Ligt je business onder virusvuur? Durf dan het roer om te gooien. Change & innovate! Met deze zeven tips kan je van de crisis een opportuniteit maken.
Tip 1: (Her)schrijf je businessmodel
Een businessmodel is onderworpen aan trends en veranderende economische omstandigheden. Hou daarom een vinger aan de pols en herbekijk je model kritisch. Het is belangrijk om vooruit te kijken en actief in te spelen op ontwikkelingen en evoluties. Concretiseer je strategie, doelen en verwachtingen en vertaal ze naar de praktijk.
Tip 2: Durf innoveren
Disruptie is overal aanwezig en de snelheid waarmee veranderingen plaatsvinden, neemt dagelijks toe. Blijf competitief door in een sneltempo nieuwe businessideeën te genereren en uit te werken. Dit kan gaan van kleine, opeenvolgende innovaties om je huidige business te perfectioneren en professionaliseren tot meer radicale innovaties die je resultaten op lange termijn moeten waarborgen. Pak dit proces goed aan en laat je professioneel begeleiden.
Tip 3: De noodzaak van debiteurenbeheer
Een goed financieel beheer is de hartslag van elk bedrijf. Hou je inkomsten, facturen en vorderingen nauwgezet in de gaten. Gebruik een overzichtelijke administratie en scherp je debiteurenbeheer aan. Goed debiteurenbeheer voorkomt dat klanten niet of niet op tijd betalen. Speel kort op de bal en reageer meteen als een klant te laat betaalt. Debiteurenbeheer is een snelle en effectieve manier om de financiële (liquiditeits)positie van je bedrijf te versterken. Hoe je het draait of keert, uiteindelijk gaat het altijd om de centen.
Tip 4: Nieuwe klanten vinden in crisistijd
Efficiënte acquisitie en een goed gevulde pipeline zijn dé basis om succesvol te ondernemen. Hou je vaste klanten aan boord door waardecreatie, klantgerichte service en oplossend meedenken. Zet tegelijkertijd ook in op het aantrekken van nieuwe klanten. Wil je doeltreffend prospecteren, je conversie en succesratio verbeteren en rendabel(er) verkopen, heb dan oog voor de digitale switch in business.
Besteed extra aandacht aan (virtuele) netwerkbijeenkomsten, je website en social media als nieuwe wervende kanalen. Versterk je positionering door je expertise, kennis en realisaties extra in de verf te zetten. En last but not least, vertrek altijd van de unique buyer reason. Wat levert het mij op als klant?
Tip 5: Zet in op social media selling
Tijden veranderen: klanten, sales en ondernemers ook. Succes in business is steeds meer verbonden met wat je al dan niet doet op (digitaal) marketing- & salesgebied. Social media kanalen zijn een efficiënte tool voor het vinden van nieuwe opdrachten, partners én medewerkers.
Door te kiezen voor “multi-marketing 2.0” verhoog je je merkbekendheid, je onderscheidende positionering en marktwaarde. Succesvolle toekomst verzekerd!
Tip 6: Beheers je kosten
Dalende opbrengsten en gelijkblijvende kosten. Kostenbeheersing wordt een steeds grotere uitdaging. Overbodige uitgaven elimineren en kosten controleren zijn dikwijls een noodzaak.
Door transparantie in de kosten ontstaat inzicht in de winstgevendheid van klanten, producten en marktsegmenten. Hierdoor kan je met een klare kijk duidelijke keuzes en afwegingen maken. Meten is weten. Ken daarom je cijfers en cashflow! Want wie de cijfers begrijpt, houdt meer grip op z’n bedrijf.
Tip 7: Investeringen onder de loep
Veel bedrijven reageren paniekerig op crisissen en laten daardoor interessante opportuniteiten liggen. Hou het hoofd koel en herbekijk je strategie, businessplan en ambities. Heb je genoeg cashflow, dan is misschien nu het ideale moment om te investeren aan lagere prijzen. Bekijk kritisch je geplande investeringen en onderneem met gezond boerenverstand.
Ons motto: De windrichting kan je niet veranderen maar wel de stand van je zeilen. Laat je goed begeleiden door een ervaren business mentor. Zo vermijd je valkuilen en bereik je op een efficiënte manier succesvol je ambities. Yarlini, jouw partner in groei, verbeter-en transformatietrajecten.