Drie generaties passie voor IT en ondernemen
Erik Moons
& David Moons
Servico

Drie generaties passie voor IT en ondernemen

Karackter - Servico

Voor veel bedrijven bracht het afgelopen jaar een ongeziene digitale transformatie met zich mee. Die ontwikkelingen werden echter al veel vroeger ingezet. Informatica is sinds verschillende decennia een motor van vernieuwing in zowat alle sectoren. Servico uit Putte draagt al 40 jaar lang bij aan deze innovatie. Sinds 1980 levert het bedrijf gespecialiseerde IT-infrastructuur en software voor de toeristische sector, de rederij en e-commerce. Met David Moons staat vandaag de derde generatie aan het hoofd van het familiebedrijf. In 2019 nam hij het roer over van zijn vader Erik Moons, toen die burgemeester werd van het naburige Keerbergen. 

“Ons verhaal begint in 1980 toen mijn vader Hugo Moons stopte als directeur van een Amerikaans bedrijf”, begint Erik het gesprek. “Op dat moment had ik, net zoals mijn vader, mijn diploma van burgerlijk ingenieur op zak en een opleiding bij Vlerick achter de rug. We hebben toen beslist om samen Servico op te starten. Ook mijn moeder Jet Peremans, stond mee aan de wieg van het familiebedrijf. Zij nam destijds de administratie op zich. Van 1994 tot 2019 leidde ik het bedrijf en was ik eigenaar. Vandaag is Servico in handen van mijn zoon David, ook een burgerlijk ingenieur. De passie voor IT en ondernemen zit dus al drie generaties in onze genen.”

Erik_Moons_Servico

STERCK. Jullie hebben in al die jaren ongelofelijk veel zien veranderen? 

Erik Moons: “Toen onze eerste werknemer twee jaar geleden op pensioen ging, vertelde hij in zijn afscheidsspeech dat zijn job op dat moment niet te vergelijken was met zijn job aan het begin van zijn carrière. Geen enkele sector is zo snel geëvolueerd dan die van IT. We zijn destijds begonnen als een computerservice voor kmo’s. In die periode hadden alleen de grootste bedrijven een eigen computer. Wij kochten een minicomputer, die bijna zo groot was als een kast. Bedrijven konden met behulp van een scherm op hun kantoor via de telefoonlijn gebruikmaken van die Servico-computer. We schreven ook boekhoudpakketten en dergelijke voor onze klanten. Dat waren destijds de grotere kmo’s uit de regio. 

Dit deden we tot begin jaren 90. Toen werd de computer voor het eerst breed gebruikt en werd telefonie te duur. Rond 2000 was er een enorme piek in informatica door de overgang naar de euro en de heisa die gepaard ging met de eeuwwisseling. Op dat moment won het internet aan belang en halveerden de prijzen van computers. Die waren ondertussen wél dubbel zo krachtig. Die evolutie zet zich tot op de dag van vandaag door. Digitalisering wordt steeds belangrijker en kreeg het afgelopen jaar nog een extra impuls.”

Wat ons typeert is de continuïteit die we in onze dienstverlening en onze bedrijfsvoering leggen.

Continuïteit centraal

STERCK. Hoe zijn jullie erin geslaagd te midden van al deze ontwikkelingen 40 jaar lang een betrouwbare partner te blijven voor jullie klanten? 

David Moons: “Wat ons typeert is de continuïteit die we in onze dienstverlening en onze bedrijfsvoering leggen. We maakten grote ontwikkelingen mee in onze sector en in die van onze klanten. Ook de overdacht van Servico van mijn grootvader naar mijn vader en recent van vader naar mezelf bracht veranderingen met zich mee. Maar we hebben altijd de continuïteit van het bedrijf naar onze klanten én naar ons personeel toe centraal gesteld. Het beste bewijs daarvan is dat hier vandaag vier mensen werken die al meer dan 30 jaar bij ons zijn en een tiental waarop we al meer dan 20 jaar kunnen rekenen.”

Erik Moons: “We kiezen niet voor de enorme vlucht vooruit. Ik heb veel IT-bedrijven snel zien pieken en al even snel zien verdwijnen. Wij kiezen bewust voor een gestage en gecontroleerde groei en we nemen daarbij geen grote risico’s. Zo zijn we erin geslaagd om financieel onafhankelijk te blijven en om zekerheid te bieden aan onze klanten maar ook aan onze medewerkers. Ons personeel is onze prioriteit. Door hun kennis en expertise kunnen wij al vier decennia lang een rol van betekenis spelen voor onze klanten.” 

David_Moons_Servico

Toerisme

STERCK. In welke sectoren zijn jullie klanten voornamelijk actief? 

Erik Moons: “De toeristische sector is al 30 jaar erg belangrijk voor ons. Met het toenmalige Best Tours hadden we eind jaren 80 een klant die gespecialiseerd was in reizen naar Spanje en Thailand. Zij waren de eersten die gebruikmaakten van ons pakket voor touroperators. Ook Toptours was bij de allereerste klanten en is vandaag nog steeds klant. Begin jaren 90 hadden we al meerdere klanten in die sector. Vervolgens hebben we dit uitgerold naar de hele sector. Zo werden we op korte tijd marktleider. Tot vandaag zijn de meeste van onze klanten actief in de reiswereld.”

