Wat als we de marketing- en salesafdeling niet meer als aparte eilanden beschouwen, maar als één goed geoliede ‘smarketingdivisie’? Volgens Elien Defraeije van Creactiv haal je er alleen maar voordelen uit.
In heel wat bedrijven komen zowel sales qualified leads (SQLs) als marketing qualified leads (MQLs) binnen. In onze ogen komt dat eigenlijk op hetzelfde neer. De kunst zit erin om van élke lead een potentiële A-klant te maken. En net daarom is het een goede zaak om sales en marketing proactief te laten samenwerken aan doelgroepgerichte campagnes.
Samen één
In heel wat bedrijven bepalen zowel de sales- als marketingafdeling de doelgroep. Zonde, want dat is twee keer werk. Marketeers publiceren vaak berichten op LinkedIn terwijl het om social selling gaat. En zo zijn er nog tig voorbeelden. Sales ondersteunt marketing en marketing ondersteunt sales. Daarom is het belangrijk dat die twee divisies heel nauw samenwerken of nóg beter … één worden. Zo voorkom je dat een potentiële klant na een geweldig salesgesprek van je business developer een ander verhaal leest op de bedrijfswebsite.
In elk bedrijf?
Sales en marketing samenvoegen tot één afdeling kan volgens Creactiv in ieder bedrijf. Ongeacht de sector of omvang. In een groot bedrijf zijn er in een bepaalde afdelingen vaak al silo’s en dat maakt het iets complexer om alles op elkaar af te stemmen. Maar moeilijk gaat ook, toch? Om te beginnen, organiseer je wekelijks minstens één serieuze meeting waar alle salesverantwoordelijken en marketeers samen aan tafel zitten en luisteren naar elkaar. Vervolgens is het zaak om alle taken en verantwoordelijkheden te noteren. Zodat iedereen weet wie wat doet. Zo voorkom je dubbel werk.
Gigantische impact
Zodra je je sales- en marketingafdeling laat samensmelten, werkt het team een stuk efficiënter. Je communiceert intern meer en zal je bedrijfsdoelen sneller behalen. En niet onbelangrijk: je creëert rust en structuur in je onderneming. Hulp nodig? Trek gerust aan onze mouw.