet aan het comfort van deze wagen kom.”

Netropolix_Koen_Vanlommel Netropolix

Netropolix is op 20 jaar uitgegroeid tot een toonaangevende IT-speler onder het motto ‘IT op de achtergrond’. Het tekent, bouwt en onderhoudt IT-systemen die nooit plat mogen gaan en programmeert performante softwaresystemen. Netropolix is ook verdeler van Microsoft Business Applications. Sinds 2020 betrekt het een prachtige nieuwbouw in Geel. Het bedrijf telt 75 medewerkers en heeft de ambitieuze doelstelling om binnen drie jaar naar 125 mensen te groeien.

Comfort én sportiviteit

Nissim Verbist: “Dat is hoe BMW zich onderscheidt ten opzichte van andere sportieve merken. Vaak moet je kiezen tussen comfort en sportiviteit, maar hier kan je met volle teugen van beiden genieten. Het zit ‘m ook in de instellingen. Je kan het chassis aanpassen, de remmen, het geluid, de gasrepons, het koppel … Van heel comfortabel tot heel sportief. Je kan bijvoorbeeld rustig door de stad rijden, maar toch een prachtige sound hebben. Daar kan je zelf allemaal mee spelen. Er zijn heel veel systemen aanwezig voor je veiligheid en ook die kan je tot een bepaald percentage speling geven. Je kan gewoon met vierwielaandrijving rijden, maar er ook voor kiezen om alle vermogen op je achterwielen over te brengen of zelfs om de hulpsystemen grotendeels uit te schakelen.” 

BMW_M8

Blijven gaan

“Het verschil tussen de rijmodi is heel groot”, zegt Koen Vanlommel. “Als je voor de trackmodus kiest, staan alle veiligheidssystemen uit. Dan moet je met al dat vermogen echt wel een stukje kunnen rijden, anders hou je de wagen niet op de baan. Maar in comfortmodus is het helemaal relaxed en comfortabel rijden. Dat maakt de BMW M8 ook heel geschikt voor dagelijks gebruik.

Ik zie maar twee minpuntjes. Op fiscaal vlak kost de wagen natuurlijk heel wat meer dan een hybride wagen, maar daar moet je je overheen zetten als je voor dit soort sportiviteit kiest. En in het snelle bochtenwerk heeft hij een beetje zijn gewicht tegen. Voor de rest is het top over de hele lijn. Dit is voor mij de ideale mix van comfort en toch die kick krijgen van een uitdagende wagen. Ik had nog nooit meer dan 300 km/u gereden en met deze BMW M8 wel. Meestal hou ik me in omdat je voelt dat je de limiet van de wagen aan het overschrijven bent. Deze BMW M8 bleef superstabiel en zelfs bij 290 km/u heeft hij nog meer koppel dan gelijk welke andere wagen tegen een veel lagere snelheid. Dat is gewoon niet te doen. Hij kan blijven gaan (lacht). De beleving van de wagen is heerlijk. En de V8 klinkt ook uitstekend door die sportuitlaten.”

De M8 is op dit moment het summum van wat een wagen kan omzetten van kracht in versnelling.

Veiligheid

Nissim Verbist: “Er zijn maar weinig chauffeurs die zo sportief door de bocht gaan als Koen denk ik (lacht). De BMW M8 beschikt over heel wat technologieën die de chauffeur helpen om in alle veiligheid het maximum uit de wagen te halen zoals de dynamische stuurbekrachtiging, de slimme vierwielaandrijving en het actieve achterdifferentieel. Dat soort zaken helpen om al die krachten over te brengen. Voor wie graag een lichtere wagen heeft, hebben we nu ook de nieuwe M4 en M3 in het gamma. Die wagens zijn ook uiterst geschikt om naar het circuit te trekken. Dan heb je een lichtere sportwagen met misschien iets minder comfort, maar evenzeer een wagen voor elke dag. Dat is puur een kwestie van smaak.” 

Nissim_Verbist_BMW_Sneyers BMW Sneyers

BMW Sneyers onderscheidt zich van andere concessies door haar persoonlijke en familiale aanpak. “We bouwen al jaren aan een netwerk waarin we onze klanten met elkaar laten connecteren op mooie gelegenheden en locaties. Het contact komt eerst, daarna praten we pas over het product. En dat weten onze klanten te appreciëren. De concessie is volledig vernieuwd met een eigen carrosserieafdeling, werkplaats, Mini-showroom en Premium-afdeling.

STERCK. In welke mate is er een vergelijking mogelijk met de BMW M850i die ook over 530 pk beschikt, maar wel een flink stuk minder kost?

Nissim Verbist: “Het is eigenlijk dezelfde motorblok, maar het chassis van de M8 Competition is wel helemaal anders afgesteld. De wagen kan zo het circuit op. De BMW M850i is meer een compromis om toch die snelheid en kracht te beleven en tegelijk nog iets meer comfort te hebben, bijvoorbeeld door gebruik te maken van een meesturende achteras." 

Koen Vanlommel: “Al weet ik niet hoe je het comfort van de M8 nog kan verbeteren als deze in comfortmodus staat. Er zit zelfs geen luchtvering op en dat heb ik niet eens gemerkt. Het is gewoon een geweldig leuke ervaring.”

BMW_M8

BMW M8
COMPETITION COUPÉ

Bevindingen

Voor wie het iets meer mag zijn dan de BMW M850i. De M8 Competition geeft de 8-reeks van BMW nog meer glans.

De desgewenst zelf in te stellen rijmodi bepalen sterk het karakter van de wagen.

Deze uiterst snelle krachtpatser is zowel comfortabel in het dagelijkse verkeer en bij langeafstandsritten als snel en vinnig op het circuit. Veelzijdigheid troef.

  • Verbruik: 13,3l/100km
  • CO2-uitstoot: 238 g/km
  • 0 tot 100 km/u: 3,2 sec
  • Vermogen: 625pk
  • Koppel: 750 nm
  • Emissienorm: AN
  • Afmetingen(mm): 4867(l) 1907(b) 1362(h)
  • Gewicht(kg): 1960
  • Inhoud kofferruimte: 420l
  • Basisprijs: 171.500 euro incl. btw

Netropolix

BMW Sneyers

Top5 meest gelezen
    Top5 gedeelde artikels