www.uitgezonderd.be
www.artcoresociety.com
In het najaar van 2020 was het zover: jongerenplatform ED TV werd op de wereld losgelaten. Samen vertaalden bezielers James Cooke en Bob Jennes een decennium aan ervaring in educatief theater naar een hip, multimediaal en futureproof webplatform. “ED TV pakt moeilijke onderwerpen zoals pesten, drugs, alcohol of seksualiteit op een pakkende en vooral toegankelijke manier aan”, vertelt James Cooke. “Voor Bob en mij is ED TV een echt passieproject, en dan heb je een partner nodig die dezelfde mentaliteit koestert. Die vonden wij in Artcore Society.”
Bob en James staan samen aan het roer van productiehuis Uitgezonderd. “Wij maken al ruim 12 jaar educatieve theaterstukken en audiovisuele producties”, vertel commercieel zaakvoerder Bob. “Daarmee bereiken we jaarlijks zo’n 100.000 leerlingen. Met producties voor en door jongeren proberen we moeilijk bespreekbare thema’s aan te pakken, en met succes!”
Stroomversnelling in coronatijden
“Toch wisten we dat jongeren altijd met vragen blijven zitten, ook na één van onze theaterstukken”, vertelt James. “Daarom droomden wij al twaalf jaar van een digitaal concept: een plek waar jongeren terechtkunnen met vragen en waar niemand aan z’n lot overgelaten wordt. Enter ED TV. Als 360-platform bundelt ED TV tal van audiovisuele producties, een chatbot, een forum, educatief materiaal en meer. Bob en ik pingpongen al jaren met het idee, en ik was altijd even zeker over ED TV als over m’n geaardheid. Het was uiteindelijk de digitalisering ten tijde van corona die het in een stroomversnelling bracht.”
Bob Jennes: “ED TV had nood aan een pakkende huisstijl, een robuuste technische webinfrastructuur en vooral een eigen identiteit die vertrouwen uitstraalt naar jongeren. Daarom gingen we de markt op: de zoektocht naar een gelijkgestemde partner kon beginnen.”
Frisse en toekomstbestendige
En die partner vond Uitgezonderd in Artcore Society, een active multimedia agency uit Antwerpen. Zaakvoerder Maarten Serneels: “Wij hadden alle skills in huis om de branding, het design en de development van het platform tot een goed einde te brengen. Wanneer iemand vraagt naar de missie van Artcore, durf ik wel eens ‘gewoon goeie shit maken’ zeggen. Dat was ook hier niet anders: vanaf de eerste brainstorm merkten we dat ED TV nood had aan een frisse en toekomstbestendige identiteit. Dat begon allemaal bij ED, het robotfiguurtje dat de rode draad vormt doorheen het platform.”
James: “De grafische en technische uitwerking van een 360-platform als ED TV bracht heel wat uitdagingen met zich mee, maar we voelden meteen dat het team van Artcore Society op dezelfde golflengte zat. Enerzijds heb je de veelheid aan content, en dus de veelheid aan technische functionaliteiten. Anderzijds heb je twee verschillende luiken in het platform: één voor de jongeren zelf en één voor leerkrachten. Tot slot moest ED TV ook nog eens uitbreidbaar zijn, aangezien het aantal functies in de toekomst nog zal groeien.”
Team van Artcore Society ademde ED TV
“Dankzij de expertise van Artcore Society kwamen we tot een jeugdig en functioneel geheel dat de 360-stempel meer dan waard is. Net als Bob en ik ademde het team van Artcore Society ED TV. Ze werkten alsof het voor zichzelf was, en vaak tot in de late uurtjes. Kortom: een creatieve en flexibele partner die niet zomaar wat uren factureert. One of a kind!”
Maarten: “ED TV was geen standaard corporate opdracht, en vergde de onvoorwaardelijke inzet van heel ons team. Tijdens het creatief proces werd er door beide partijen dag en nacht gebouwd, en het resultaat is een schot in de roos.”