Voormalig wielerkampioen Sven Nys is een echt BMW-liefhebber. De Kannibaal van Baal rijdt al jaren met het Duitse premiummerk en is er als BMW Friend ook ambassadeur van. De perfecte reden voor Jerry Apers en Laurent Smets, Business Developer en Operationeel Directeur bij BMW Patrick Smets, om Sven achter het stuur te plaatsen van de gloednieuwe iX3. Dit is de eerste volledige elektrische SUV in het BMW-gamma en meteen ook het eerste wapen in het nieuwe elektrische offensief van de Beierse autoproducent.
Sven Nys: “Ik ben al lang fan van BMW. De look-and-feel van het merk heeft mij altijd aangesproken. BMW bouwt stijlvolle wagens met een sportieve uitstraling en een rijervaring die daar volledig mee overeenstemt. Als klant word je bovendien echt betrokken bij het merk. BMW schept een connectie en zet in op een totaalbeleving. Zo kan je helemaal meestappen in hun verhaal. Het gaat bij BMW dus om veel meer dan de wagen op zich en dat spreekt mij enorm aan. Dit zie je ook bij de nieuwe iX3. Met een design en een rijbereik dat zelfs de grootste twijfelaars zal overtuigen van elektrisch rijden, legt BMW de lat voor elektrische SUV’s ongekend hoog.”
Herkenbaar design
Laurent Smets: “Het design van de iX3 speelt inderdaad een belangrijke rol in de ambities van BMW. In tegenstelling tot de opvallende i3 – die intussen zeven jaar geleden werd gelanceerd – en de futuristische i8 gaat BMW deze keer voor een look die aansluit bij de herkenbare en populaire X3. Dat kan omdat de X3 voorzien is om met verschillende motorisaties te werken. Door te vertrekken vanuit een bestaand model ontwikkelde BMW een elektrische wagen met een herkenbaar design. Waar de i3 en i8 vooral populair waren bij early adapters, spreekt de iX3 een veel breder publiek aan. Daarom is deze EV een belangrijke wagen in het gamma van BMW. Hij zal ongetwijfeld een prominente plaats innemen in de fleet van bedrijven en kmo’s.”
Elektrische ambities
Smets: “Met deze wagen wil BMW een gooi doen naar het leiderschap op de markt van elektrische wagens. De iX3 staat in de frontlinie van een heus elektrisch offensief. Later dit jaar komen daar nog een nieuwe i4 en een iX bij. Dat zijn allebei wagens die de concurrentie aangaan met de beste EV’s op de markt. De volgende twee jaar zal BMW in totaal elf nieuwe EV’s introduceren. Dit betekent niet dat de verbrandingsmotoren uit het gamma verdwijnen. Met de strategische ‘Power-of-Choice’-aanpak garandeert BMW dat de X3 als eerste model verkrijgbaar is met benzine- of dieselmotor, plug-inhybrideaandrijving of elektrisch aandrijfsysteem.”
De iX3 staat in de frontlinie van een heus elektrisch offensief.
Nys: “We moeten allemaal een bijdrage leveren aan een groene samenleving door zoveel mogelijk voor duurzame oplossingen te gaan. Elektrische wagens zijn een belangrijk deel daarvan.
Met de iX3 neemt BMW volgens mij een aantal belangrijke drempels weg die mensen er tot voor kort van weerhielden om te kiezen voor een EV. Het esthetische aspect is daar één van maar ook rijbereik is doorslaggevend. Deze nieuwe iX3 zal heel veel twijfelende klanten over de streep trekken.”
Sven Nys
Sven Nys heeft geen introductie nodig. De meervoudig kampioen veldrijden is vandaag begenadigd spreker en analist. Als rasechte BMW-fan is hij ook een ambassadeur van het merk. Zo is hij een graag geziene gast op BMW-evenementen en teambuildings. “Ongeacht welke BMW je bestuurt, je zal altijd verbluft zijn van de rijcapaciteiten van de wagen en het plezier dat die je geeft. Toen men mij vroeg om de nieuwe iX3 te testen, heb ik dan ook geen moment getwijfeld.”
Rijbereik en batterij
Nys: “Het rijbereik van de iX3 is fantastisch. Met een bereik van ongeveer 400 km zet BMW hier toch een grote stap vooruit. Bovendien werkt de iX3 in ecomodus met een systeem van remgeneratie. Dit zorgt ervoor dat de wagen automatisch afremt wanneer je het gaspedaal loslaat. Op dat moment wekt de iX3 stroom op die de batterij zal laden. Dit maakt one-pedal driving mogelijk, wat ook nog eens zuiniger is. Toegegeven, aan dit one-pedal rijden moest ik bij de start van de rit toch even wennen. Het viel mij echter op hoe snel je dat gewoon werd. BMW heeft er alles aan gedaan om een maximaal rijbereik te koppelen aan een heel natuurlijke rijervaring.”
Jerry Apers: “Met een theoretisch rijbereik van 460 km scoort de iX3 bijzonder goed. Het realistisch rijbereik van 400 km zoals Sven zegt, is ook sterk. Door te vertrekken van de bestaande X3 en te kiezen voor achterwielaandrijving realiseerde BMW een grote gewichtsbesparing. Dit komt ten goede aan de aan de rijprestaties. Ook de aerodynamische aanpassingen zoals de inserts in de velgen en de dichte grille vooraan resulteren in een groter rijbereik. Bovendien kan je de batterij onderweg opladen met een snelheid van maximum 150 kW. Dit betekent dat 10 minuten laden je een rijbereik van 100 km oplevert. Laden van 0 tot 80 procent van de batterijcapaciteit neemt ongeveer een half uur in beslag aan een snellader. Thuis zal een volledige laadbeurt een kleine 8 uur duren.”