David Moons: “Daarnaast ontwikkelen we sinds de jaren 80 payrollsoftware voor de rederij. Mijn nonkel was destijds zeeman. Zo zijn we daar eerder toevallig ingerold. Via ons payrollsysteem worden de lonen van alle zeevarenden op schepen die met een Belgische vlag varen berekend. Op mijn initiatief bouwden we de laatste zeven jaar ook een e-commerce-afdeling uit. Hier richten we ons in de breedte tot grotere kmo’s die online willen verkopen en waarvoor wij een grote meerwaarde kunnen bieden.” 

STERCK. Wat is de eigenheid van Servico anno 2021?

David Moons: “We zetten vooral in op een uitstekende dienstverlening en gebruiken die als basis voor langetermijnrelaties. Intussen zijn we met 20 medewerkers. Wij zijn een complete informaticapartner voor onze klanten. Naast software, hardware, telefonie, mail en zoveel meer, ontwikkelden we ook een sterke customer support. Onze klanten weten dat hier altijd iemand is die de telefoon opneemt en die hen meteen helpt.”

De toeristische sector is al 30 jaar erg belangrijk voor ons.

Geleidelijke overdracht

STERCK. David, jij bent sinds 2019 eigenaar maar je was al langer actief in het familiebedrijf. Heeft jouw ambitie altijd bij Servico gelegen? 

David Moons: “Als je jong bent, zoek je natuurlijk naar je interesses en capaciteiten. Maar Servico is altijd in mijn leven geweest en zodra ik aan mijn studies burgerlijk ingenieur begon, speelde dat wel in mijn hoofd. We praatten daar in die periode ook vaak over. We waren het allebei eens dat ik niet rechtstreeks van de schoolbanken in het bedrijf zou stappen. Toen ik hier in 2013 begon, had ik zes jaar gewerkt bij een Amerikaanse informaticagigant als consultant en in een commerciële functie. Die ervaring had ik hier niet kunnen opdoen en zo kwam ik ook niet onbeslagen binnen. Het gaf me de mogelijkheid om nieuwe inzichten en processen binnen te brengen in ons bedrijf.” 

STERCK. Hoe hebben jullie die overgang georganiseerd? 

David Moons: “Ik ben in 2013 gestart als projectleider rond wat uiteindelijk een nieuwe pijler van Servico zou worden, namelijk e-commerce. Die diversificatie in onze dienstverlening was op dat moment wel nodig. Als projectleider kon ik dat op gestage manier realiseren met de technische ondersteuning van onze medewerkers. Vanuit die rol kon ik ook werken aan een draagvlak bij onze medewerkers voor een verdere overgang. In een familiebedrijf als het onze is het belangrijk dat de mensen die hier al zo lang werken, overtuigd zijn van de nieuwe generatie.”

Erik Moons: “We hebben die overgang georganiseerd zoals we andere zaken aanpakken: geleidelijk, vanuit een goede communicatie, met gezond verstand en met het oog op een win-winsituatie voor iedereen. De transitie en de aandelentransacties zijn in 2013 gefaseerd ingezet. Toen ik burgemeester werd, schakelden we een versnelling hoger. De medewerkers en klanten hebben immers behoefte aan duidelijkheid over wie de operationele leiding in handen heeft.” 

STERCK. Hoe zouden jullie de samenwerking met elkaar omschrijven? 

Erik Moons: “We hebben altijd een goede verstandhouding gehad. Voor mij is die gebouwd op duidelijke communicatie, eerlijkheid en een logisch traject. Ook naar de medewerkers en de omgeving toe is dit cruciaal.”

David Moons: “We bespreken heel veel samen. Voor mij is het een kans om dit bedrijf succesvol de toekomst in te leiden. Hoewel mijn vader slechts één dag per week aanwezig is, heb ik het gevoel dat ik er niet alleen voor sta. Ook ik het begin, toen mijn vader nog de leiding had, praatten we veel en had ik al het gevoel dat we het samen deden. Zo zorgden we er ook voor dat met de overgang geen echte stijlbreuk gepaard ging.” 

Erik_Moons_David_Moons_Servico

Nieuwe markten aanboren

STERCK. Hoe kijken jullie naar de toekomst?

Erik Moons: “Het is vandaag niet evident om ver in de toekomst te kijken. Door corona is het een heel pittige tijd. Je moet weten dat veel van onze klanten in de reissector 90% minder rendement hebben. Dat heeft ook gevolgen voor Servico. Voor ons gaat een slecht jaar op langere termijn geen grote impact hebben, maar we weten natuurlijk niet hoe onze belangrijkste markt er in de toekomst zal uitzien. Het is daarom essentieel dat we ook vandaag onze klantenrelaties op lange termijn bekrachtigen door onze klanten te ondersteunen waar we kunnen.”

David Moons: “We zullen in de nabije toekomst ook investeren in een stevige upgrade van onze applicatie voor de reissector. In onze e-commerce willen we verder diversifiëren en een nieuwe klantengroep aanboren. We kunnen momenteel nog niet zeggen in welke sector, maar we kijken er enorm naar uit. Ik wil vooral het levenswerk van mijn grootvader en mijn vader op een positieve manier voortzetten. Dat is toch een groot stuk familiefierheid waaraan ik wil blijven bouwen.”

Top5 meest gelezen
    Top5 gedeelde artikels