Rijgedrag
Nys: “BMW staat voor mij al jaren gelijk aan rijplezier. Ik was dus het meest benieuwd naar het rijgedrag en de wegligging van deze elektrische SUV. Hier verbaasde de iX3 mij het meest. SUV’s zijn groot, zwaar en vaak nogal log. Dit exemplaar is dat zeker niet. Hij stuurt heel direct en is naar mijn gevoel erg baanvast. De demping is fantastisch en zorgt voor een heel zachte en comfortabele rijervaring op hobbelige, Vlaamse wegen. Ook in het stadcentrum en op smalle wegen is de iX3 vlot te parkeren en gemakkelijk handelbaar. En dan heb ik het nog niet over wat er gebeurt wanneer je het gaspedaal induwt. Ik ben helemaal onder de indruk van acceleratie. Als je gas geeft, voel je onmiddellijk dat koppel. En door het elektrisch rijden heb je nooit nog de vertraging tussen schakelmomenten. Dit zorgt voor een heel lineaire vermogensafgifte, iets waar ik als wielrenner altijd van droomde maar nooit helemaal kon waarmaken. (lacht)”
Apers: “Elektrificatie wordt de norm, ook bij BMW. We weten natuurlijk dat dit een compleet andere rijervaring met zich meebrengt. Maar de iX3 blijft een typische BMW waarbij rijplezier centraal staat. De combinatie van een laag zwaartepunt en achterwielaandrijving creëert een optimale rijbalans en een heel lichte, vloeiende sturing. De adaptieve schokdempers zorgen voor een perfecte filtering. Die indrukwekkende acceleratie waar Sven het over heeft, wordt mogelijk gemaakt door de nieuw ontworpen elektromotor die maar liefst 286 pk en een maximumkoppel van 400 Nm levert. Dat resulteert in een acceleratie van 0 tot 100 in 6,8 seconden. Dat zijn zeer goede prestaties voor een elektrische SUV die per definitie zwaarder is dan zijn soortgenoten met traditionele verbrandingsmotoren.”
PATRICK SMETS BMW
BMW Patrick Smets bestaat sinds 1996. Vanaf dit jaar is de operationele leiding van het bedrijf in handen van Laurent Smets, zoon van oprichter Patrick. “We zijn al die jaren blijven groeien maar we hebben toch steeds dat karakteristieke van een familiebedrijf behouden. De keuze van een juiste wagen is belangrijk voor zowel particulieren als bedrijven. Daarom garanderen wij elke klant het juiste advies en de beste service. We maken het verschil door een meedenkende partner te zijn. Dat is waarom veel van onze klanten blijven terugkeren.”
Comfort en optiepolitiek
Met een startprijs van 68.500 euro is de iX3 zo’n 15.000 euro duurder dan de instapversie van de X3. “De wagen is standaard dan ook veel luxueuzer uitgerust dan de X3”, vertelt Jerry Apers. “Voor de iX3 stapt BMW af van de traditionele optiepolitiek en lange optielijsten. Er zijn nu twee versies beschikbaar. De rijkelijk uitgeruste standaardversie ‘Inspiring’ omvat naast de gekende premiumafwerking, onder andere ook de adaptieve ophanging, een panoramisch doorschijnend schuifdak, camera’s, en driving en parking assistance. De ‘Impressive’ lijn gaat nog een stap verder en omvat ook standaard de optie ‘BMW IconicSounds Electric’ gecomponeerd door Hans Zimmer, akoestisch glas, sportzetels, exclusieve lederen bekleding, Head-Up Display enzovoort. Als je dit allemaal op de ‘non-EV X3’ met vergelijkbare prestaties zou willen, dan komt die een stuk duurder uit. Bovendien is de iX3 100% fiscaal aftrekbaar. Zo kom je al na enkele jaren met deze volledige elektrische SUV goedkoper uit dan met een klassiek model. Als je de optelsom maakt van het bereik, de oplaadsnelheid, het design, de grootte en de prijs kunnen we met zekerheid zeggen dat BMW met deze iX3 één van de beste elektrische SUV’s op de markt uitbrengt.”
De iX3 stuurt heel direct en is erg baanvast.
Nys: “Het comfort en de luxe die je voor die prijs krijgt, is subliem. De speciaal ontworpen geluiden geven een extra dimensie. Als je ze uitschakelt, zorgt de stilte voor een heel aangename rijervaring. In combinatie met het rijgedrag, de praktische kwaliteiten van de wagen, de fiscale voordelen en de geplande investeringen in openbare laadinfrastructuur, zie ik geen reden om in de toekomst niet te kiezen voor een EV.”
Bevindingen
Een herkenbaar design dat een breed publiek zal aanspreken.
Uitstekende wegligging, vlot bestuurbaar en verbazende acceleratie.
Duurder in aankoopprijs dan de X3 met verbrandingsmotor maar voordeliger op langere termijn door het fiscale voordeel.
- Verbruik: 17,5 – 17,8 kWh
- CO2-uitstoot: 0 g/km
- 0 tot 100 km/u: 6,8 sec
- Vermogen Kw/pk: 210/286
- Emissienorm: NB
- Afmetingen(mm): 4734 (l) 1891 (b) 1668 (h)
- Gewicht(kg): 2185
- Inhoud kofferruimte: 510l
- Basisprijs: vanaf 68.500 euro incl. btw